Gå til innhold

Klokke for å overvåke helsen i hjemmet


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvilken klokke anbefales for å overvåke puls, oksygennivå, blodtrykk osv. i hjemmet?

Pris er av betydning så flaggskipene er utelukket. Skal brukes mot androidtelefon.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
torbjornhb skrev (28 minutter siden):

Sjekk ut Garmin Venu SQ. Jeg får denne til test til uka faktisk, og den er en reser på å overvåke helsen. Måler dessverre ikke blodtrykk, men oksygenmetning, puls, stress, respirasjonsfrekvens, søvn, skritt, og mye mer. Garmin sine klokker er også blant mer nøyaktige på pulsmåling, skritt og søvn. 

Så rart den ikke måler blodtrykk da selv billigklokker gjør dette (kanskje ikke like nøyaktig som man ønsker, men).

Er også ute etter en funksjon som ligner trygghetsalarm.

(Jeg vet det finnes apper til mobil som ringer vaktselskap eller en venn dersom klokkealarmen ikke skrus av når den ringer. Veldig kjekt for kronisk syke, diabetes og andre som er bekymret om man våkner om morgenen eller ikke. Vil gjerne ha en klokke med dette i en fungerende og integrert løsning).

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Så rart den ikke måler blodtrykk da selv billigklokker gjør dette (kanskje ikke like nøyaktig som man ønsker, men).

Er også ute etter en funksjon som ligner trygghetsalarm.

(Jeg vet det finnes apper til mobil som ringer vaktselskap eller en venn dersom klokkealarmen ikke skrus av når den ringer. Veldig kjekt for kronisk syke, diabetes og andre som er bekymret om man våkner om morgenen eller ikke. Vil gjerne ha en klokke med dette i en fungerende og integrert løsning).

Denne har en sikkerhets- og sporingsfunksjon, men den har sine begrensninger. 

 

Ante ikke at blodtrykk var vanlig på slike klokker. Ville heller si at det var uvanlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
GiaMahan skrev (47 minutter siden):

Siden du skriver at pris er av betydning, hva slags budsjett har du å forholde seg til? 

Intet budsjett, funksjonalitet går først!

torbjornhb skrev (45 minutter siden):

Ante ikke at blodtrykk var vanlig på slike klokker. Ville heller si at det var uvanlig.

Jeg kjøpte en billigvariant i Kina og den måler oksygen, blodtrykk, puls, søvn, skritt og noe mer jeg ikke husker. Den er tungvinn å bruke og er litt ustabil, men gir et godt inntrykk av snittmålinger. Søvn og skritteller er dog helt på jordet, men dette er heller ikke det viktigste for oss. Jeg vil helst ha en klokke som har en trygghetsalarm-funksjon. Dette kan godt være klokkens eneste funksjon.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Så rart den ikke måler blodtrykk da selv billigklokker gjør dette (kanskje ikke like nøyaktig som man ønsker, men).

Trodde det knapt var mulig å få tak i en klokke med blodtrykksmåler? Ser Omron har lansert en i år som har det  https://omronhealthcare.com/products/heartguide-wearable-blood-pressure-monitor-bp8000m/ , men ellers er det vel en ting som er ganske vanskelig å pakke inn i ei klokke da en faktisk må  ha en mekanisme for å legge trykk på armen og slippe det gradvis opp.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Greia med Garmin din sikkerhetsfunksjon, erst man legger til kontakter på forhånd, og ved å holde inne en knapp på klokken, så sendes det ut en varsel/nødvarsel til de gitte kontaktene. Varselet inneholder informasjon om hvor personen befinner seg, og oppdateres i sanntid dersom personen skulle forflytte seg.

 

Det samme varslet vil utløses automatisk dersom klokken er i bruk under trening, og man plutselig skulle stoppe brått som følge av et fall. Dessverre fungerer det kun i treningsmodus.

 

Grunnen til at Garmin ikke tar blodtrykksmåling enda et jo rett og slett at det ikke har vært pålitelig nok til nå. Håper det kommer til våren 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
torbjornhb skrev (13 timer siden):

Greia med Garmin din sikkerhetsfunksjon, erst man legger til kontakter på forhånd, og ved å holde inne en knapp på klokken, så sendes det ut en varsel/nødvarsel til de gitte kontaktene. Varselet inneholder informasjon om hvor personen befinner seg, og oppdateres i sanntid dersom personen skulle forflytte seg.

Gjelder dette alle Garmin eller all sofware de leverer med? 
Kan være kjekt med en nødalarm-knapp for svært mange, både natt og dag  :)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Gjelder dette alle Garmin eller all sofware de leverer med? 
Kan være kjekt med en nødalarm-knapp for svært mange, både natt og dag  :)

Det gjelder nesten alle nye Garmin klokker fra 2019 og senere. Selv den rimeligste Forerunner 45 har dette. Men Venu SQ er utvilsomt det beste alternativet når det gjelder pris og funksjon. Spesielt i forhold til ønskene du beskriver 🙂.

Skrev dette i en test av en Garmin klokke tidligere. Samme funksjon på alle nyere klokker.

https://hardworkout.no/test-garmin-forerunner-945/#sikkerhet

 

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
18 hours ago, Nidar2 said:

Så rart den ikke måler blodtrykk da selv billigklokker gjør dette (kanskje ikke like nøyaktig som man ønsker, men).

Hvilke "billigklokker" måler blodtrykket? Jeg har en blodtrykksmåler selv, noe lignende denne, men kan ikke se hvordan det er mulig å få denne funksjonen i en klokke. Kan det være SpO2-måling du mener? Det er det noen klokker som kan måle.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (17 timer siden):

Jeg kjøpte en billigvariant i Kina og den måler oksygen, blodtrykk, puls, søvn, skritt og noe mer jeg ikke husker. Den er tungvinn å bruke og er litt ustabil, men gir et godt inntrykk av snittmålinger. Søvn og skritteller er dog helt på jordet, men dette er heller ikke det viktigste for oss. 

Hvilken klokke var det?

Kan du vise bilde, navn, produsent etc ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
zanta skrev (5 timer siden):

Hvilke "billigklokker" måler blodtrykket? Jeg har en blodtrykksmåler selv, noe lignende denne, men kan ikke se hvordan det er mulig å få denne funksjonen i en klokke. Kan det være SpO2-måling du mener? Det er det noen klokker som kan måle.

 

sam11net skrev (5 timer siden):

Hvilken klokke var det?

Kan du vise bilde, navn, produsent etc ? 

Tipper det var noe som ligner denne (finner den ikke i øyeblikket):
https://www.banggood.com/Bakeey-116-Pro-1_3inch-Large-View-Heart-Rate-Blood-Pressure-Monitor-Multi-sport-Modes-Smart-Watch-p-1468208.html?cur_warehouse=CN&ID=513344&rmmds=category

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (23 timer siden):

Intet budsjett, funksjonalitet går først!

Den er god. 

Når det kommer til klokker som hevder de kan utføre blodtrykksmåling ville jeg tatt det med klype salt.  Du har jo for eksempel omron sine klokker, men husk at den målingen er på håndleddet, og vanlig blodtrykksmåling v/ håndleddet er kjent for å være upålitelig kontra overarmsmåling. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...