Gå til innhold

Er LCD dårlige spilleskjermer?


Windoge

Anbefalte innlegg

er det høyerer hz på lcd skjermer enn de vanlige skjermene !

min støtter bare max 85 hz....

Du klarer ikke se flimmer på 75hz engang, så du trenger ikke bekymre deg

Dette er direkte feil jeg merker forskjellen mellom 85 hz og 100, også uten direkte side ved side. sammenlignening, om jeg kommer hjem en dag og skjermen står på 85 hz merker jeg det med en gang. Noen merker sikkert ikke over 75 hz, men det må man sjekke selv i såfall.

 

AtW

Jeg klarer ikke å se flimmmer på LCD med 60hz.. !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg foretrekker LCD foran CRT ett godt stykke. Tipper de fleste av dere har CRT der dere sitter og skriver.

Bildekvaliteten i spill blir bare rett og slett bedre, alt blir skarpere og tydligere, og når man først har vent seg til Lcd er det null problem. 25MS skal heller visstnok ikke ghoste, hørte med en som hadde testa en budsjett samsung skjerm med 25MS. Null ghosting sa han.. han har litt peiling. Dessuten mye mindre plass, veier mye mindre, slipper og få hodepine og bli trøtt i hodet. Valget må være ganske enkelt, får mest for pengene med LCD.

Lenke til kommentar
er det høyerer hz på lcd skjermer enn de vanlige skjermene !

min støtter bare max 85 hz....

Du klarer ikke se flimmer på 75hz engang, så du trenger ikke bekymre deg

Dette er direkte feil jeg merker forskjellen mellom 85 hz og 100, også uten direkte side ved side. sammenlignening, om jeg kommer hjem en dag og skjermen står på 85 hz merker jeg det med en gang. Noen merker sikkert ikke over 75 hz, men det må man sjekke selv i såfall.

 

AtW

Jeg klarer ikke å se flimmmer på LCD med 60hz.. !

Man merker ikke flimmer på en 60hz lcd nei, ikke på en 1hz engang, da lyset er på hele tiden, mens på en crt så blir lyset svakere veldig fort, og man ser flimmer på lavere refresh (jeg snakket om crt bare så det er klart), når det er sagt så er ikke oppdateringsfrekvensen på lcd uviktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Må si jeg foretrekker LCD foran CRT ett godt stykke. Tipper de fleste av dere har CRT der dere sitter og skriver.

Bildekvaliteten i spill blir bare rett og slett bedre, alt blir skarpere og tydligere, og når man først har vent seg til Lcd er det null problem. 25MS skal heller visstnok ikke ghoste, hørte med en som hadde testa en budsjett samsung skjerm med 25MS. Null ghosting sa han.. han har litt peiling. Dessuten mye mindre plass, veier mye mindre, slipper og få hodepine og bli trøtt i hodet. Valget må være ganske enkelt, får mest for pengene med LCD.

Jeg har prøvd mange lcd-skjermer (selv om det dog er riktig at jeg sitter foran en crt nå), tror egentlig du "lider" av det samme som jeg mistenker andre for å gjøre, nemlig kun erfaring med dårlige crt-skjermer, hansol o.l. er liksom ikke kongen av haugen, og de aller færreste får vondt i hodet av 100 hz eller over, crt er en gammel teknologi, men den er ikke dårlig av den grunn, se på tver, ingenting som slår crt på kvalitet der, crt sine hovedulemper er ikke kvalitetsmessig, problemet er at de er store, tunge, bruker mye strøm, og er lite hensiktsmessig på noe mer enn 32 tommer (glasset må være veldig solid etterhvert). Til tross for dette vil jeg også kjøpe lcd neste gang jeg kjøper skjerm, men det er verken grunngitt i at de er billigere, eller at de har bedre billedkvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

De to eneste tingene som har irritert meg er maksimal oppløsning på 1280x1024 (jeg var vant til 1600x1200 på CRTen) og at sortnivået i de sorte stripene over og under bildet når jeg ser film ikke er like godt som på en CRT. Uansett er det snakk om bagateller.

 

Har du prøvd å gå inn på "colour" og justert fargetempraturen?

 

Når jeg ser på DVD justerer jeg den til "custom" for da kan du justere fargene individuelt!

 

Da blir det sorte sort og ikke mørkegrått :o)

Lenke til kommentar
Må si jeg foretrekker LCD foran CRT ett godt stykke. Tipper de fleste av dere har CRT der dere sitter og skriver.

Bildekvaliteten i spill blir bare rett og slett bedre, alt blir skarpere og tydligere, og når man først har vent seg til Lcd er det null problem. 25MS skal heller visstnok ikke ghoste, hørte med en som hadde testa en budsjett samsung skjerm med 25MS. Null ghosting sa han..  han har litt peiling. Dessuten mye mindre plass, veier mye mindre, slipper og få hodepine og bli trøtt i hodet. Valget må være ganske enkelt, får mest for pengene med LCD.

Jeg har prøvd mange lcd-skjermer (selv om det dog er riktig at jeg sitter foran en crt nå), tror egentlig du "lider" av det samme som jeg mistenker andre for å gjøre, nemlig kun erfaring med dårlige crt-skjermer, hansol o.l. er liksom ikke kongen av haugen, og de aller færreste får vondt i hodet av 100 hz eller over, crt er en gammel teknologi, men den er ikke dårlig av den grunn, se på tver, ingenting som slår crt på kvalitet der, crt sine hovedulemper er ikke kvalitetsmessig, problemet er at de er store, tunge, bruker mye strøm, og er lite hensiktsmessig på noe mer enn 32 tommer (glasset må være veldig solid etterhvert). Til tross for dette vil jeg også kjøpe lcd neste gang jeg kjøper skjerm, men det er verken grunngitt i at de er billigere, eller at de har bedre billedkvalitet.

 

AtW

Ja, tror nok jeg "lider" av det ja, men jeg har ikke sansen for CRT lenger uansett.

Lenke til kommentar
Må si jeg foretrekker LCD foran CRT ett godt stykke. Tipper de fleste av dere har CRT der dere sitter og skriver.

Bildekvaliteten i spill blir bare rett og slett bedre, alt blir skarpere og tydligere, og når man først har vent seg til Lcd er det null problem. 25MS skal heller visstnok ikke ghoste, hørte med en som hadde testa en budsjett samsung skjerm med 25MS. Null ghosting sa han..  han har litt peiling. Dessuten mye mindre plass, veier mye mindre, slipper og få hodepine og bli trøtt i hodet. Valget må være ganske enkelt, får mest for pengene med LCD.

Jeg har prøvd mange lcd-skjermer (selv om det dog er riktig at jeg sitter foran en crt nå), tror egentlig du "lider" av det samme som jeg mistenker andre for å gjøre, nemlig kun erfaring med dårlige crt-skjermer, hansol o.l. er liksom ikke kongen av haugen, og de aller færreste får vondt i hodet av 100 hz eller over, crt er en gammel teknologi, men den er ikke dårlig av den grunn, se på tver, ingenting som slår crt på kvalitet der, crt sine hovedulemper er ikke kvalitetsmessig, problemet er at de er store, tunge, bruker mye strøm, og er lite hensiktsmessig på noe mer enn 32 tommer (glasset må være veldig solid etterhvert). Til tross for dette vil jeg også kjøpe lcd neste gang jeg kjøper skjerm, men det er verken grunngitt i at de er billigere, eller at de har bedre billedkvalitet.

 

AtW

Ja, tror nok jeg "lider" av det ja, men jeg har ikke sansen for CRT lenger uansett.

Enig der, har rett og slett ikke sansen for CRT lenger. Og over lang tid vil du uansett få litt vondt i hodet uansett hva slags hz du kjører på, for det er flimring, og selv om øyet ikke ser det, så oppfatter hjernene det, og den stresses over tid, samme med øynene dine. Har da et par venner som har sittet rimelig lenge nå foran en CRT skjerm, og begge de har måtte begynne med briller på grunn av at øynene er skadet, var det som fikk meg til å bytte til LCD, for der er det aldri flimring, ergo øynene stresses ikke like mye og du slipper hodepine/migrene osv.

 

 

Edit: de to jeg snakket om kjørte 100hz eller høyere

Endret av Mello
Lenke til kommentar
Kjøpte meg LCD skjerm, men måtte bare selge den, fryktelig dårlig på spill som SOF2, prøvde div drivere uten at det hjalp.

Da åtte jeg i kjeller'n å hente opp min gamle 17", da ble det en masse "frags" :D

 

Clint

Mener å huske Rema solgte lcd skjerm for litt siden, ikke tilfeldigvis der du handlet den der? når det gjelder LCD kan man nesten ikke være gnien på penga, kvalitet koster.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg LCD skjerm, men måtte bare selge den, fryktelig dårlig på spill som SOF2, prøvde div drivere uten at det hjalp.

Da åtte jeg i kjeller'n å hente opp min gamle 17", da ble det en masse "frags" :D

 

Clint

tørr jeg spørre hva slags merke og specs dette var? lenge sida?

Lenke til kommentar

Har lenge vært interesserert i å få sett med egne øyne en god sammenligning av de forskjellige typene og i jula fikk jeg god anledning til å gjøre det. Var i et varehus som hadde ca. 10 forskjellige LCD monitorer og 2 CRT monitorer utstilt i alle prisklasser. Alle kjørte nøyaktig samme screensaver(aquarium) bilde. Det jeg da så var følgende:

 

LCD'ene hadde et skarpt bilde med litt klarere farger enn CRT.

MEN det som ikke var særlig bra var at alle LCD monitorene hadde dårlig ytelse på alle bevegelige deler. Fiskene som svømte rundt ble uskarpe og hakkete i bevegelsene. På CRT monitoren var bevegelsene helt jevne og skarpe. Desto fortere fiskene svømte desto mer tydelig ble forskjellene.

 

Konklusjonen blir dermed at LCD er fortsatt dårligere til spill enn CRT. Har en stund lekt litt med tanken på å anskaffe meg en LCD monitor(hovedsaklig pga. plasshensyn) men etter å ha sett dagens forskjeller på LCD/CRT blir nok min neste monitor også en CRT, da jeg benytter PC'n til en god del spilling også.

Lenke til kommentar

LCD har fordeler CRT ikke har, og omvendt. Det er helt klart at av dette fremgår det logisk at du alltid inngår kompromisser ved valg av teknologi, og på noen områder vil folk kanskje foretrekke "det gamle". Så det er ingen grunn til å henge seg opp i ordet "kvalitet" her, da det blir misvisende brukt av begge "sider".

 

Forøvrig vil jeg be oyivind bl.a ta en titt på avsforum, der det er mange tråder om ulempene med LCD prosjektorer (rent bildemessig) sammenliknet med f.eks CRT. Disse "problemene" med LCD teknologien ser man lettere i stort format, men vet man hva man skal se etter, kan man få øye på dem på vanlige, "små" monitorer også. Stikkord er "Vertical banding", "Fixed Panel Noise", "Fixed Pattern Noise" og "scanline artifact". Svartnivå er allerede kjent for de fleste.

 

For min egen del, har jeg valgt LCD både på prosjektor og monitor fronten, men jeg kan godt forstå de som velger den 4x tyngre CRT varianten hvis de er spesielt plaget av de faktorene der LCD ligger etter.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Så du mener at et produkt som er bedre i kvalitet fades ut til fordel for noe som har dårligere kvalitet og appåtil er over dobbelt så dyrt?

 

Intressant. Kanskje du skal forelese om det på BI.

Produktet er ikke dårligere, det er dårligere på noen områder, du virker jo til å ha veldig god peiling på skjermer, mener du att lcd er bedre billedkvalitetsmessig? (la oss se bort ifra geometri). Det er ikke alltid det beste som vinner, vhs og beta anyone, dessuten er det viktig for folk at ting er lite og praktisk, det er lcd. Det er ett kompromiss, folk er villig til å gå noe ned i billekvalitet for de åpenbare fordelen lcd har.

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

LCD prosjektorer og Monitorer er to helt forskjellige ting.

 

Men jeg er klar over at det er enkelte saker som er dårligere på en LCD kontra en CRT. Noe jeg også har nevnt i denne posten.

 

Det eneste som er forldelen til CRT

 

PRIS

RESPONSTID

IKKE NATIV OPPLØSNING.

 

Ellers får den juling av LCD på alle områder;)

 

PRIS: LCD vil falle i pris og den vil bli på samme rsinivå som CRT om noen år.

RESPONSTID: LCD kommer med stadig raskere og raskerer paneler. Og det er skjermer i dag som der er umulig å se "ghosting" på (l885)

IKKE NATIV OPPLØSNING: tja , der vil vel LCD aldri få noen skikkelig løsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...