Gå til innhold

Boligkjøpere mener parkeringsplassene er ubrukelige. Obos mener de følger alle regler [Ekstra]


Anbefalte innlegg

kremt skrev (Akkurat nå):

Vanskelig når det eneste man ser er et glanset papir på et kontorbord

Da får man målene skrevet inn i kontrakten, på samme måte som at de får målene på stua, kjøkken, soverom etc. 

Detaljerte tegninger av garasjen som viser hvor stolpene er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige boligkjøpere er en uprofesjonell part. Selger (f.eks et stort selskap, eller en privatperson som benytter seg av profesjonell salgsrepresentant "megler") er en profesjonell part.

Hvis en profesjonell part selger ting bevisst uspesifisert og så leverer dritt, så mener jeg det er selgers juridiske ansvar å opplyse tydelig om hva som selges.

Eksempel: Jeg som privatperson bestiller et lastebillass med pukk til oppkjørselen min. En profesjonell aktør dukker opp med en slik bil og leverer "et lastebillass", og fakturerer meg for det. Her har den profesjonelle aktøren levert noe helt annet enn det de ga inntrykk av da salget ble avtalt og må ordne opp på egen regning.

Annet eksempel: Jeg bestiller maling av huset utvendig i ferien fra et malerfirma og kommer hjem til et hus som er malt med interiørmaling som selvsagt ikke holder mål. Ansvarlig for å fikse problemet: Den profesjonelle parten.

Parkeringseksemplet: Den uprofesjonelle parten må regne med at parkeringa fungerer som forventet for en normal bil. Altså ingen klatring ut gjennom bakluka eller lignende. Fungerer ikke parkeringa slik den uprofesjonelle parten hadde grunn til å forvente så er det en åpenbar mangel og reklamasjonssak. Fungerer bare parkeringa for mikrobiler, tohjulinger osv, uten at det var tydelig opplyst om, så er det en åpenbar mangel.

NB. Det er fort gjort å tenke at selger kan kompensere mangelen ved å redusere prisen på parkeringa alene lineært med tilgjengelig areal. Det er helt meningsløst ettersom det kan gjøre hele parkeringa uegnet for deres bilbehov og til og med leiligheta uegnet for deres transportbehov. Avkortinga av prisen kan altså overgå prisen på 1 stk hel parkering i området. Det å måtte selge en leilighet og flytte på grunn av for smal parkering er ikke billig. Meglerhonorar, dokumentavgifter, prisdifferanse for å skaffe noe tilsvarende med fungerende parkering osv. Det blir fort hundretusner i kostnader.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette markedet kan være hektisk. Sitter du på gjerdet og venter på noe slikt vil du bli forbigått av de som bryr seg niks og nada om det. Eller av folk som skal flippe når det er ferdigbygd, eller flippe en kontrakt når det nærmer seg ferdigbygd. Det er slettes ikke uvanlig å sitte 3 år på en kontrakt før det er ferdig, og det kan være vesentlige summer å tjene for bare bittelitt arbeid.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Dette markedet kan være hektisk. Sitter du på gjerdet og venter på noe slikt vil du bli forbigått av de som bryr seg niks og nada om det. Eller av folk som skal flippe når det er ferdigbygd, eller flippe en kontrakt når det nærmer seg ferdigbygd. Det er slettes ikke uvanlig å sitte 3 år på en kontrakt før det er ferdig, og det kan være vesentlige summer å tjene for bare bittelitt arbeid.

Spørs hvor i landet du er. Her på nord-jæren så er prisveksten i all betraktning flat og enkelte steder steindødt. Med mindre du har tenkt å bo på et sted i 5 år eller mer så er det bedre å leie, for alternativet er å selge med tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...