Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tailzo skrev (13 minutter siden):

Hei! Ja, jeg har prøvd det. En av de mest "klassiske rpg" på Saturn. Og pent er det også. Men det skiller seg ikke veldig ut, og oversettinga til engelsk bringer med seg litt snodig dialog.

Du må gjerne oppdatere meg om du spiller det ferdig, det gjorde ikke jeg.

Kampene burde fått noen ekstra timer under utviklingen. Halvparten av angrepene blir blokkert (gjør bare at ting trekker ut i tid), og det er et par sekunder lastetid for hver kamp. Som kommer tett som hagl. Retroarch har "fast forward" funksjon, så det går nå greit, men på original hardware tror jeg at jeg hadde blitt litt frustrert.

Merket at dialogen er litt, hva skal jeg si, "utradisjonell"? Bare moro det. 😁

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk plutselig veldig lyst til å spille gode gamle SNES-utgaven av Theme Park World på 75 tommern.

Vet det fantes noen konsoller som kunne kjøre gamle SNES-spill, men usikker på hva jeg trenger for å kunne kjøre spillet og andre SNES-spill.

Er det beste å gå for Switch 2, og deretter det billige abonnementet som gir tilgang til gamle spill? Eller finnes det en konsoll jeg kan gå for?

Takknemlig for at alle svar 🙂

Skrevet

SNES-emulator får man jo til alt. Det enkleste er nok å bare spille det på PC/laptop.

Nest enkleste er å gå for en håndholdt. Dette kan være alt fra billige kinating til f.eks en PSP / PSVITA el.l

Enkelte bruker faktisk originale XBOX til f.eks CoinOPS som også har SNES-støtte. De mest entusiastiske har også koblet på en gammel CRT-TV.

Du kan jo kjøre ut SNES-signal til en 4K 75", men da blir du mest sannsynlig fryktelig skuffet over hvordan du husket originalen fra da du spilte det.

• Liker 1
Skrevet
vidor skrev (8 minutter siden):

SNES-emulator får man jo til alt. Det enkleste er nok å bare spille det på PC/laptop.

Nest enkleste er å gå for en håndholdt. Dette kan være alt fra billige kinating til f.eks en PSP / PSVITA el.l

Enkelte bruker faktisk originale XBOX til f.eks CoinOPS som også har SNES-støtte. De mest entusiastiske har også koblet på en gammel CRT-TV.

Du kan jo kjøre ut SNES-signal til en 4K 75", men da blir du mest sannsynlig fryktelig skuffet over hvordan du husket originalen fra da du spilte det.

Takk for tips. Hva vil du anbefale for best mulig opplevelse uavhengig av pris. Har vurdert å kjøpe Switch 2 en stund uansett, men litt usikker på hvor mye det blir brukt. Det jeg elsket med SNES var hvor enkelt og raskt det var å komme i gang med spillingen. På de nymotens konsollene så tar det jo hundre år med videoer og introer før man kommer i gang 🙂

Skrevet

Ikke akkurat økonomisk å kjøpe en switch 2 for å primært spille SNES eller andre konsoller i en æraen. 

Hva med en SNES mini da? De er jo "play and go" Er jo nesten en SNES,bare med en meny til å velge spillet.

Skrevet

Enkleste er å bare bruke en PC. En slipper å spille i fullscreen og kan justere størrelsen sånn at det blir stort nok og også ser rimelig bra ut. Du må jo laste ned og installere emulator og så trenger du jo ROM for spillet.

Vet ikke om Switch 2 tilbyr retrospill på online markedsplass, men jeg ville vært litt forsiktig mer å hacke den med de holdningene Nintendo kjører med å demonisere preservasjon av eldre spill og angrepene de gjør mot miljøet.

Bruker selv en gammel XBOX mot en LCD TV fra Samsung, og er godt fornøyd med det, men det koster jo også noen kroner og er litt jobb å sette opp. Fordelen er jo at en an kan bruke en god kontroller.

Skrevet
torbjornhb skrev (1 minutt siden):

Jeg har både PS5 kontroller og Google Stadia kontroller i dag. Bruker Mac, og vet ikke om det har noe å si. Du tenker da @vidor å laste ned en emulator på Mac'n å spille direkte på den?

@BamseMums80, SNES Mini har vel kun et begrenset utvalg spill?

Du kan modifisere SNES mini til å legge inn nær sagt hva du vil av spill, fra ulike konsoller. Det er ikke veldig vanskelig, men du bør kanskje like å fikle litt med programvare om du skal gå den veien. Det gjelder for så vidt om du skal gå for emulator på pc også. 

Theme Park er i utgangspunktet ikke med på SNES mini.

• Liker 1
Skrevet

Emulator er lovlig, det er "roms", altså data fra spillkasettene som er å ande som brudd på åndverkloven. Blir ikke praktisert mot privatpersoner hvis det kun er til eget bruk.

Mange mener at roms er ok så lenge en eier spillet fysisk.

Jeg hadde gått for Retroarch, eller en variant av denne som retropie, batocera og lignende. 

https://www.retroarch.com/?page=platforms

• Liker 1
Skrevet

World 1-1 - WikipediaWorld 1-2 (Super Mario Bros.) - Super Mario Wiki, the Mario encyclopedia

Neste lørdag er det 40 år siden Super Mario Bros. først kom ut, så jeg måtte ta en runde igjen. Første gang på 20 år nå tror jeg.

Det ble spilt på Switch med rewind må jeg innrømme. Reaksjonsevnen er ikke helt hva den var. Fysikken tok litt tid å bli vant til. Nyere Mario-spill er mer floaty i kontrollen og man kan justere i lufta. Her er det nøyaktig presisjon ellers dør du. Også er jo spillet fryktelig lite tilgivende på andre måter. Ingen saves, lite ekstraliv og at man dør ofte umiddelbart når man er nær en fiende.

Og ja, det holder opp.  Det er jo klassikeren over alle klassikerere som introduserte alle grunnleggende mekanikkene vi kjenner i Mario-universet og definerte hele plattformsjangeren. Og det var spillet som startet spill-interessen min og veldig mange andre i min generasjon.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kilik skrev (3 timer siden):

Neste lørdag er det 40 år siden Super Mario Bros. først kom ut, så jeg måtte ta en runde igjen. Første gang på 20 år nå tror jeg.

Super Mario Bros var min første erfaring med "ordentlige" TV/Data-spill. Jeg var vel rundt 10 år, og vi besøkte noen i familien som hadde kjøpt en NES. Jeg husker følelsen, det var nesten som en slags rus. Jeg tror faren min likte det også, for noen dager etter kom han hjem med en NES til oss også 😂

Koste meg mye ned NES'en før jeg fikk en Amiga 500 et par år etter.

Har i ettertid kjøpt en NES, mest av sentimentale grunner. Er litt gøy å ta den frem innimellom.

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Nukleosid said:

Super Mario Bros var min første erfaring med "ordentlige" TV/Data-spill. Jeg var vel rundt 10 år, og vi besøkte noen i familien som hadde kjøpt en NES. Jeg husker følelsen, det var nesten som en slags rus. Jeg tror faren min likte det også, for noen dager etter kom han hjem med en NES til oss også 😂

Koste meg mye ned NES'en før jeg fikk en Amiga 500 et par år etter.

Har i ettertid kjøpt en NES, mest av sentimentale grunner. Er litt gøy å ta den frem innimellom.

Det må være en ganske syk overgang. NES til AMIGA. Jeg viste ikke engang Amiga eksisterte før ute på 90 tallet,og jeg var en av de første som hadde NES. (Som 8 åring) Så ble det Sega Mega Drive,GameBoy og så Super Nintendo. Etter dette ble jeg introdusert for Amiga 1200,men da var allerede Amiga døende. Riktignok en fet maskin,som jeg faktisk ønsket meg,så ble det en feit "gaming pc" med 486,hele 8mb ram. 540mb hd. LYDKORT OG 2X CDROM. Da var jeg solgt som PC gamer. Ble ikke konsoll gamer igjen før PS3 og Xbox 360,der jeg (fortsatt) eier begge. 

Endret av BamseMums80
Skrevet

Fant ikke ut før i går at de lanserte super mario allstars på snes som inneholder remake av nes super mario 1,2,3 og the lost levels (opprinnelig det som skulle bli nr2)

Skrevet
BamseMums80 skrev (27 minutter siden):

Det må være en ganske syk overgang. NES til AMIGA.

Ja, Amiga er en bedre (spill)maskin, og i tillegg kan man gjøre mye annet enn å spille på den. NES ble ikke brukt mye etter at jeg fikk Amiga. NES har den fordelen av at når man setter i spillkassetten, så er spillet klart til å starte umiddelbart. Amiga har lastetider som tidvis kan være litt irriterende.

Jeg har fortsatt både NES, Amiga og min første PC. Det var også en 486-maskin. De er riktignok ikke nøyaktig samme eksemplar som jeg hadde i min tid, men tilsvarende. PC'en har samme kabinett og en del av den samme innmaten som den jeg hadde. Både Amiga'en og PC'en er satt opp, med en egen CRT-skjerm hver, og klare til å brukes. Gøy å leke med når jeg kjeder meg.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Nukleosid said:

Ja, Amiga er en bedre (spill)maskin, og i tillegg kan man gjøre mye annet enn å spille på den. NES ble ikke brukt mye etter at jeg fikk Amiga. NES har den fordelen av at når man setter i spillkassetten, så er spillet klart til å starte umiddelbart. Amiga har lastetider som tidvis kan være litt irriterende.

Jeg har fortsatt både NES, Amiga og min første PC. Det var også en 486-maskin. De er riktignok ikke nøyaktig samme eksemplar som jeg hadde i min tid, men tilsvarende. PC'en har samme kabinett og en del av den samme innmaten som den jeg hadde. Både Amiga'en og PC'en er satt opp, med en egen CRT-skjerm hver, og klare til å brukes. Gøy å leke med når jeg kjeder meg.

Regner ikke med NESen fikk like mye kjærlighet da nei. Kult du har egen dedikert CRT skjerm da. For optimal gaming :D

Skulle ønske jeg hadde min PC fra den tiden. Nostalgien der ville vært utrolig. NESen min virket ikke i slutten,så solgte den (alt for billig) Hadde også en haug av spill. Over 40 kassetter. Angrer som en hund! Dette var før jeg visste om resservedeler og kunne fikset den selv enkelt. På den tiden virket ikke "blåsetrikset" lenger,og da gav jeg bare opp. 

Har dog en NES mini,som jeg trodde skulle gi meg mer glede,men har egentlig stått å samlet støv. Spiller jo endel emulator på PC,så får vel min share av Nintendo nostalgia der. 

Skrevet
BamseMums80 skrev (6 minutter siden):

Kult du har egen dedikert CRT skjerm da.

Ja, sikkert mange som synes det er litt "tullete", men nostalgien blir komplett på den måten.

BamseMums80 skrev (1 minutt siden):

På den tiden virket ikke "blåsetrikset" lenger,og da gav jeg bare opp. 

Liten fun-fact; blåsetrikset har aldri fungert 😉 

Det som fungerte, var at når du tok kassetten ut, og satt den inn igjen, endret du litt på stillingen på kassetten så den fikk bedre kontakt. Satt kassetten litt skjevt, eller ikke helt inn i maskinen, fikk den ikke god nok kontakt. Selve blåsingen hadde ingen effekt :)

2024-05-08 19.19.01.jpg

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...