Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heve av kjøp, betaling av frakt?


Gjest 247a3...109

Anbefalte innlegg

Gjest 247a3...109

På søndag kommer mine foreldre på besøk og skal bli boende hos meg i noen dager. I den forbindelse kjøpte jeg en seng den 27 november, og fikk umiddelbart en sms som fortalte at den skulle leveres innen 8 hverdager, altså i dag.

Sengen er bestilt fra Trademax, som har lageret sitt i Skånes Fagerhult. Ifølge Track & Trace har ikke sengen rørt på seg siden ordren ble registrert, og varen har stått stille på lageret siden. Dette kan man se av nedenstående screenshot:

image.thumb.png.d2c64c238876b8dfff7243fcaf7281e1.png

Den 7 desember etterlyste jeg sengen via telefon/kundeservice, og de skulle ringe meg opp igjen, noe som ikke ble gjort. Jeg sendte også melding til dem på facebook, men fikk ikke svar på denne. 

I dag forstår jeg det at sengen ikke vil nå frem til foreldrene mine sitt besøk, og siden Trademax ikke kan fortelle meg når senga kan være på plass, ei heller har opplyst meg i at den i det hele tatt blir forsinket, er jeg nødt til å skaffe en annen seng mer lokalt. Jeg sendte derfor mail til Trademax at jeg ville heve kjøpet, og viste til forbrukerkjøpsloven, og fikk ganske kjapt følgende svar:image.png.257b848b57abcefde90a5590fcab6883.png

 

Jeg svarte:

image.png.c952cba666f074eb51415e3640621f82.png

 

Og fikk til svar:

image.png.33f530f83ac2d61527e28725b7575f41.png

 

Med andre ord forteller de først nå at varen blir forsinket, til en slik grad at mine foreldre ikke vil ha en seng å sove i, som jo var hensikten med sengen i første omgang. Her er for øvrig kjøpsvilkårene jeg aksepterte hos dem:

image.png.feebfc8899e781cf91bb4117a3a0784f.png

Viser også her pris på frakten jeg betalte da jeg bestilte varen:

image.png.12c15d852a8c56e2b7637545032f47a0.png

 

Jeg mener her at de har misligholdt sin del av avtalen. Sengen skulle vært levert i dag, og de kunne ikke fortelle meg før idag at sengen blir forsinket. Jeg mener derfor at jeg har min fulle rett til å heve kjøpet, noe de ikke benekter. De bruker dog konsekvent ikke ordet "heve" når de henvender seg til meg. Med tanke på at sengen ikke er sendt fra lageret deres, er det virkelig slik at jeg må betale fraktkostnader når de ikke kan holde sin del av kontrakten? 

image.png

Anonymous poster hash: 247a3...109

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut for meg som om de bruker dette med retur avgift for å få deg til å avstå fra å heve kjøpet.

Er det slik at varen ikke er blitt sendt til deg skal du jo selvfølgelig ikke betale noe retur avgift.

En ting de kan gjøre er å sende den nå så fort som mulig slik at det skal bli vanskelig for deg som kunde å heve kjøpet (i og med at du må betale retur avgift).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...