Gå til innhold

Timebasert SPOT VS. måned snitt SPOT priser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så pass-avansert, gitt. 

Men dette Norpool nettstedet, de har egne grafiske eller desimaltall oppstillinger, ditt valg, for å vise kW prisene måned for måned (OBS=Eks. mva). Men jeg har aldri funnet ut av TIMEBASERT kalkulasjoner, når en måned er passert. Det jeg erfarer er at en strømleverandør jeg benyttet meg av for en 6 mnd.'s tid tilbake  tid, de hadde alltid en høyere kW pris, enn den jeg fant frem til på Norpool.  Leverandøren forklarte dette med at de baserte kW timeprisen på timebasert regnskap. For måneds basert snittpris per kW går jeg hit: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Monthly/?view=chart

Kanskje noen kan finne ut av hvordan se timebasert beregnet forbruk? 

 

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke gjennomsnittsprisen fra norpool's nettsider (gjennomsnittet av timesprisene) for å sammenligne med den prisen som står på fakturaen (vektet gjennomsnittspris basert på faktisk timesforbruk eller en forbruksprofil).

Jeg tror det meste som man trenger å vite om strømavtaler, strømpriser og strømfaktura står på denne nettsiden. Dette med forbruksprofil står i et avsnitt ca midt på siden ("Hvordan beregnes det hvor mye jeg skal betale?").

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/stromkunde/stromavtaler-strompriser-og-faktura/

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 12.1.2021 den 0.34):

Jeg tror det meste som man trenger å vite om strømavtaler, strømpriser og strømfaktura står på denne nettsiden. Dette med forbruksprofil står i et avsnitt ca midt på siden ("Hvordan beregnes det hvor mye jeg skal betale?").

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/stromkunde/stromavtaler-strompriser-og-faktura/

Ja, skummet gjennom det avsnittet du henviser til. Jeg forstår den teksten dit hen at det er opp til kraftleverandørfirmaet om de vil bruke en standard profil for utregning av strømprisen, eller om de benytter en egen profil. Hvilken profil som benyttes skal opplyses til kunden, i hvert fall dersom det ikke var benyttet denne standard profilen. Kraftleverandøren MÅ uansett benytte den den timetariff som fremkommer hos NP. Jeg fastholder min erfaringer -at den timebaserte utregningen var noe, omkring 2-3 øre/kW høyere, enn den snitt baserte månedsutregning som fremkommer hos NP. 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (8 timer siden):

Jeg fastholder min erfaringer -at den timebaserte utregningen var noe, omkring 2-3 øre/kW høyere, enn den snitt baserte månedsutregning som fremkommer hos NP.

Ja, det er helt normalt. Jeg ser ikke noe galt. Det er vel naturlig at du bruker mer strøm om dagen når strømmen er litt dyrere enn om natten når strømmen er billigere?

Lenke til kommentar

I min faktura fra kraftleverandør selskapet fremkommer snittprisen per kW i en timespot prisavtale. Så gar jeg til NordSpoot og ser hva snittprisen per mnd er. Og, jo den opplyste timebaserte pris/kW er høyere i snitt, enn den pris som er beregnet i snitt, i ettertid. Du snakker om hvorledes jeg fordeler bruken av strømmen per time gjennom døgnet, det gjør ikke jeg. Jeg snakker ikke om FORBRUKET, jeg snakker om kW/time prisen.

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (1 time siden):

I min faktura fra kraftleverandør selskapet fremkommer snittprisen per kW/h i en timespot prisavtale.

Prisen per kW/h på fakturaen har ingenting med månedssnittprisen som man kan lese av på nettsidene til Norpool. Fakturaprisen fremkommer som den gjennomsnittsprisen du betaler for forbruket ditt time for time vektet med timesforbruket ditt. Dvs. istedenfor at det står 720 eller 744 linjer i fakturaen med spotprisen for den aktuelle timen ganget med forbruket ditt for den aktuelle timen, samt summen av dette for alle timene, så står en "pris pr kw/h" ganget med totalforbruket ditt slik at det du skal betale blir lik det regnestykket med mer enn 700 linjer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Prisen per kW/h på fakturaen har ingenting med månedssnittprisen som man kan lese av på nettsidene til Norpool. Fakturaprisen fremkommer som den gjennomsnittsprisen du betaler for forbruket ditt time for time vektet med timesforbruket ditt. Dvs. istedenfor at det står 720 eller 744 linjer i fakturaen med spotprisen for den aktuelle timen ganget med forbruket ditt for den aktuelle timen, samt summen av dette for alle timene, så står en "pris pr kw/h" ganget med totalforbruket ditt slik at det du skal betale blir lik det regnestykket med mer enn 700 linjer.

Selvfølgelig, nå snakker du om TIMPESPOT, og hvorledes dette til slutt blir ett utregnet forbruk, per måned. HELT ENIG MED DEG DER 😊 Det jeg snakker om er SPOTprisen (ikke TIMEspot). For førstnevnte kan den prisen leses DIREKTE ut av skjema hos Nordspoot, og der ligger innledningsvis mitt headinginnhold. Dersom du ikke vet hva jeg snakker om her (?), gå til www.strompris.no. I øverste linje over hver kraftleverandør vil du se et symbol. Ett timeglass eller en kalender rute symbol, der timeglasset indikerer timespot beregnet forbruk og kalenderruten indikerer at forbruket regnes ut etter Nordspoot snittpris per måned, etterskuddsvis.

Jeg har nokså likt forbruk hvert år, i hver måned, i hver uke, etter det ELhub kan vise meg. Derfor har jeg liten tro på at jeg har ulikt forbruk til døgnets ulike tider, selv om jeg vet at det er høyere priser per kW, på ulike tidsrom i døgnet. Det eneste jeg registrerer er at den TIMEbasert spot prisen/kW som opplyses i fakturaen er høyere per kW i en måned, enn den prisen som Nordspoot setter som gjennomsnittspris. Å-joda, den prisen jeg har fått i faktura for kraftselskaper som benytter seg av gj.snitt SPOTTprisen, den er helt nøyaktig den som opplyses hos NS. Bare at NS prisen er basert på -bedrift til bedrift, og derfor eks. 25% mva., og som må tillegges.   

Lenke til kommentar

Jeg vet hva du snakker om.

Det blir nesten akkurat det samme regnestykket med 700+ linjer for Spotprisavtale. Forskjellen fra Timespot er at i stedenfor ditt faktiske forbruk, så blir forbruket ditt beregnet ut fra forbruksprofilen som benyttes. Dvs. at kraftselskapet fakturerer deg for litt mer kilowattimer ved vanlig frokosttid, middagstid og dagtid i forhold til natt. Det er dette som er grunnen til at prisen pr kilowattime er litt høyere på fakturaen enn den rene gjennomsnittsprisen som man kan se på Nordpool sine nettsider.

Om du har hatt noen kraftleverandører som ikke har brukt forbruksprofil er leverandørens problem.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Om du har hatt noen kraftleverandører som ikke har brukt forbruksprofil er leverandørens problem.

Vel, der fremkommer det som blir mitt utsagn, en timespot basert avtale blir noe høyere i utgift, enn en ren spotprisavtale. 

Derfor tok jeg kontakt med kraftleverandør selskapet og spurte dem om hvilken profil de benyttet seg av. 

Lenke til kommentar

Du påstår jo at du har det samme forbruket uansett tid på døgnet. Derfor kan du jo like gjerne gå for en Timespotavtale. Det skal bli billigere enn Spotprisavtale med forbruksprofil og evt. nøyaktig det samme som en avtale uten forbruksprofil.

Spotprisavtaler uten forbruksprofil har jeg aldri sett. Hvem har dette?

maxijoker skrev (8 timer siden):

Derfor har jeg liten tro på at jeg har ulikt forbruk til døgnets ulike tider

Dette kan du sjekke ved å laste ned oversikten over timesforbruket ditt fra elhub.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Du påstår jo at du har det samme forbruket uansett tid på døgnet. Derfor kan du jo like gjerne gå for en Timespotavtale. Det skal bli billigere enn Spotprisavtale med forbruksprofil og evt. nøyaktig det samme som en avtale uten forbruksprofil.

Spotprisavtaler uten forbruksprofil har jeg aldri sett. Hvem har dette?

Dette kan du sjekke ved å laste ned oversikten over timesforbruket ditt fra elhub.

Jeg sier IKKE at jeg har det samme forbruket -uansett tid på døgnet, men det jeg sier er at jeg har samme forbruk uke 2, dag onsdag, periode 00-23:59, i år -sammenlignet med samme periode i 2020. Sånn er det for de øvrige dagene, måned for måned osv. 

Du skriver: "

....Spotprisavtale med forbruksprofil og evt. nøyaktig det samme som en avtale uten forbruksprofil. Spotprisavtaler uten forbruksprofil har jeg aldri sett. Hvem har dette?" Ikke vet jeg. Men det jeg vet, er at  jeg var nettopp hos AGVA, hadde spotpris avtale, 6 mnd., fratrekk per kr -13.60 øre/kW. Nå er jeg på ny 6 mnd. Timespot basert avtale hos Kraftriket, påslaget i 6 nye måneder -12.60 ØRE/Kw   

En graf som jeg fant på nettet hos en kraftleverandør viser ett forbruksmønster for strøm en tilfeldig dag i 2019. Det vi ser her er at spotpris basert pris kW, ligger lavere enn den timebaserte prisen. Ikke før på morgenkvisten er nærmest omme og en del timer utover er disse to prisene jamførende.  Fant denne her: https://www.glitreenergi.no/strom/timesprising/  (mislykket for opplastning her, error -200)

 

Lenke til kommentar

Er målet med tråden å spare noen ører, er min anbefaling å skifte til strømleverandør med prisgaranti og spotpris- avtale. Let så opp beste tilbud på spot- pris (gjerne en del øre i avslag per kw) og krev prisgarantien. Du vil garantert spare mer på det enn denne vurderingen fordi det uansett i beste fall bare vil gi deg noen få ører i innsparinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...