Gå til innhold

Folk er villige til å betale mer for hydrogen om alternativet er fossilt


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Hvilket år skal dette komme? Hydrogenpersonbiler er jo fullstendig uinteressant inntil det skulle komme.

Så vidt jeg vet har Mercedes produsert en liten serie med hydrogen-ladehybrider, men at det ikke er flere slike på horisonten.

Sier vi de skulle komme på markdet i f.eks 2025, så må man ta hensyn til hvor mye bedre og billigere elbilene vil være innen den tid.

1. Spørs på etterspørsel. Om folk vil ha en H2-PHEV, så er det jo ikke akkurat vanskelig å justere ned H2-lagring og opp Batterikapasitet. Men jeg tipper vi ikke ser dette på C og D klassene, men heller E/F/M/J segmentet hvor man har mer plass til slikt. Samt så vil utviklingen av batterier gjøre det enklere med mindre batterier for mer kWh. Ved et tidspunkt så gir det altså mening med en plug-in variant, slik utviklingen vi har sett for normale PHEV. Hyundai prater og hinter litt om en større SUV nå, så får man se hva det blir til der. 

2. Bruk normal logikk. Det er som sagt ikke spesielt vanskelig å anta at H2-PHEV er en naturlig evolusjon når utstyr både innenfor FC og BE går ned i volum. Toyota Mirai har jo f.eks sett en økning på 74%  fra 3,1kW/L til 5,4kW/L mens man samtidig øker kW output for mindre volum i brenselcellen. Ting vil rett og slett ta mindre plass over tid, og da får man mer plass til andre ting, om plass i utgangspunktet er og har vært en utfordring for det jeg antar vil være minste bil-klasse som gir mening for brenselcellen og hydrogen. Bil-klasser over Mirai vil i større grad finne mer plass for å ha større pakker om behovet for det viser seg. Toyota's brenselcelle er jo overskalert siden de utnytter det samme utstyret andre steder. De utvikler fritidsbåter med samme brenselcelle, og de kombinerer bare to av dem i lastebiler. Over tid med storskalafordeler, så vil det være naturlig med mer valgfrihet, slik man normalt sett ser overalt. 

Ikke glem at cellene tok 15 minutter å produsere for hånd tidligere, mens det nå tar sekunder når Toyota nå innfører Mirai 2021. Storskalafordelene er på trappene, og dette kun ved 30k biler i året. Det blir saker når de skalerer over dette igjen. 

3. Naturen til hydrogen er at man fyller hele elbilens energiindhold på minutter. Bedre batterier gjør også hydrogenbilen bedre, og man får plass til mer kWh i batterier enn tidligere. Det pusher jo bare frem plugin muligheter i mindre formfaktor og dermed åpner opp mulighetene for dette lengre ned i bil-klassene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Det er ingen spesielt sjeldne metall i batteri.  Hydrogenbilar er derimot avhengige av platina, eit svært sjeldan metall.

Platina har allerede en verdikjede der den blir gjenbrukt. Brenselcellene er også allerede 95% effektive i å gjenbruke platina. Det som vil skje er at FCEV tar over for denne verdikjeden, der man stopper å produsere katalysatorer for ICEV og heller produserer brenselceller. Over tid så vil brenselceller produsere nye brenselceller uten at behovet for platina går mye opp fra dagens nivåer. 

Den dagen du kan levere inn et batteri til resirkulasjon og få rabatter på et nytt batteri, da er du på nivået som brenselceller er ved allerede idag. 

Lenke til kommentar

Har nokon sett heile undersøkinga?  Eg tippar den var svært negativ for hydrogenbransjen dersom dette er det mest positive dei kunne finne.  Hydrogenbilar er jo ein del dyrare i drift enn fossilbilar pga høg pris på bilen, hyppige service-intervall og dyrt drivstoff, og berre 16% seier dei i stor eller svært stor grad er villege til å ta på seg høgare kostnadar.  Og heile samanlikninga med eksosbilar er noko spesiell.  I november hadde 5,1% av nye bilar berre bensinmotor og 5,4% berre dieselmotor.  16% av 10,5% av marknaden tilseier at berre 1,68% ikkje avviser hydrogenbil berre utifrå kostnadane, men dei kan ha andre grunnar.

 

Den tydelege konklusjonen er at det ikkje er nokon reell marknad for hydrogenbilar, og heller ikkje kjem til å vere det med 2000 hydrogenstasjonar og eit hav av ulike bilmodellar å velje blant.  Artikkelen er veldig dårleg til å få det fram.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 3.12.2020 den 8.44):

Det er ingen spesielt sjeldne metall i batteri.  Hydrogenbilar er derimot avhengige av platina, eit svært sjeldan metall.

Elbilar har ingen utslepp av grafittstøv eller tungmetall.  Dersom du tenkjer på gruvedrift og raffinering, minnar eg om at Noreg er storprodusent av både grafitt, nikkel og kobolt.  Kva miljøkatastrofe er det du tenkjer på?

 

Tenkte vel på Nikkel. Det kommer en hel del derifra over til norge. 
 

Batteriprodusenter kjøper nok lite råmaterialer fra norge når de kan få dem billigere fra u land. Med tanke på hvor lite batteri vi produserer i forhold til ha vi trenger for å lage en milliard 100kwh batterier til biler, powerwalls, elektrifisere lastebiler og fly blir det utrolig mye gruvedrift . 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...