Gå til innhold

AA batteri fra FirstPrice eksploderte


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei. 

Opplevde i dag at et 1,5 volt AA batteri fra FirstPrice (Norgesgruppen, Kiwi og Meny) eksploderte. Har jo hørt om slikt før, men aldri opplevd det selv etter 40 års bruk av batterier til ulike ting. 

At batterier glemt i noe, en gang har lekket noe syre, javisst. Men ikke at et nytt batteri riktig brukt eksploderer. 

Lyden var som om man slipper en tung gjenstand på et tregulv. Deretter hørtes fresing, som det man kan høre fra kaffekanne av og til. Batteriet er så og si like helt. 

Bilde kommer, fikk slengt det ut på veranda i kulden, i mens det freste, så det ikke skjer mer skade. I tilfelle det skal frese mer syre.

Brått ble led kubbelyset ikke så trygt allikevel 😊

Har ingen erfaring med FirstPrice batterier fra før. 

Noen her inne som har opplevd slikt?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan eksplodere hvis det f.eks. er kortslutning i utstyret de er satt inni eller de er satt inn feil vei. Som regel har de en form for sikkerhetsventil men de kan likevel åpne så brått at det blir som en eksplosjon. Litt mer kontrollert bare enn om hele dritten hadde spjæra.

Det er også flere forsjellige kjemier i bruk blandt AA/AAA/lignende batterier nå.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

De kan eksplodere hvis det f.eks. er kortslutning i utstyret de er satt inni eller de er satt inn feil vei. Som regel har de en form for sikkerhetsventil men de kan likevel åpne så brått at det blir som en eksplosjon. Litt mer kontrollert bare enn om hele dritten hadde spjæra.

Det er også flere forsjellige kjemier i bruk blandt AA/AAA/lignende batterier nå.

Har heldigvis tilgode å sette i noen batterier feil vei eller kortslutte dem.

Har vært borte i Li-ion batterier som har est ut. Har inntrykk av at "kjemien" i Lithium-ion er mer ustabil enn NiMh og sink-karbon/alkaliske batterier? 

AA batteriet her er alkalisk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opplevde noe lignende med en liten lommelykt. Eksploderte ikke, men rant noe væske ut og begynte å "frese" - utrolig rask varmeutvikling. Kunne nesten ikke holde på lommelykta. Jeg kasta lykta fra meg, gikk tilbake etter en times tid og da var mye av innmaten etset vekk, og det lå et type "skum" på polene og rundt batteripakken. Men de var like hele. 

Tror ikke First Price er så mye farligere enn andre merker. Selv om disse er laget i Kina vil jeg tro at de har relativt strenge krav til den type produkter. 

Etter dette, har jeg blitt litt skeptisk til batterier. Hva tenker dere som har peiling på batteri om oppladbare AA/AAA batterier. Det å stikke disse i veggen tilkoblet 220V - når jeg tar ut slike batterier, er de ofte godt lunkne når jeg tar på dem. Det ble jo enkelte mobiltelefoner også ved hurtiglading tidligere. (Har ikke hatt det problemet i nyere tid). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...