Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

AirTies Air 4930 - Noen som har firmware 2.67.8.14.431?


Anbefalte innlegg

Har fått en AirTies Air 4930/ Air4930 gjennom ny bredbåndsleveradør i borettslaget, HomeNet. Den er stuck på firmware-versjon v2.61.8.4.203:

image.png.ea90e6b0250f81ec0f14cfd5435bcb1c.png

Men sier den kan oppdatere seg til v2.67.8.14.431 i web GUI:

image.png.65f636e32892a0d5b6fde168d67774c2.png

Problemet er bare at den aldri faktisk klarer å oppdatere seg selv. Jeg har prøvd flere ganger, factory reset m.m.

Jeg ønsker så å prøve å manuelt oppdatere firmware, men jeg klarer ikke å finne firmware-filer til disse.

 

Er det noen som besitter firmware v2.67.8.14.431 som kan brukes til å manuelt oppdatere AirTies Air4930?

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå spurt eyenetworks(.no), snorlaus(.no) samt homenet(.no) om de kan dele firmware-filen med meg. Får jeg filen og kan dele den her på forumet, gjør jeg det.

Netel.no var de som installerte fiber i borettslaget, samt delte ut Air4930 på vegne av borettslaget/ HomeNet. Men de tilbyr ingen support til AirTies, har spurt de om det tidligere.

Synd det skal være så forvirrende og tungvint å finne support og firmware for sluttbruker, det er ikke helt heldig synes jeg. Ikke minst at tekst i web GUI er misvisende eller direkte feil, for det finnes ikke firmware å få tak i på airties.com.

To be continued.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Lot den stå i noen timer, plutselig hadde den fått v2.76.12.2.671. Så da er man vel all good. :)

Synd den fortsatt ikke kan brukes til noe annet enn et access point. Skulle gjerne sett at den kunne blitt brukt som repeater, men aller helst client mode/ media bridge. 4920 har hvertfall repeater-modus:

Synes også det er misvisende og rart at selv med nyeste firmware tilgjengelig (v2.76.12.2.671), sier web GUI at firmware er tilgjengelig fra airties.com.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
o-l-a-v skrev (På 12.12.2020 den 20.11):

Lot den stå i noen timer, plutselig hadde den fått v2.76.12.2.671. Så da er man vel all good. :)

Synd den fortsatt ikke kan brukes til noe annet enn et access point. Skulle gjerne sett at den kunne blitt brukt som repeater, men aller helst client mode/ media bridge. 4920 har hvertfall repeater-modus:

Synes også det er misvisende og rart at selv med nyeste firmware tilgjengelig (v2.76.12.2.671), sier web GUI at firmware er tilgjengelig fra airties.com.

Repeater betyr i utgangspunktet trådløs link til ruter, men AirTies kan ikke tvinge ruter til å styre klientene så dette gir bare dårligere resultat. Dersom du mener å kable f.eks. en PC til en trådløs AirTies så fungerer det helt fint uansett hvilken modell du har.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Rim said:

Repeater betyr i utgangspunktet trådløs link til ruter, men AirTies kan ikke tvinge ruter til å styre klientene så dette gir bare dårligere resultat.

Repeater halverer vel teoretisk båndbredde for hvert ledd ut fra sist kablede AP, annet enn det så kan vel en repeater gi bedre resultat i enkelte tilfeller.

 

14 hours ago, Rim said:

Dersom du mener å kable f.eks. en PC til en trådløs AirTies så fungerer det helt fint uansett hvilken modell du har.

4930 kan ikke brukes som media bridge/ client mode/ ekstern NIC (som Asus-routere f.eks. kan). Kan kun trådløst mesh-e med andre AirTies-produkter.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Halvering er nødvendigvis ikke gitt da det kommer an på antall spatial streams. F.eks. så vil ikke nødvendigvis en 1x1 klient få en halvering om den snakker med et 4x4 AP som igjen snakker med et 4x4 AP, men det er detaljer.

Det er korrekt at AirTies bare kan mesh'e mot andre AirTies. Dette fordi EasyMesh i sin daværende form ikke var særlig bra. Hovedfordelen med mesh er å kunne styre klientene til beste AP. Selv med dagens EasyMesh så kan du ikke forvente "cross vendor IOP", det vil ta et par år vil jeg tro. Så inntil videre så må du velge APer fra samme produsent om du vil ha Mesh. Om det er AirTies, TP-Link, ASUS, osv.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Rim said:

Halvering er nødvendigvis ikke gitt da det kommer an på antall spatial streams. F.eks. så vil ikke nødvendigvis en 1x1 klient få en halvering om den snakker med et 4x4 AP som igjen snakker med et 4x4 AP, men det er detaljer.

Men for så vidt ganske viktige detaljer. I tillegg har man løsninger som har dedikert backhaul (men ikke fra Airties så vidt jeg har fått med meg).

Relativt mange klienttyper som er minst 2x2, og man har ganske mange mesh-løsninger ellers som er 2x2. I slike tilfeller er det fort at man snakker om litt av samme "oppførselen" som ved en repeater rent båndbreddemessig, men blir også andre faktorer som kan spille inn i henhold til hvordan kommunikasjonen settes opp.

Quote

Det er korrekt at AirTies bare kan mesh'e mot andre AirTies. Dette fordi EasyMesh i sin daværende form ikke var særlig bra. Hovedfordelen med mesh er å kunne styre klientene til beste AP. Selv med dagens EasyMesh så kan du ikke forvente "cross vendor IOP", det vil ta et par år vil jeg tro. Så inntil videre så må du velge APer fra samme produsent om du vil ha Mesh. Om det er AirTies, TP-Link, ASUS, osv.

Ingen praktisk erfaring med verken første eller andregenerasjons EasyMesh, men stiller meg vel i praksis litt tvilende hvor "lurt" det er, og tenker her at det fort kan bli en del produkter som nødvendigvis ikke vil fungere optimalt sammen. Primært sett, ville jeg nok ha anbefalt løsninger som er laget fpr å brukes sammen, og testet for den kompatibliteten....

 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
olavrb skrev (På 14.12.2020 den 10.48):

Snorlaus tipset meg om følgende side for å laste ned firmware manuelt:

Noen som vet om det finnes tilsvarende side med nyere versjoner?

Siste 4930 fw på den lenkede siden er AirTies_Air4930NO-EN_FW_2.104.8.2.924.bin

To av mine enheter har mottatt 2.104.8.6.2239 og sier at det ikke finnes noen nyere.

Den tredje enheten i samme boligpakke har mottatt 2.104.10.2.266.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
mandela skrev (På 30.5.2023 den 17.18):

Noen som vet om det finnes tilsvarende side med nyere versjoner?

Siste 4930 fw på den lenkede siden er AirTies_Air4930NO-EN_FW_2.104.8.2.924.bin

To av mine enheter har mottatt 2.104.8.6.2239 og sier at det ikke finnes noen nyere.

Den tredje enheten i samme boligpakke har mottatt 2.104.10.2.266.

Sendte mail til Eye Networks forleden dag for å sjekke dette problem. De kunne bekrefte at linken du referer til https://eyenetworks.no/fw/ ikke fungerer og ikke kommer til å fungere igjen. De har fått ny link til firmware: https://fk.eyenetworks.no/ som fungerer i skrivende stund. Så her finner du siste tilgjengelige fastvareversjon.

Men jeg har også samme problem som deg med flere aksesspunkt med forskjellige fastvareversjoner, så jeg spurte hvorfor de alle hadde forskjellig versjon. Det kunne han dessverre ikke svare på, men at han skulle sette alle til nyeste versjonen jeg hadde som er: 2.104.10.2.266. Så nå er alt som det skal hos meg. Her er mail adressen til support: [email protected]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JoDaGi skrev (På 25.8.2023 den 12.21):

Sendte mail til Eye Networks forleden dag for å sjekke dette problem. De kunne bekrefte at linken du referer til https://eyenetworks.no/fw/ ikke fungerer og ikke kommer til å fungere igjen. De har fått ny link til firmware: https://fk.eyenetworks.no/ som fungerer i skrivende stund. Så her finner du siste tilgjengelige fastvareversjon.

Men jeg har også samme problem som deg med flere aksesspunkt med forskjellige fastvareversjoner, så jeg spurte hvorfor de alle hadde forskjellig versjon. Det kunne han dessverre ikke svare på, men at han skulle sette alle til nyeste versjonen jeg hadde som er: 2.104.10.2.266. Så nå er alt som det skal hos meg. Her er mail adressen til support: [email protected]

Takk for informasjon! 2.104.10.2.266 er ikke tilgjengelig på den nye lenken heller dog, kun 2.104.8.2.924 :huh:

https://fk.eyenetworks.no/Public/AirTies/Air4930/

Lenke til kommentar
mandela skrev (6 timer siden):

Takk for informasjon! 2.104.10.2.266 er ikke tilgjengelig på den nye lenken heller dog, kun 2.104.8.2.924 :huh:

https://fk.eyenetworks.no/Public/AirTies/Air4930/

Fikk han teknikeren som jeg mailer med til å legge inn en ticket til airties på denne saken. Så da satser jeg på at siste versjon kommer der snart. Disse boksene på siste fastvareversjon er faktisk ikkje så værst ihvertfall ikkje med tanke på prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, jeg har også div. wifi6 mesh bokser, inkludert en modell som eyenetworks har i stallen, Zyxel WX3401. Denne er betydelig dårligere på smart connect (kobler nesten alle enheter uforståelig til 2.4GHz i stedet for 5) og handovers. Begge disse funksjonene fungerer utmerket i Airties hos meg, også den eldre 4920 modellen med gammel firmware.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Takk for tilbakemelding, men jeg fikk boksen til å fungere etter en restart.  Jeg er normalt vant til at en boks restarter seg selv etter en FW-oppgradering, og når hendelsesforløpet var - initiere oppdatering -> utilgjengelig nett -> tilgjengelig nett så ville jeg trodd at så hadde skjedd.  Men jeg så i etterkant at det blinket rødt både her og der og etter en restart så fikk jeg kontakt med boksen via http. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...