Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Leaf 2011 vil ikke låse


larz

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Nissan Leaf 2011 modell, som har fungert strålende framtil noen dager siden. Den vil ikke låse seg.

Når jeg trykker på låseknappen på nøkkelen, blinker blinklysene 2 ganger som de vanligvis gjør, men de lager ikke den "biip biip" lyden som den pleier. Tar jeg i håndtaket, er dørene ulåst. Jeg har ingen reservenøkkel, så det er ikke en nøkkel som ligger i bilen som tuller med låsinga, og jeg har passet på at alle dørene er lukket ordentlig. Dette er ikke et kjempestort problem for øyeblikket, siden jeg kun bruker den fra og til jobb, hvor jeg har den låst inne begge stedene, men det er ganske irriterende, og noe jeg gjerne vil få fiksa. Noen som har vært borti noe slikt selv, eller vet hva problemet er?

Har en EU-kontroll time i mars, så kan sikkert få de til å se på det dersom det ikke er fiksa til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Er det mulig å låse den på en annen måte? Virker det å låse opp bilen?

Nei, jeg får ikke låst den med mindre jeg bruker den fysiske låseknappen ved dørhåndtaket på innsiden, så en dør er ulåst døgnet rundt.
Da jeg oppdaget problemet, var det fordi jeg ikke klarte å låse den opp, etter at den hadde vært låst. Måtte da klatre inn gjennom bagasjeluka, fordi bagasjedøra mystisk nok var ulåst

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Det ser ut som at fjernkontrollen har en "nødnøkkel". Har du testet denne i døra?

Ja, det er en slik en liten nøkkel som virker som en liten hengelåsnøkkel. Har prøvd å få lirka den inn, men får ikke vridd den rundt.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 minutter siden):

Er låsen frosset?

Det kan godt hende, med mindre det faktisk bare er feil nøkkel. Men vil en frossen lås ha innvirkning på den elektriske låsen? Jeg kan prøve å parkere den i garasjekjelleren på jobb på mandag, pleier alltid å parkere den ute.

mobile999 skrev (10 minutter siden):

Starter bilen selv om du har nøkkelen langt unna bilen?

Dette har jeg ikke prøvd, og nå ble jeg litt bekymret, men skal prøve i morgen tidlig

Lenke til kommentar
larz skrev (30 minutter siden):

Men vil en frossen lås ha innvirkning på den elektriske låsen?

Det skulle man ikke tro, men det er jo en Nissan. :)

Jeg tenkte mer på at det kunne være en mulighet for å få låst bilen ved behov.

Prøv også å legge merke til om bilen slår seg "helt av" når du stopper bilen med startknappen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Det skulle man ikke tro, men det er jo en Nissan. :)

Jeg tenkte mer på at det kunne være en mulighet for å få låst bilen ved behov.

Prøv også å legge merke til om bilen slår seg "helt av" når du stopper bilen med startknappen.

Da har jeg sjekket litt mer. Bilen starter altså ikke opp med mindre jeg har nøkkelen i bilen, så det er bra. «Nødnøkkelen» fungerer, men den låser/åpner KUN den døra jeg stikker nøkkelen inn i. Da har jeg ihvertfall en nødløsning fremover. Og ja, bilen er helt av.

 

Complexity skrev (9 timer siden):

Åpne å lukke alle dører og bagasjerommet og se at alt er skikkelig i lås.

Om bilen tror noe er åpent vil den jo ikke låse.

Jeg har sjekket 3 ganger at alt er lukket. Taklampa er stilt inn på at den skal lyse når dørene er åpne, og de slukker seg når jeg lukker døra

Lenke til kommentar

Er det oppvarmet garasje du parkerer i? Hvis ikke kunne det vært en idé å lånt seg et sted bilen kan stå å tine opp et døgn. Har ikke noe erfaring med leaf, men har vært borti biler som nekter å reagere på låsing/opplåsning når én eller flere låsemekanismer er frosset/rusta fast.

Har du prøvd nytt batteri i nøkkelen?

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (4 minutter siden):

Er det oppvarmet garasje du parkerer i? Hvis ikke kunne det vært en idé å lånt seg et sted bilen kan stå å tine opp et døgn. Har ikke noe erfaring med leaf, men har vært borti biler som nekter å reagere på låsing/opplåsning når én eller flere låsemekanismer er frosset/rusta fast.

Har du prøvd nytt batteri i nøkkelen?

På jobb er det en oppvarmet garasje ja, men har aldri parkert der. Skal gjøre det i morgen og se om det kan være noe så teit som at låsene faktisk fryser fast. Dersom det er problemet må jeg prøve å finne en eller annen smart løsning som gjør at det ikke skjer ofte

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Vann eller drit i noe låsemekanisme ja.

Var nettop med å fikse bryteren til bakluka på en avensis som ikke fungerte i kulda. Var bare å åpne den å rengjøre godt så var alt tipp topp igjen.

Pluss smøre den opp, så virker den i mange år til. Og det er jeg sikker på at dere gjorde. 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...