Gå til innhold

Spørsmål ang lønn/ferie


Anderz93

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg startet i fast jobb i Februar 2020. Har timelønn (ikke fastlønn). Jeg hadde ikke feriepenger oppspart fra 2019.

I Juni, da Mai lønning normalt skulle komme, fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på lønn, siden da skulle jeg ha fått feriepenger (hvis jeg hadde hatt det oppspart) Jeg hadde ikke tatt ut noe ferie enda da.

Jeg tok seinere ut 2 uker ferie i August, fikk IKKE betalt for de dagene.

Sånn jeg ser det, så har jeg jobbet en hel måned (mai) uten å fått betalt for det. Er det jeg som ikke har fått med meg noe vesentlig her, eller er det sjefen min? Har prøvd å google meg rundt, men føler ikke at jeg har fått noe klart svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok sjefen/lønnsavdelingen som har feilet her. Det er forsåvidt vanlig å gjøre lønnstrekk for ferie i juni, samtidig med utbetaling av feriepenger (selv om man ikke tar ferien i juni, men f.eks. i august), men hvis det er slik at du ble trukket for fire/fem ferieuker på junilønna (og samtidig som du ikke hadde opptjent feriepenger hos den arbeidsgiveren) skal du naturligvis ikke i tillegg trekkes i lønn de fire/fem ukene du faktisk tar ut ferie.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan enten trekke deg i lønn i juni mot utbetaling av feriepenger, eller trekke deg i lønn når du faktisk tar ferie. Hvis arbeidsgiver gjør dette i juni må han være sikker på at du ikke har tenkt til å benytte deg av retten til ikke å ta ut ferie hvis du ikke har feriepenger opptjent fra forrige år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sexylubb1 said:

Du har rett, sjefen har feil. 

Sidespørsmål til tema: Er det vanlig å avkortet/a regne mot feriepenger når man har timelønn? Trodde det ble gjort med fast månedslønn. 

Jeg tror ikke det. Dersom timetallet varierer fra måned til måned er det umulig å få en slik avregning til å gå opp. Går man på timelønn skal man ha betalt for alle timene man jobber + feriepenger, men da får man ikke betalt ferie.

Dette høres mer ut som en fast stilling forkledd som en timelønnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...