Gå til innhold

Lampe: tilkobling spørsmål.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Når man skal koble de 2 ledningene i en lampe som skal festes på veggen, er det samme hvilken ledning som kobles hvor?
begge ledningene er sorte.

Når begge er vel sorte, er vel ikke delt bestemt hvem som er til hva muligens jeg misforsto det, normalsett følger man fargen men er det sort finnes jo forskjellig mønster på kabel, der ene er buet med streker.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Dersom du må spørre om dette er det nok best å overlate det til noen som faktisk har lov til å utføre slikt arbeid.

Er vel viktig å vite om brannfaren og at 220 volt faktisk kan være dødlig men har jo forståelse folk ikke betaler tusenlapper å setter opp lampe er lite ting som kan gå feil. De fleste lamper i dag har støpsel https://www.clasohlson.com/no/Lampestøpsel/p/Pr221960000

så man ungår brannfare med løse kabel og sukkerbiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har TN anlegg så er det det samme. Men du bør få lederen som brytes på L. Hvis dette er en LED lampe kan det fortsatt være litt lys i den når du slår av hvis du har brytningen inn på N og konstant spenning på L.

Jeg har TN anlegg og der var alle rom gjort feil. Brytning på N/Blå leder og da jeg byttet til LED var det fortsatt lys i lampe etter bryteren var AV. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er LED lampe, benklampe for under en kjøkkenbenk.
Er gammelt uttak, ser sånn ut. Begge ledningene er skøtet med noen sorte de også. Ene med en hvit greie, der det står 250 volt og noe på.
Bilde ( har dekket noe av det stygge på veggen rundt.)

lampe2.thumb.jpg.45adbb673a160a44f16dde9310ad6171.jpg

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (22 minutter siden):

Hvis dette er en LED lampe kan det fortsatt være litt lys i den når du slår av hvis du har brytningen inn på N og konstant spenning på L

Javel, så det er sånn du kan se om det er koblet rett eller feil? Ok leste igjen og skjønner nå. Beklager missen

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (2 minutter siden):

Hvis lampen bare slår seg på og av, OK. Hvis du kan se veldig svakt lys i lysdiodene når bryteren er av så bytt om på lederene.

Takk for tipset. Da vet jeg at to andre lamper jeg har er koblet feil. De har sånt svakt lys når de er av.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (10 timer siden):

Dersom du må spørre om dette er det nok best å overlate det til noen som faktisk har lov til å utføre slikt arbeid.

Om jeg ikke husker feil så var det mulig å få bestått på eksamen på ingeniørhøgskolen med 40% rette svar. Eller sagt på en annen måte, også fagfolk med alle sertifiseringene i orden kan ha nytte av å få oppfrisket gammel kunnskap.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (10 timer siden):

Så lenge du ikke har TN anlegg så er det det samme. Men du bør få lederen som brytes på L. Hvis dette er en LED lampe kan det fortsatt være litt lys i den når du slår av hvis du har brytningen inn på N og konstant spenning på L.

Jeg har TN anlegg og der var alle rom gjort feil. Brytning på N/Blå leder og da jeg byttet til LED var det fortsatt lys i lampe etter bryteren var AV. 

Nå har jeg ikke TN hjemme men akkurat dette er den typen snedig detalj det er kjekt å vite om. 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...