Gå til innhold

360mm radiator plassering i kabinett?


Anbefalte innlegg

Bestilte et 360mm radiator hos komplett får noe rundt 1000~

Hva er beste plasseringen for temperaturer? 

1. 360mm oppe med 2x 140mm inn foran

2. 360mm foran og 2x 140mm oppe

Vil egentlig mer inntak være bedre foran eller ha radiatoren oppe istedenfor på et fractal design r6 kabinett? 

Skriver dette på en mobil så kan være feil jeg ikke har sett. Forventer og bytte 1700 prosessoren med en 2700x eller 5600x om det er tilgjengelig.

Setter pris på deres tanker 👍

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, MultiGamerClub said:

Vil 360mm kjøle ned CPU bra nok til at det kommer kald luft gjennom den?

Varme avgitt fra CPU vil være den samme uansett hvilken kjøler du bruker. Kan vel argumentere med at det vil komme mer varme inn i kabinettet jo større AIO du har siden den vil kunne få vekk mer varme fra CPU. Jeg har ingen tall for påstanden min, men det virker bare logisk.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (53 minutter siden):

Varme avgitt fra CPU vil være den samme uansett hvilken kjøler du bruker. Kan vel argumentere med at det vil komme mer varme inn i kabinettet jo større AIO du har siden den vil kunne få vekk mer varme fra CPU. Jeg har ingen tall for påstanden min, men det virker bare logisk.

Ser den :)

Bare undrer litt om hva som er bedre, trekke ut varm luft opp eller få frisk luft inn foran 😕

Har 280mm foran som stock vifter men usikker om det er noe for inntak.

Edit:

Radiatoren er denne:

https://www.komplett.no/product/1097853/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-ml360r-rgb

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Var litt kjapp tidligere

Hvis du dytter frisk luft inn foran, så gir du frisk luft til skjermkortet, så drar viftene ut den varmeluften ut igjennom radiatoren.

Du får da litt varmere vann til kjøling av CPU. Si kanskje 5 grader mer, mens skjermkortet får kaldere luft til å kunne ute bedre. Vet ikke hvilket skjermkort du benytter, men de fleste av de i dag klokker seg automatisk etter temperatur.

Monterer du i front, så vil CPU få kaldere vann, men skjermkortet få varmere. Hvis CPUen bruker rundt 100W, så dumpes det inn i kabinettet, og vil påvirke skjermkortet litt.

Hva som er best er nok mer opp til hva du gjør mest på PCen. Hvis det er spilling, så sett radiatoren i topp, og gi skjermkortet bedre arbeidsrom. Hvis det er oppgaver som krever mye av CPUen, så sett den i front.

Uten å overklokke mye, så gjør det som er estetisk penest for deg.

Personlig i R6 kabinettet så ville jeg kanskje gjort det på følgende vis:

Radiatoren i topp, 2 vifter i front. Og snudd viften i bakkant av kabinettet til å dytte luft inn. Da får du frisk luft i front til skjermkortet fra den nederste viften i front, og toppen til radiatoren, og det samme bak ifra.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (29 minutter siden):

Jeg ville prioritert å sørge for å få pumpa (kjøleren) så lavt som mulig i forhold til radiatoren for å sørge for at den aldri trekker luft.

Tenkte å gå for og ha radiatoren oppe, men lurte på om det var en dårlig plan eller ei men da ser det bra ut :)

Det jeg da lurer litt på er hvordan luften kan komme inn? 

Endret av MultiGamerClub
Glemte noen ord.
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

SVJV er alle AIO-sett bare å koble til og sette i gang. Ingen påfylling.

Et siste spørsmål ettersom google og noen forum ikke ga mening: Skal topplokket være av når den er på toppen? Ser ikke at luften kan komme ut om lokket er på men er vel et selvfølgene spørsmål i seg selv men er fortsatt usikker på det for filtrering 😕

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med topplokket.

Mente om lokket som er på toppen av kabinettet, må det være av når kjøleren er på plass i kabinettet? Ser ikke helt hvordan luften skal gå ut.. Eller har jeg misforstått alt og luften blir trukket ned fra toppen? 

Edit, kjøleren kom akkurat. Papp boksen er større enn fractal design r6 kabinettet 🤔

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Som regel pleier det å være åpning enten på sidene eller i front til luft hvis toppen er tett.

Og i front pleier det å være åpent ned til bunnen.

Driver og åpner opp hele kabinettet, fjernet noen deler med en lass av skruer. Undervurdert hvor mye skruer de her trenger..

 

Emsal skrev (18 minutter siden):

Du trenger ikke filter på vifter som blåser ut av kabinettet.

Trodde det var et filter, men er tydeligvis et støydempende element innenfor topp lokket på kabinettet.

Lenke til kommentar

Eneste jeg vil slite med er å montere hovedkortet garantert, driver og ser på de små kablene som skal være nøyaktig plassert på bunn av hovedkortet og bare grøsser på tanken av å plassere feil.

Ses om et par timer. (Håper jeg :'D)

Ekempel:

IMG_20201126_183147.thumb.jpg.1ee8453a1b73aec8b32d01791865d2ae.jpg

Endret av MultiGamerClub
La til bilde for eksempel, må finne ut en kategori måte 🙃
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...