Gå til innhold

Er LCD dårlige spilleskjermer?


Windoge

Anbefalte innlegg

Hehe.. Sitter her og storkoser meg med endeløse for og imot innlegger... Hvorfor ikke godta at noen synes crt ser best ut og at noen synes lcd er best..

 

Og til dette gnålet om sony sine skjermer, de er hverken best eller dyrest! Har igjen å se gode sony skjermer (lcd), i forhold til Eizo og Nec..

 

Og til alle dere som ikke har sittet et døgn fremfor en lcd, å uttale seg lcd er jo bare tull.. Faktum er at alle (nesten) som nå har lcd, har tidligere hatt crt. Derfor kan mange uttale seg mer klokt enn de som enda sitter fremfor den gamle crt'en. For meg var det som å komme til himmelen, da jeg byttet over til lcd!

Har noen her sagt at sony har best lcd skjermer? Jeg mener derimot at Sony har best crt skjermer, bruker dog en eizo som referanse når jeg har kikket på lcd skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whoops, vanskelig å komme med gode LCD argumenter når selv skjermprodusent sier at CRT er bedre på bildekvalitet. :lol:

 

Men, som nevnt, hva som er best for den enkelte bestemmer man selv. Dersom noen har punget ut mange tusen på en skjerm kan det være vanskelig å innse at de ikke nødvendigvis har gjort det beste kjøpet. Mange blir nok lurt av ny teknologi og slenger seg på bølgen bare fordi det er nytt. "Det som er nytt er jo alltid best" Eller? Flesteparten av de vanlige skjermkjøperne har sikkert ikke peiling på hva responstid, refreshrate, dotpitch etc. Noen klarer ikke å se forskjell på 60hz og 100hz. Noen ser ikke hakking i det hele tatt, mens andre får vondt i øynene av den samme hakkingen. Men bare fordi noen ikke klarer å se forskjell på disse tingene betyr ikke forskjellen ikke eksisterer :dontgetit:

 

Men husk også at man kan ikke sammenligne en low-end CRT med en high-end LCD(Og motsatt). Har sett mange råtne low-end CRT'er som sammenlignet med enhver LCD vil bli grundig slått på generell bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Hehe.. Sitter her og storkoser meg med endeløse for og imot innlegger... Hvorfor ikke godta at noen synes crt ser best ut og at noen synes lcd er best..

 

Og til dette gnålet om sony sine skjermer, de er hverken best eller dyrest! Har igjen å se gode sony skjermer (lcd), i forhold til Eizo og Nec..

 

Og til alle dere som ikke har sittet et døgn fremfor en lcd, å uttale seg lcd er jo bare tull.. Faktum er at alle (nesten) som nå har lcd, har tidligere hatt crt. Derfor kan mange uttale seg mer klokt enn de som enda sitter fremfor den gamle crt'en. For meg var det som å komme til himmelen, da jeg byttet over til lcd!

Samlet sett er det bare å godta at noen synes crt er bedre andre lcd (men her synes jeg "lcd-gjengen" er synderen, mange som ikke innser at lcd ikke er best i alt), men når det gjelder de enkelte aspektene ved skjermen er det mer interresant å diskutere, siden det er mye direkte feilinformasjon ute og går der, så får folk avgjøre selv hvilke aspekter de synes er viktigst.

 

Dorøvrig har nok de fleste som uttaler seg her sittet en god del foran lcd, eller har du grunn til å annta noe annet?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Men husk også at man kan ikke sammenligne en low-end CRT med en high-end LCD(Og motsatt). Har sett mange råtne low-end CRT'er som sammenlignet med enhver LCD vil bli grundig slått på generell bildekvalitet.

Jeg vet, og det virker som forskjellen er større i crt også, mange sitter på hansoler til 1000 spenn, og da er det ikke rart lcd er mye bedre når man skifter. Færre skikkelig bedritne lcd-skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan godt inrømme at crt'ene til naboene mine er gode, skarpe skjermer, men jeg er høvelig oppegående og har et veldig godt syn. Synes lcd er uansett litt bedre å se på sammelagt.

 

Hehe, kom til å tenke på noe. Da jeg fortalte at jeg hadde fått lcd til "de andre", ble de med en gang interesserte og ville med en gang se den. Første de sa når de testet den ut, var wow!

 

Nå skal jeg la denne tråden dø ;)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg la denne tråden dø ;)

Neppe opp til deg :green:

 

Det er vel som med stort sett alle andre ting at behovet til brukeren definerer hva som er "best" for hver enkelt bruker. På dette forumet er det litt for mange personer som gjerne ønsker at deres behov og ønsker skal bestemme hva slags skjermer som er best for alle mennesker. I tillegg til ulikt behovsmønster er jo billedkvalitet subjektivt og det gjør ikke saken noe lettere.

Lenke til kommentar
De som er motstandere av LCD er ofte personer som har hørt at de er dårlige eller de har hatt dårlig opplevelse med gamle LCD skjermer. Men jeg påpeker at det er en grunn til at skjermprodusentene satser stort på LCD og ikke lenger på CRT.

Det har aldri slått deg at dette har mer med økonomi å gjøre enn noe annet? CRT skjermer har blitt så billige at inntjeningspotensialet nå er nærmest lik null, derfor er det naturlig at produsentene ønsker å gå over til LCD til 4-5 ganger prisen av en tilsvarende crt skjerm og hvor mulighetene til å tjene penger er mye bedre.

 

Videre bruker du ordet "gårsdagens teknologi" som om det skulle være et negativt ladet ord (omtrent som vår kjære statsminister Bondevik omtaler norske gasskraftverk). Gårsdagens teknologi er en teknologi som har hatt lang tid bak seg og er derfor godt utviklet. Ettersom den fortsatt er i bruk kan den jo ikke være så dårlig heller?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
De som er motstandere av LCD er ofte personer som har hørt at de er dårlige eller de har hatt dårlig opplevelse med gamle LCD skjermer. Men jeg påpeker at det er en grunn til at skjermprodusentene satser stort på LCD og ikke lenger på CRT.

Det har aldri slått deg at dette har mer med økonomi å gjøre enn noe annet? CRT skjermer har blitt så billige at inntjeningspotensialet nå er nærmest lik null, derfor er det naturlig at produsentene ønsker å gå over til LCD til 4-5 ganger prisen av en tilsvarende crt skjerm og hvor mulighetene til å tjene penger er mye bedre.

 

Videre bruker du ordet "gårsdagens teknologi" som om det skulle være et negativt ladet ord (omtrent som vår kjære statsminister Bondevik omtaler norske gasskraftverk). Gårsdagens teknologi er en teknologi som har hatt lang tid bak seg og er derfor godt utviklet. Ettersom den fortsatt er i bruk kan den jo ikke være så dårlig heller?

LCD er ikke så veldig nytt det heller... syns vi kanskje skal vente litt på den veldig lovende teknologien OLED jeg. det som vil ta over for lcd snart og kanskje crt og.. rett på meg hvis jeg tar feil :dontgetit:

Lenke til kommentar

mad-arab: rett skal være rett.

 

Jeg gir deg rett i at sort (Helt sort skjerm) er bedre på CRT. Riktignok jobbes det på dette område på LCD skjermer. Men det er en grunn til at f.eks Eizo konsentrer seg om ulike markeder der fargegjenngivelse er viktig: Se denne serien: http://www.eizo.com/products/graphics/index.asp

 

Når det gjelder kontraster ser vi i dag LCD skjermer som har 700:1, noe jeg mener holder mer enn nok. Dessuten har lysstyrke mye å si når vi snakker om kontraster. Når man jobber i et opplyst rom er det udiskutabelt hva som er best å jobbe på.

 

Videre blir nå LCD foretrukket som skjermtype innen yrker som har langt høyere krav enn det vi i forumet har, eks innen medisin.

 

CRT er for mange produsenter en melkeku. Det vil si: de bruker ikke lenger penger på å utvikle de, de har lave produksjonskostnader og har en relativ stor inntjening på disse.

 

 

Men jeg sitter å jobber med en avhandling på alt dette som kommer med testen jeg så smått har begynt på.

 

Og jeg slenger ikke bare ut påstander, jeg kommer til å underbygge disse med masse informasjon:)

Lenke til kommentar
Sånt skjer ;)

 

Bare for å ikke bli altfor offtopic. Jeg skal selv gå til innkjøp av en Hyundai Q17S så fort pengene strømmer inn på konto igjen. Det blir en gledens dag å endelig hive ut den digre driten som står på skrivebordet, til fordel for en lekker lcd.

amen to that :thumbs:

 

Jeg vet du kommer til å bli kjempe fornøyd med q17s :yes:

Du får mye for pengene !

Lenke til kommentar
Fått svarene jeg trenger nå ;)!

 

Trenger ikke dra den opp mer nå. Kan låses.

Du må tenke på at tråden kan være interessant for andre en deg Thomas,når du forandrer Topic felt og første post så totalt, så går det ikke an for andre som kanskje lurer på det samme som deg og finne denne tråden...

Lenke til kommentar
Fått svarene jeg trenger nå ;)!

 

Trenger ikke dra den opp mer nå. Kan låses.

Du må tenke på at tråden kan være interessant for andre en deg Thomas,når du forandrer Topic felt og første post så totalt, så går det ikke an for andre som kanskje lurer på det samme som deg og finne denne tråden...

Hør, hør, bruke søkefunksjonen sies det jo her, ikke lett om diskusjoner endrer navn, og det kan jo tenkes andre vil fortsette diskusjonen her også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...