Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp av en elektriker.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen elektriker, men det skjer ikke umiddelbart noe magisk dersom man belaster en kurs med over 80%.
Når kursen belastes til over 100% av merkestrøm, så går sikringen, selvfølgelig, før det, så skjer det ingenting.

Kursen er dimensjonert for å kunne lastes 100%, men det er en dårlig løsning ettersom det kan gi varmgang, og det blir ingenting å gå på dersom man får mindre fluktuasjoner i strømtrekket osv. slik at sikringen vil lett kunne gå.

Det er derfor en tommelfingerregel at man dimensjonerer kurser slik at maks kontinuerlig belastning over tid ligger under 80%.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det er pga varme, men også slitasje på interne komponenter, tror jeg. Det er metalliske fjærer og diverse ting som skal bøye seg ved belastning. Og du kan ikke være sikker på at den kobler ut der den skal om den har vært overbelastet.

Det har vel også har med garanti å gjøre, om det blir belastet 100% over tid så spørs det om den holder i garantitiden.

Lenke til kommentar

Jeg vil sette opp en rig som trekker ca 3000w, i et rom som allerede har utstyr som trekker ca 400 watt. Totalt blir ca 3400w, som er under maks kapasitet på kursen, (3680w) men over 80% av maks kapasitet.

Endret av bmwm
Lenke til kommentar

Dette er et godt stykke over det som er anbefalt, der 16A kursen din helst ikke skal belastes med mer enn 2950 watt kontinuerlig.

Det er nok ingen her som med sikkerhet kan si at dette går bra, eller at det ikke går bra.
Sikringen vil ikke ryke dersom belastningen hele tiden ligger fast på 3400 watt, men du vil være langt over den anbefalte grensen på 80%, og bør derfor egentlig få oppdatert kursen eller legge til en kurs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Er dette krypto mining? De færreste pc-er trekker 3400 watt. Jeg ville heller bekymret meg for hvordan du skal bli kvitt all varmen fra dette enn at kursen overbelastes. Mest trolig går det helt fint. Men du kan jo måle strømtrekket når ting er oppe og går.

Det er som å ha litt mer enn en av disse på i rommet døgnet rundt, året rundt.

https://www.maxbo.no/byggtorker-3000w-calor-p704957/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...