Gå til innhold

beskymerer dere for butikkene i sverige?


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/urix/lofven-sier-sverige-har-mislyktes-og-trenger-nye-lover-for-krisetider-1.15300519

Kan nye kriselover i sverige bety stengte butikker på norsk eide storsenter (Nordby, techfors, etc)

For godt mulig olav thorn ikke ser det lønnsomt å invistere i svenske butikker lengere, siden stengte grenser og økt smitte gjør det muligens det ikke lønnsomt drive.

Kan det bety slike sentere blir lagt ned eller tror det skal mye til? heldigvis er det ikke slik i norge, foreløpig men kan bety kosikvenser på lengere sikt for handleturen til sverige til sommeren. https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2020/03/23/195661018/grensehandelen-blor-nordmenns-sverige-favoritt-tom-for-kunder

For allede i mars var det tydlig på det på lengere sikt ikke kunne forsette, men vet ikke om det er så ille at vi allerede nå kan se strengte butikker mot sommeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikkene er så godt som stengt allerede, og har vært det en stund.

På Nordby er flere butikker midlertidig stengt inntil pandemien er over, matbutikkene har knapt tatt inn varer de siste månedene, og er mer eller mindre tomme, ferskvarer som melk, kjøtt og grønnsaker sluttet de stort sett å ta inn før sommeren.

Men, dette er milliardbedrifter, mange av de norskeide, i tillegg til at sentrene i seg selv er norskeide, så de er nok i gang igjen så snart grensen åpner, det er verre med småbutikkene i byer som Strømstad, som i stor grad lever av folk som enten reiser forbi på vei mellom Norge og Sverige, eller kommer til Sverige kun for å handle.

Etter at grensen ble stengt, er trafikken så å si borte. Svært få kjører den veien nå, fergene går ikke, det er folketomt i forhold til hva det vanligvis er, noe som går utover de fleste grensebyene i langt større grad enn det gjør de store kjøpesentrene med kjedebutikker som har økonomi til å klare en krise.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg tror at den latterlige store grensehandelen har større betydning for norsk økonomi enn våre politikere evner å forstå.

- Det er norsk valuta som forsvinner ut av landet. 
- Penger ut av landet svekker norsk valuta, som igjen bremser inflasjonen.
- Staten taper ikke bare på moms og avgifter. Men penger brukt i Norge bidrar også til nye arbeidsplasser samt oppretthold av norske bønder og matprodusenter. 
- Fra et miljøperspektiv er det også mer bærekraftig, da maten får lengre reisevei i tillegg til at vi kjører lengre for å handle. Vi kjøper dessuten ofte mer enn vi trenger, noe som også øker potensialet for matsvinn.
- Fra et helseperspektiv er det heller ikke sunt. Hamstring av billige usunne varer som sukkerprodukter, brus, alkohol og kjøtt og bacon fører til at vi spiser/drikker mer. Fordi vi har det tilgjengelig. 

Alt i alt. Er dette et særdeles dårlig regnestykke for AS Norge. 

https://e24.no/naeringsliv/i/Ad9nxM/ny-undersoekelse-nordmenn-grensehandlet-for-to-milliarder-i-september

Beløpet er nok høyst sannsynlig mye større. Det er vanskelig å estimere alt av grensehandel, samt ting vi kjøper på vei hjem fra ferie osv. I tillegg har vi taxfree (største aktør Heinemann er en utenlandsk aktør, så da går igjen norske penger ut av landet...)

Politikerne tør vel ikke å "gamble" på å nyansere forskjellene. De mener jo at vi nordmenn ikke er i stand til å begrense oss med røyk, snus, alkohol og bacon om vi får servert det billig. 

Tidligere kjørte også jeg til Sverige, Tyskland og Danmark for å shoppe billig brus og øl. Men i mer voksen alder, der jeg også prøver å være litt mer miljøvennlig har jeg innsett at det er dårlig butikk for AS Norge, sosialt og økonomisk. Som en bonus - dårlig for miljøet. 

Vi snakker om "flyskam". Jeg syns faktisk det er verre med grensehandel. 

Edit: Joda, bor du på Halden.... så hadde jeg også svippet over til Sverige og handlet. Jeg skal innrømme det. 

Endret av Kris85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (18 minutter siden):

Jeg tror at den latterlige store grensehandelen har større betydning for norsk økonomi enn våre politikere evner å forstå.

- Det er norsk valuta som forsvinner ut av landet. 
- Penger ut av landet svekker norsk valuta, som igjen bremser inflasjonen.
- Staten taper ikke bare på moms og avgifter. Men penger brukt i Norge bidrar også til nye arbeidsplasser samt oppretthold av norske bønder og matprodusenter. 
- Fra et miljøperspektiv er det også mer bærekraftig, da maten får lengre reisevei i tillegg til at vi kjører lengre for å handle. Vi kjøper dessuten ofte mer enn vi trenger, noe som også øker potensialet for matsvinn.
- Fra et helseperspektiv er det heller ikke sunt. Hamstring av billige usunne varer som sukkerprodukter, brus, alkohol og kjøtt og bacon fører til at vi spiser/drikker mer. Fordi vi har det tilgjengelig. 

Alt i alt. Er dette et særdeles dårlig regnestykke for AS Norge. 


Nå eies altså sentrene av Thon, matbutikkene ved Svinesund eies av Grensehandel AB, som er 50% eid av Coop Norge.
Matbutikkene selger i veldig stor grad norske varer, til norske kunder.
Mange av de andre butikkene på sentrene er ofte norske kjeder, som selger mye norske varer.

Svært mange av de ansatte er ... wait for it .... norske.

Jeg tror ikke det forsvinner så mange skattekroner ut av landet som mange tror, mange av de selskapene som produserer og selger varene ved grensehandel, er norske.

i min verden må det for svært mange være mer miljøvennlig å kjøre en tur til Svinesund hver måned for å storhandle, enn å kjøre i den lokale butikken to-tre ganger i uker, men det kommer åpenbart an på hvor langt unna man bor, og hvor ofte man handler inn.

Min personlige oppfatning er også at folk får drikke hva de vil, om noen vil fortære billig øl og fläsk fra Sverige, så må de gjerne det for min del, jeg har liten tro på at de ville spist mer salat og tomater dersom de handlet i Norge uansett.

Bærekraft kan jeg ikke si så mye om, men norske butikker er i dag del av de tre store kjedene, hvor varene uansett kommer fra store leverandører som Bama, Asko, Orkla osv, å har samme lange reisevei om de selges på den ene eller andre siden av grensen, med mindre lokalbutikken hos deg selger kun varer fra de lokale bøndene?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (32 minutter siden):

Jeg tror at den latterlige store grensehandelen har større betydning for norsk økonomi enn våre politikere evner å forstå.

- Det er norsk valuta som forsvinner ut av landet. 
- Penger ut av landet svekker norsk valuta, som igjen bremser inflasjonen.
- Staten taper ikke bare på moms og avgifter. Men penger brukt i Norge bidrar også til nye arbeidsplasser samt oppretthold av norske bønder og matprodusenter. 
- Fra et miljøperspektiv er det også mer bærekraftig, da maten får lengre reisevei i tillegg til at vi kjører lengre for å handle. Vi kjøper dessuten ofte mer enn vi trenger, noe som også øker potensialet for matsvinn.
- Fra et helseperspektiv er det heller ikke sunt. Hamstring av billige usunne varer som sukkerprodukter, brus, alkohol og kjøtt og bacon fører til at vi spiser/drikker mer. Fordi vi har det tilgjengelig. 

Alt i alt. Er dette et særdeles dårlig regnestykke for AS Norge. 
 

Det svekkes uansett siden flere får penger fra nav, og det invisteres uansett feil.

Sitat

Men penger brukt i Norge bidrar også til nye arbeidsplasser samt oppretthold av norske bønder og matprodusenter. 

Man blosser som varene er norske eller svenske, konkuransen svekkes, https://e24.no/naeringsliv/i/41EJ8R/konkurransetilsynet-varsler-21-milliarder-i-gebyrer-til-norges-stoerste-dagligvarekjeder

Er egentlig norske butikker som tjener på svak konkuranse ikke folket i gaten.

Sitat

- Fra et helseperspektiv er det heller ikke sunt. Hamstring av billige usunne varer som sukkerprodukter, brus, alkohol og kjøtt og bacon fører til at vi spiser/drikker mer. Fordi vi har det tilgjengelig.

men det finnes jo sunne ting som er dyrt på grunn av sokkeravgift, faktisk har det meste sukker også frukt og har mye mugg, største problemet er sunne produkter ofte vegitar dyrere en kjøtt så ikke snakk ned usunne varer, totalsett blir det billigere å handle i sverige enn i norge.

Sitat

Nå eies altså sentrene av Thon, matbutikkene ved Svinesund eies av Grensehandel AB, som er 50% eid av Coop Norge.
Matbutikkene selger i veldig stor grad norske varer, til norske kunder.
Mange av de andre butikkene på sentrene er ofte norske kjeder, som selger mye norske varer.

Alikevell er det forskjell på varene og coop er overpriset sammenlignet mot kiwi og rema 100.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...