Gå til innhold

[LØST] Skal hjelpe noen med å sette opp flere managed switcher


Thor.

Anbefalte innlegg

Heisann. I morgen skal jeg hjelpe en jeg kjenner med å utvide nettverket. Han har kjøpt switcher som er managed. Altså kan de konfigureres. Jeg har kun jobbet med unmanaged switcher før, men tenker det ikke er særlig mye mer avansert enn å få to routere til å snakke sammen der ene er i bridged modus.

Han har frem til nå ikke greid å fortelle meg hvilken modell det er snakk om, eller, jeg stoler ikke på at han fant den riktige modellen når han skulle peke den ut på nettet.

Nettverket ser slik ut:

Fiber inn til bolig -> Router fra ISP -> 3 managed switcher som skal plasseres strategisk i bolig for å gi flere uttak.

Hva er det jeg må tenke på her? Skal disse switchene tildeles egne IP er? Eller er det kun utstyret som kobles til switchene som får dette?
Regner med switchene kun trenger å vite ting som DHCP, Default Gateway, DNS server også får routeren styre tildeling av IP og slikt?

Og om det mot alle odds er en unmanaged switch, så skal det bare være plug and play?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Hårek said:

Så vidt jeg vet vil en managed switch i utgangspunktet oppføre seg akkurat som en unmanaged. 
Den tar en IP adresse fra DHCP. Som kan gi deg tilgang via nettleser og/eller commandolinje.

Ikke alle får IP via DHCP som default. Noen kommer med statisk IP. Men manualen forteller en det en trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett opp router dhcp start fra f.eks x.30 til 254 så har han fra x.2 til 30 til diverse greier. Sett opp hver switch med statisk ip (mellom 2-30). Gateway er ip til router.. dns kan du bruke 8.8.8.8, og 8.8.4.4 som er Google sine. 

Dersom det bare er snakk om et vanlig Lan uten noe vlan osv så er det for det meste plug and play med sånne switcher. Hvertfall de jeg har vært borti.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre her skriver så trenger du ikke å konfigurere noe på de selv om det er muligheter for det, bare plug and play.

Dog kan det være lurt å sette statiske IP-er på de (utenfor DHCP Scope) så du lett kan nå de i ettertid om det skulle være nødvendig med noe konfigurasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nomore said:

Men hva er grunnen til at det ble kjøpt managed switch? Er det tenkt å sette opp noe litt mer?

Tror det rett og slett er uvitenhet. De trenger bare flere porter, funksjoner utover dette har ikke vært aktuelt for personen. Drar vel bortom en tur til kvelden, kommer med rapport på hvordan det gikk.

Satser da selvfølgelig på at det er enkelt å fikse.

Lenke til kommentar

Da var det hele fikset. Fant relativt fort ut at hjemmesentralen (altibox) var i bridged mode og switchen var unmanaged.

Det er kun port 3 som fungerer i bridged mode, de andre er da kun for TV-signaler. På port 3 var det en Google Nest tilkoblet. Så jeg tok utgangen på den og koblet til første switchen. Deretter forgrenet signalet seg til to stk switcher i underetasjen. Da var det plug & play resten av veien. Jeg brydde meg ikke med å sette statiske IP er på noe av utstyret.

Så da var han fornøyd og jeg noen hundrelapper rikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...