Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Webasto/kupevarmer på eksternt batteri i varebil


Juggel

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser litt på muligheten for å installere webasto bak i varebilen der hunden ligger. Jeg har ikke mulighet til å få strøm via strømuttak, da de gangene hunden ligger i bilen over lengre tid av gangen er når vi er på diverse treninger i skogen.

1. Jeg vet at det er mulig, men er det noen her som kan gi meg en liste på hva jeg konkret trenger for å få dette til å funke? Er det så enkelt som et batteri, en konverter og varmekilden?

2. Er det noen begrensning på hvor stort batteriet kan være?

3. Er det mulig å få dette systemet på timer, evt trådløst eller sensorstyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteristørrelsen er enkel. Du tar effekten på varmovnen eller varmeelementet og ganger med antall timer du vil ha den i drift. Skal du ha f.eks. 900W i 4 timer blir det 0,9kW * 4t = 3,6kWh. Legg så til litt pga. tap og at man ikke bør kjøre batterier helt tomme.

Du vil få et ekstremt tap hvis du tenker å bruke 12V bilbatteri.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

@sedsberg Ah stemmer. Grei formel å ha med seg!

Jeg tenkte i utgangspunktet 12 V bilbatteri ja da jeg tenkte at disse var mest egnet.

Men tar gjerne imot forslag på batterier med mer kapasitet (evt mindre tap osv). Den realistiske bruken vil være at webastoen står på kanskje 6-7 t ila en trening på lavt nivå (hvis jeg ikke får installert en timer av noe slag). Bikkja trenger kun nok varme til å ha det noen lunde behagelig når den ikke er i aktivitet.

Kan selvfølgelig installere en defa kontakt og bruke denne de stedene der er uttak for strøm. Det gjør vel også ladinga av batterie(ne) enklere også, så slipper jeg kabler gjennom vindu etc.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar

Finner du noe på 24V så kan du bruke "lastebilbatteri" eller to bilbatterier og du får da en del mindre tap. Men tror likevel det kan bli nokså store batterier. Defa og et lite aggregat hadde kanskje vært enklere? Da slipper du lading også.

Evt. får man jo små dieselvarmere som kan kjøre fra egen tank. Men disse bør brukes under oppsyn og må ha tilluft og eksos ut av bilen.

Eks: Hvis vi tar 500 watt i 7 timer så trenger du ca. 150Ah batteri (24V). Evt. to 12V-batterier på 150Ah hver. Pluss litt margin for tap.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hva slags aggregat er hensiktsmessig da i så fall? Hvis det kamn være enklere og like greit skal jeg kikke på det også.

Det hadde vært et godt alternativ @Thunderhead hadde det ikke vært for at hunden er en forbanna ulv som river i stykker det som er når den ligger og blir frustrert. Hjemme er det ikke noe problem, men når vi er i bilen vet han at han skal jobbe og da blir han frustrert etterhvert i buret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...