Gå til innhold

Anbefaling mobil Android under 4 tusen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, ltdata said:

Ikke lett å velge. Ser f.eks at Samsung A51 har fått flere dårlige anmeldelser fra forbrukere.

Husk at A51 finnes i flere utgaver. Den med 5G er mye raskere enn den uten, da den har helt annen HW enn den uten: https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9963&idPhone2=10157

Edit: Kan legge til Huawei Nova 5T som alternativ å vurdere. Dette er en av de nyeste modellene fra Huawei som har Google Play Store.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 1/2/2021 at 4:20 PM, DiskusDød said:

Så 4G slutter å fungere når 5G blir utbredt om noen år?

4G vil ikke fases ut på mange år enda. Jeg ville lagt lite vekt på at en mobil jeg kjøper i dag skal ha 5G, og heller prioritert andre egenskaper. Utvalget av 5G-telefoner vil øke i årene fremover, og prisene vil gå ned når 5G blir den nye normen.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Complexity said:

Ringer du? Det vil vel og gå over 5G etterhvert.

Skader ikke å ha det. Kan slåes helt av i menyen om ønskelig. Men er ikke dumt å være fremtidsrettet.

Når man er ute etter en billig telefon så ønsker man gjerne ikke å betale ekstra for noe som kanskje blir nyttig mange år i fremtiden da man allerede har erstatted den telefonen med enda en ny en.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Elefantmesteren said:

Når man er ute etter en billig telefon så ønsker man gjerne ikke å betale ekstra for noe som kanskje blir nyttig mange år i fremtiden da man allerede har erstatted den telefonen med enda en ny en.

Trådstarter har en 5 år gammel telefon fra før av. 5G er nok i sving om 5 nye år. Er jo allerede utbygd på Svalbard f.eks så bor man der er det jo kjekt å ha.

Men ikke vits å betale ekstra for det nei, men Oneplus Nord er så billig at man får egentlig 5G med på kjøpet. De ligger som sakt ute til 3500kr på finn.no

Selv har jeg en Google Pixel 5. Den har samme innmaten som Oneplus Nord, og det er Google sin toppmodell for tiden.

Man får veldig mye for pengene med Oneplus Nord.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ringer nesten utelukkende over wifi med WhatsApp.Bruker telefonen mye til web, youtube, enkle apper, ikke spill. Bryr meg lite om kamera. Men viktig at telefonen er ok rask, responsiv og enkel å bruke. Gjerne med lite bloatware. Mulig den Moto G8 til 1600kr holder for mitt brukt

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Elefantmesteren said:

Vet ikke mye om tlf, men det kan kanskje ha noe med hvor fullt/fragmentert lagringsmediet er. Så mulig slette ting du ikke trenger vil hjelpe. Aner ikke om det går an å defragmentere telefon-minne slik som pcer.

Defragmentering henger igjen fra en tid hvor datamaskiner brukte hardisker med en mekanisk plate som roterte. Å rydde opp og sortere (defragmentere) gjorde det mye enklere og raskere for disken å finne det man leter etter.

Men med moderne solid state disker har det lite for seg. De oppererer på en helt annen måte og opperativsystemet ordnet dette fint selv.

Men å kjøre en formatering på den kan hjelpe, dog etter 5 år er det godt mulig at det interne minnet er utslitt og at telefonen kanskje aldri vil starte igjen om man prøver. Billige telefoner har gjerne internminne som ikke varer så alt for mange år.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Nå er telefonen min veldig treg. Kan det hjelpe å gjennopprette til fabrikkinstillinger? Eller er rett og slett hardwaren for dårlig?

Det er mulig det vil hjelpe. På en annen side så er selv en Motorola Moto G8 Power til 1590 kr så mye bedre (prosessor, minne og lagring) at jeg ville ikke nølt med å bytte den ut.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
4 hours ago, ltdata said:

Takk. Men jeg bruker aldri mobildata. Kun wifi. Trenger jeg da virkelig en 5g telefon?

Jeg bruker minimalt med data jeg også. Men denne telefonen er kjapp, alt flyter fint, den er fin og stor uten at det er FOR stor, man kan velge om statuslinja skal inneholde kameraene foran, eller om statuslinja skal flyttes et hakk ned, slik at man får hele bredden, osv osv.

Også har den en ting som alle som har prøvd denne, men som har valgt å bruke noe annet, savner: Egen fysisk skyveknapp for å velge mellom vanlig/vibrasjon/stille.

Igjen, man får mye for pengene med denne telefonen. Spør mobilinteresserte mobilselgere, og denne havner høyt opp på lista hver gang.

Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

De fleste mobilselgere pusher det de har størst margin på 🙂

Det er mulig, men jeg var veldig direkte. "Hvilken telefon har du?". Og når jeg "avhørte" ham om Oneplus Nord, så sa han at den var nr 2 på lista neste gang han skulle bytte telefon. Jeg tror i alle fall at JEG fikk et ærlig svar. :)

Lenke til kommentar

Ja jeg ville generelt vært skeptisk til råd fra en mobilselger. Men en telefon til 1600 kr kan umulig være en med høye marginer

Ille er det når de selgerne prøver å selge en stor mobildatapakke til min mor som ikke vet hvordan man slår på mobildata engang. Men det får bli en annen diskusjon

 

 

 

 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt mobilen noen uker og kan gjøre opp en mening.

Uten at jeg har mye erfaring med smarttelefoner så vil jeg si meg meget fornøyd med mobilen til 1600.

Kjøpte motorola G3 for 2400kr i 2015 til sammenlikning.

Så nå er mobilen mye bedre og billigere!

Skjermen er stor, nesten for stor jeg må strekke fingeren langt for å nå toppen av skjermen for f.eks å trykke på en app.

Lite bloatware. Tar litt tid å stille inn alle innstillinger som før men jeg ok til slutt.

Batterilevetiden ser ut til å være sterk. Men virker som batteriet ikke er på full ytelse før etter noen oppladninger.

Lyden er faktiskt merkbart bedre enn MOTO G3. Både på hodetelefoner og høyttalere. Det er en egen forhåndstinnstallert moto EQ/lydforsterker app som gjør lyden bedre.

Mobilen er elegant i design og det følge også med en form for mykplastbeskyttelse.

FIngeravtrykksensor på baksiden som virker ganske smooth.

Telefonen er merkbart raskere enn Moto G3.

Nå har jeg ikke så mange andre mobiler å sammenlikne med, men jeg føler at denne tilfredstiller mer enn nok til normalt bruk! 
Har egentlig ikke noe å utsette på telefonen per i dag. Jeg er ikke fotograf eller gamer så da tror jeg denne holder i lange baner :)

Si ifra om det er noen spørsmål om telefonen, så kan jeg prøve å svare

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ltdata skrev (5 timer siden):

Da har jeg hatt mobilen noen uker og kan gjøre opp en mening.

Uten at jeg har mye erfaring med smarttelefoner så vil jeg si meg meget fornøyd med mobilen til 1600.

Kjøpte motorola G3 for 2400kr i 2015 til sammenlikning.

Så nå er mobilen mye bedre og billigere!

Skjermen er stor, nesten for stor jeg må strekke fingeren langt for å nå toppen av skjermen for f.eks å trykke på en app.

Lite bloatware. Tar litt tid å stille inn alle innstillinger som før men jeg ok til slutt.

Batterilevetiden ser ut til å være sterk. Men virker som batteriet ikke er på full ytelse før etter noen oppladninger.

Lyden er faktiskt merkbart bedre enn MOTO G3. Både på hodetelefoner og høyttalere. Det er en egen forhåndstinnstallert moto EQ/lydforsterker app som gjør lyden bedre.

Mobilen er elegant i design og det følge også med en form for mykplastbeskyttelse.

FIngeravtrykksensor på baksiden som virker ganske smooth.

Telefonen er merkbart raskere enn Moto G3.

Nå har jeg ikke så mange andre mobiler å sammenlikne med, men jeg føler at denne tilfredstiller mer enn nok til normalt bruk! 
Har egentlig ikke noe å utsette på telefonen per i dag. Jeg er ikke fotograf eller gamer så da tror jeg denne holder i lange baner :)

Si ifra om det er noen spørsmål om telefonen, så kan jeg prøve å svare

Bra du er fornøyd!
Støtter den 4G-tale og WiFi-tale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...