Gå til innhold

Dine skattekroner blir brukt på rasistisk kurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Så du snakker egentlig ikke om Norge?

Du skjønner at det ikke kan være mye rasisme i Norge når man er så desperat at man må dra inn ting fra helt andre land deriblant land på andre siden av jordkloden. Hva som er rasistisk med BJ og Storbritannia fatter jeg ikke helt da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med det? Var det en spydighet?

Jeg spuirte hva du mente med "av farge". Det er et uttrykk jeg aldri har hørt før

Spuirte du? Må eg fortelle ein voksen person kva eg meina med "av farge"? Ein person av farge meina eg. Ein mørkhudet person. Ein person av annen hudfarge og etnisitet enn det som høgresiden vil kalle "etnisk". Blei du klokere?

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 minutter siden):

Spuirte du? Må eg fortelle ein voksen person kva eg meina med "av farge"? Ein person av farge meina eg. Ein mørkhudet person. Blei du klokere?

Det er ikke alle du 4 du sikter til som er mørkhudede. Det amerikanske uttrykket "of color" er helt meningsløst. Fro eksempel har amerikansk census bestemt at italienere er "white" mens spanjoler er "of color" selv om de to nasjonalitetene er tilnærmet identiske. Baskere fra Spania er "of color" mens baskere fra Frankrike er "white". Amerikanske rasefefinisjoner er fullstendige meningsløse og selvmotsigende og det vill være borti natta idiotisk å adoptere slike klovenedefinisjoner i Norge. Selv personer fra Brasil og Argentina med skandinavisk og tysk avstamning er "of color" i USA.

Men nå var temaet et uløta-amerikanisert "critical theory"-kurs holdt i NORGE og det er det som er temaet her. Mye off-topic-tull her.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle du 4 du sikter til som er mørkhudede. Det amerikanske uttrykket "of color" er helt meningsløst. Fro eksempel har amerikansk census bestemt at italienere er "white" mens spanjoler er "of color" selv om de to nasjonalitetene er tilnærmet identiske. Baskere fra Spania er "of color" mens baskere fra Frankrike er "white". Amerikanske rasefefinisjoner er fullstendige meninsløse og selvmotsigende. Selv personer fra Brasil og Argentina med skandinavisk og tysk avstamning er "of color" i USA.

Men nå var temaet et uløta-amerikanisert "critical theory"-kurs holdt i NORGE og det er det som er temaet her. Mye off-topic-tull her.

Jøss. Føler du deg smart når du drar debatten ned i dette kaninhullet? Svar på det eg skriver, eller legg deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 minutt siden):

Ja fremtidens norge tilhører arabere, afrikanere og østeuropeere. Etniske nordmenn må vike for våres nye herremenn.

Det er ikke etnisistet som gjør en person til nordmann men det om man vil være en del av det Norge er. Og etnisk rasisme er IKKE en del av det å være norsk.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Det der er drittkasting og personangrep og jeg har rapportert deg til moderator

Jøss. I tråd med høgresidens offerrolle der altså

Donald Trump GIF by GIPHY News

 

Nei eg har nok ikkje brutt forumets regler. Eg ber deg kun om å svare på poengene mine, istadenfor å tørrjukke på teknaliteter. Lyst å dra debatten tilbake til kjernen, istadenfor å prøve å arrestere meg på kva ein "farget person" er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (32 minutter siden):

Jøss. I tråd med høgresidens offerrolle der altså

Donald Trump GIF by GIPHY News

 

Nei eg har nok ikkje brutt forumets regler. Eg ber deg kun om å svare på poengene mine, istadenfor å tørrjukke på teknaliteter. Lyst å dra debatten tilbake til kjernen, istadenfor å prøve å arrestere meg på kva ein "farget person" er?

Ja, der kommer insisnueringen om hvem og hva jeg er og hva jeg står for! Du ingenting om meg, er du klar over det? Jeg har ALDRI støttet Trump eller hlyreekstremisme selv om jeg ser hvordan du prøver å klistre meg til det. Akkurat slik er det tSå bedankesettet du kommer med her. De som ikke er 100% enig i ditt ekstreme verdensbilde er både høyreekstreme og rasister, selv om jeg I ANDRE TRÅDER har fordømt miljøer som SIAN  og lignende! 

 

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, der kommer insisnueringen om hvem og hva jeg er og hva jeg står for! Du vet ikke en dritt om meg, er du klar over det? Jeg har ALDRI støttet Trump eller hlyreekstremisme selv om jeg ser hvordan du på  mest nedrektige og bedritne vis prøver å klistre meg til det. Akkurat slik er det tSå bedankesettet du kommer med her. De som ikke er 100% enig i ditt ekstreme verdensbilde er både høyreekstreme og rasister, selv om jeg I ANDRE TRÅDER har fordømt miljøer som SIAN  og lignende! Men du leser et innlegg av meg og slår fast at her er en høyreekstremist jeg skal drite ut og sjikanere og klistre på Donald Trump ikke sant? Så bedritent usympatisk. Fyttegrisen!

"Helt i tråd meg høgresiden"....personangrep. Jeg har rapportert det også

Offerrollen blir jo bare større. Veit ikkje om eg lika da. Anbefala deg å lese det eg faktisk skriver, og ikkje ta deg så nær av det.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Offerrollen blir jo bare større. Veit ikkje om eg lika da. Anbefala deg å lese det eg faktisk skriver, og ikkje ta deg så nær av det.

Hvorfor er det så viktig for deg å klistre Trump og høyreekstremisme på folk som ikke en gang har gitt uttrykk for at de er tilhengere av slike miljøer? Er det fordi det er viktig å lete etter "fiender" der de ikke finnes? Disse finnes på forumet, hvorfor går du etter MEG og ikke dem?

Har det slått deg at de som er anonyme på et forum kan være sammensatte hele mennesker som definerer ting ulikt, veier ting opp og kan bytte mening basert på ny informasjon? Jeg har byttet mening om mye i løpet av et langt liv og gjør det hele tiden og er alltid åpen for nye erfaringer og nye perspektiver, men slikt oppnås ikke gjennom ufine hersketeknikker og personangrep.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å klistre Trump og høyreekstremisme på folk som ikke en gang har gitt uttrykk for at de er tilhengere av slike miljøer? Er det fordi det er viktig å lete etter "fiender" der de ikke finnes? Disse finnes på forumet, hvorfor går du etter MEG og ikke dem?

Har ikkje kalt deg høgreekstremist eller gitt utrykk for at du støtter Trump eller slike miljøer. Det eg derimot har gjort er å påpeike at du, blant mange nordmenn kaster seg i ein sjølvprovosert offerrolle, so snart nåken arresterer deg på høgrepopulistisk propaganda.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (21 minutter siden):

Har ikkje kalt deg høgreekstremist eller gitt utrykk for at du støtter Trump eller slike miljøer. Det eg derimot har gjort er å påpeike at du, blant mange nordmenn kaster seg i ein sjølvprovosert offerrolle, so snart nåken arresterer deg på høgrepolulistisk propaganda.

Hvilken høyrepopulistisk propaganda har jeg kommet med? Her fortsetter du hersketeknikkene og personangrepene igjen? Så det å kritisere raseteorier er "høyrepopulisme"?

 

Du mener altså at man ikke kan kritisere polariserende identitetspolitikk uten å være høyreekstremist? Alt er svart og hvit og du står med fasiten?

 

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Hvilken høyrepopulistisk propaganda har jeg kommet med?

"Det er mange som i fullt alvor ser ut til å tro at Norge er en amerikansk delstat og at Norge er full av tidligere bomullsplantasjer hvor det jobbet slaver fra Pakistan og Somalia."

Følte du at denne propaganda biten ga verdi til ein tråd om at norske skattekroner blir kastet bort på rasisme kurs? 

Morromann skrev (12 minutter siden):

Du mener altså at man ikke kan kritisere polariserende identitetspolitikk uten å være høyreekstremist? Alt er svart og hvit og du står med fasiten?

Nei absolutt ikkje. Eg kritiserer identitetspolitikk, og eg er ikkje høgreekstremist. Svart og kvitt er det ikkje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (17 minutter siden):

"Det er mange som i fullt alvor ser ut til å tro at Norge er en amerikansk delstat og at Norge er full av tidligere bomullsplantasjer hvor det jobbet slaver fra Pakistan og Somalia."

 

Det var en sarkastisk kommentar. Jeg vet godt at det er få, om noen som ikke tror det, men det var for å poengtere hvor idiotisk det er å ukritisk importere amerikanske fenomener uten hensyn til kontekst og sammenheng når forskjellen på USA og Norge er fundamentale på absolutt alle områder og like fullt importere amerikanske rasebegreper som de fleste nordmenn(i alle farger)ikke en gang indentifiserer seg med. Fordommer og diskriminering finnes i Norge og jeg er for å diskutere det men da innenfor EN NORSK KONTEKST, og IKKE en amerikansk kontekst og med amerikanske begreper som har oppstått i det amerikanske samfunnet hvor det har mer relevans enn i Norge. Det er godt mulig det er mange som har en "hvit overlegenhetsideologi" i USA, spesielt i Sørstatene, med den historien de har der med slaveri, raskeille, Jim Crows og utryddelsen av innfødte. Men dette har ingen relevans for Norge og det norske samfunnet. Norge har aldri hatt noe tilsvarende konfliktnivå mellom majoritet og minoritet som USA. Og det er i et slikt samfunnsklima disse teoriene har oppstått i USA - de ville aldri oppstått i et fredelig samfunn som Norge hvor folk ikke en gang identifiserer seg med noen rasedefinisjoner. De fleste av oss kjenner oss ikke igjen i teoriene fra White Fragility.

Sånn, ble det forstått bedre nå eller er det "høyreekstrem propaganda" det også?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...