Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nå må kjøretøy uten skilt ha forsikring


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg tenker at det er fornuftig at folk har forsikringar som gjer at den som blir skadelidande får erstatning.
At privatpersonar blir ståande personleg ansvarleg for erstatning er uheldig både for den som plutseleg blir gjeldsslave og for erstatningsmottakaren som fort vil oppleve å ikkje få utbetalt erstatninga fordi skadevoldaren ikkje har pengar å betale.

Eg er litt meir usikker på om det er hensiktsmessig å legge forsikringsplikta på køyretøya, men eg ser at denne ordninga både er enklast å administrere og rammer meir direkte på køyretøy som har stort potensiale for å forårsake skader ved ulykker.

Det som kanskje kunne og burde våre eit alternativ er at ein har ein personleg ulykkesforsikring der ein betalar basert på kor mange og kor ofte ein bruker forskjellige typer køyretøy. På denne måten ville ein også kunne få dekning for ulykker som kan oppstå med plenklipparar eller elsparkesyklar (og kanskje særleg alt mulig anna som ikkje er høyretøy men som likevel kan skade ein tredjeperson) utan at det blir forsikringsplikt på kvar einaste gjenstand med motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Hva med elsparkesykler? De kan gjøre like mye skade

https://www.nrk.no/osloogviken/nikolai-ble-pakjort-av-elsparkesykkel-1.15354198

Sålenge de er innenfor definisjonen på elsykler, så trengs det vel ikke forsikring. Men har du en "ulovlig" som går fortere, så blir den definert som et motorkjøretøy, og må da ha forsikring (og lett-mc sertifikat?).

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (20 minutter siden):

Sålenge de er innenfor definisjonen på elsykler, så trengs det vel ikke forsikring. Men har du en "ulovlig" som går fortere, så blir den definert som et motorkjøretøy, og må da ha forsikring (og lett-mc sertifikat?).

Nesten. De som går fortere enn 22 km  er å regne som motorkjøretøy, men tilfredsstiller ikke kravene for motorkjøretøy. Derfor kan de ikke registreres og forsikres, og er derfor ulovlig. De som kjører 22 km eller under er forsikret under innboforsikring som en hvilken som helst annen sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror en del av hensikten er at biler som står på offentlig plass (parkering, langs vei, henstilt et eller annet sted, osv.) skal være forsikret, uavhengig om de har skilter eller ei. Det har vært saker hvor syklister mv har blitt skadet pga uregistrert bil som står farlig til. Det skaper mye trøbbel for rettssystemet.

Som Sedsberg sier er det definisjonen av "ikke i bruk" som er vesentlig. Og høyst trolig vil ikke en bil uten skilter henstilt på egen tomt regnes som i bruk. Jeg tror i det hele tatt at endringen er relativt liten i praksis.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 10.2.2021 den 9.53):

Da kommer jo alt an på definisjonen av "ikke i bruk". Og man kan argumentere for at alt er som før.

For biler er det egentlig ingen endring, nei. (Endringen gjelder uregistrerte kjøretøy som er i bruk, og biler skal som kjent være registrert for å kunne brukes.) Det forslaget faktisk får betydning for er ikke registreringspliktig motorredskap under 50km/t og traktor under 20km/t, som man nå må ha en bilansvarsforsikring på, også selv om de kun brukes på lukket område. (På offentlig vei har det også tidligere vært påkrevd med ansvarsforsikring.)

Endret av Inge Rognmo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...