Gå til innhold

DEBATT: - Ungdommenes hemmelige politiske verden på TikTok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Arbeiderpartiet hatt dårligere valgresultater siden begynnelsen av 90-tallet, mens MDG, Rødt og SV vokser, spesielt blant unge. Spørsmålet er hvilken langsiktig effekt denne ytterliggående tendensen

Spesielt å kalle MDG for ytterliggående, og samtidig ikke nevne partiets motpoler: FRP (+FNB), og Høyre. Tar ikke mange sekundene å finne videoer av sinte FRP-ere og ekstra priviligerte Høyre-ungdom som skryter hemningsløst av sitt overforbruk på TikTok.

Endret av mandela
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ungdom har lav valgdeltakelse. Det blir ofte beklaget. Men ungdom er rett og slett ikke politisk interessert. De går riktignok i protesttog nå og da, men nesten ingen stemmer ved valg, hverken i Norge eller USA. Politikere som retter seg mot ungdom, vil ikke få stort tilbake for det, i form av valgstemmer. 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Vaniman said:

Ungdom har lav valgdeltakelse. Det blir ofte beklaget. Men ungdom er rett og slett ikke politisk interessert. De går riktignok i protesttog nå og da, men nesten ingen stemmer ved valg, hverken i Norge eller USA. Politikere som retter seg mot ungdom, vil ikke få stort tilbake for det, i form av valgstemmer. 

 

Jeg håper inderlig du har rett. Aldersgrensen for å stemme ved stortingsvalg burde vært 21 år. Minst. Er man ikke så gamel så mangler man livserfaring, og man har heller ikke rukket å bidra med stort i samfunnet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandela skrev (22 timer siden):

Spesielt å kalle MDG for ytterliggående, og samtidig ikke nevne partiets motpoler: FRP (+FNB), og Høyre. Tar ikke mange sekundene å finne videoer av sinte FRP-ere og ekstra priviligerte Høyre-ungdom som skryter hemningsløst av sitt overforbruk på TikTok.

Butthurt Greenpeace-aktivist eller?

Høyre er da på ingen måte et ytterliggående parti. De er såvidt annerledes enn AP og har litt andre holdninger rundt privatisme. Ei heller er FRP ytterliggående.

MDG er folk som hater livet vi har fått og ønsker oss tilbake til en utopisk moderne versjon av steinalderen - hvor vi lever med en ikke-eksisterende teknologi som gjør absolutt alt til nullutslipp, folk i byene dyrker egen mat på takene og folk i bygda teleporterer seg mellom de store avstandene. Du skal reise langt ut på høyresiden (og utenfor de partiene som får plass på Stortinget) for å finne noen som er like radikale på høyresiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandela skrev (2 timer siden):

Det høres ut som om du har blitt radikalisert Dr. Bombay. Din beskrivelse av MDG kan vitne om et sinn som ikke kunne kontrollere sitt sinne i mangel på forståelse.

Savner MDG fra den tiden Arne Næss var aktiv, de kjempet for de virkelig viktige tingene. Nå er partiet blitt bare enda et parti på den ytterste venstre fløy.

Lenke til kommentar
Helm skrev (På 27.12.2020 den 12.29):

Jeg håper inderlig du har rett. Aldersgrensen for å stemme ved stortingsvalg burde vært 21 år. Minst. Er man ikke så gamel så mangler man livserfaring, og man har heller ikke rukket å bidra med stort i samfunnet.

 

Nei. Hva er egentlig problemet, hvis ungdom uten forståelse for politikk uansett lar være å stemme? Jeg er mer bekymret for lite intelligente, godt voksne mennesker som ikke forstår at de ikke selv forstår seg på ting. Fint med livserfaring, men det fins ungdommer mellom 15 og 20 som har vært gjennom litt mer enn en på 25. Hva er uansett viktigst når man skal ta en avgjørelse om hvem man skal stemme på? Livserfaring, eller evnen til å tenke igjennom ting, og ha nok kunnskap og intelligens til å ta skikkelige avgjørelser? Er du redd for de ungdommene med, la oss si, under 115 i IQ, så burde du kanskje være like redd for dem over 50 med under 115 i IQ også? Ikke bare det; de som er over 50 er gjerne også fastlåst i gamle tanker, og mangler troen på at man kan gjøre noe nytt. Husk også på hvem som kjørte oss ned i grøften, ved å være likegyldig til hva vitenskapen sier om naturen og vårt forbruk. Det var ikke ungdommene. Det var de eldre. Ja, jeg har snakket med mange ungdommer som virker litt blåst i hodet. Ja, jeg har snakket med minst like mange eldre som også er rimelig blåst i hodet. Vet du hva jeg foretrekker med ungdommene? De skjønner i det minste at de ikke har noe å bidra med i ta avgjørelser for landet vårt, og lar dermed være å stemme. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den politiske analysen her synes jeg var pinlig lesing. At unge amerikanere for øynene opp for verden og får mer nyansert syn på ting og vrir Demokratene mer mot sosialisme er nå en ting, men å påstå at sosiale medier har skylden i at politikken er så polarisert er det vel ikke så solid grunnlag for. Splittelsen skjedde på 90-tallet og tidlig 2000-tallet, lenge før dagens syndebukker så dagslys. Det vi ser nå er en mer opphetet og offentlig variant at det som allerede har foregått i et par tiår allerede.

Når det kommer til Norge:

Quote

Her hjemme har ikke Arbeiderpartiet hatt dårligere valgresultater siden begynnelsen av 90-tallet, mens MDG, Rødt og SV vokser, spesielt blant unge.

Her synes jeg man et på utrolig tynn is, spesielt når man drar det inn i en kontekst med mer ekstremisme og polarisering. Man kan gjerne snakke om økt oppslutting til MDG, Rødt og SV, men det forklarer åpenbart ikke hvorfor både Ap og Høyre sliter med dalende oppslutning. MDG, Rødt og SV øker knapt oppslutning sett i forhold til hvordan Ap og Høyre lekker velgere. Tar man en titt på meningsmålingene så bør det være særdeles åpenbart at Sp spiser store andeler hos begge partier. Det er tross alt det eneste partiet som går merkbart oppover. Samtidig kan man jo også nevne at Frp nå er inne i en periode hvor de ikke lenger er blant topp 3. Det er det en god stund siden har skjedd før. Faktisk, jeg forstår ikke helt hvor man får det fra at sentrumspolitikken forvitrer. Det er da ærlig talt flere tiår siden vi hadde noen nevneverdig sentrumspolitikk i Norge. Tradisjonelt (siden andre verdenskrig) har vi for det meste hatt vekslende Ap og Høyre med støttepartier. Den eneste grunnen til at vi er langt unna en sentrumsregjering i dag er at Krf sliter med oppslutningen. At et verdikonservativt parti har gjort seg upopulært i en stadig mindre kristen befolkning bør ikke overraske noe, og har da lite med forvitring av sentrumspolitikken å gjøre.

Når det kommer til unge velgere så har vel skolevalgene tradisjonelt vist at unge stemmer mer ekstremt eller mer til kantene enn befolkningen generelt. Det blir det også ganske merkelig å si at

Quote

Spørsmålet er hvilken langsiktig effekt denne ytterliggående tendensen vil ha på dem som skal styre samfunnet i morgen.

Det er ingen grunn til å tro at Stortingets sammensetning vil endre seg markant på grunn av «politisk ekstremisme» på sosial medier. Derimot så endrer den seg selvsagt når Ap og Høyre oppfører seg som narrer og klovner i distriktene. Sp står selvsagt godt forbedret der på å enkelt hente inn stemmer på det. Stort verre er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Flott at unge er interessert i sosialisme og lignende destruktiv galskap, for da vil det trolig stadig bli tøffere å drive virksomhet i visse områder, noe som er utrolig bra for sånne som meg som kan reise, bo og jobbe hvor jeg og min familie vil bli behandlet bra.

"Never Wrestle with a Pig. You Both Get Dirty and the Pig Likes It"

Endret av Capitalist Hippie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...