Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ExcaliBuR skrev (Akkurat nå):

@N o r e n g, skjønner, jeg har bare fulgt 1usmus sin anbefaling i DRAM Calculator. Men skjønner jeg deg rett at jeg kan sette llc på 1, current capabilitie på 140, vrm switching på 500kHz etc? Trodde de var med på å stabilisere OC f.eks.?

Med mindre du setter statisk klokkefrekvens er det liten vits i å tulle med LLC på AMD-kort, standard er best. LLC1 kan muligens øke ytelsen noe grunnet lavere spenning og temperatur under bruk, men jeg vil heller anbefale Curve Optimizer.

 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (Akkurat nå):

Med mindre du setter statisk klokkefrekvens er det liten vits i å tulle med LLC på AMD-kort, standard er best. LLC1 kan muligens øke ytelsen noe grunnet lavere spenning og temperatur under bruk, men jeg vil heller anbefale Curve Optimizer.

 

Skjønner, så egentlig alt der på auto er gull?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 minutter siden):

Med mindre du setter statisk klokkefrekvens er det liten vits i å tulle med LLC på AMD-kort, standard er best. LLC1 kan muligens øke ytelsen noe grunnet lavere spenning og temperatur under bruk, men jeg vil heller anbefale Curve Optimizer.

 

Skjønte det, men spørsmålet mitt var linket opp mot OC av minne og volt på IOD, VDDG  etc. LLC styrer vel under/overshoot på volt bl.a.?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (2 minutter siden):

Skjønte det, men spørsmålet mitt var linket opp mot OC av minne og volt på IOD, VDDG  etc. LLC styrer vel under/overshoot på volt bl.a.?

Alle CLDO-spenninger genereres fra VSOC, og det er allerede minimalt spenningsfall på VSOC grunnet det svært lave strømtrekket. Du kan sikkert sette LLC på VSOC til 8 om du ønsker å være sikker på at CDLO IOD og CCD er konstant, men det har veldig lite å si.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (Akkurat nå):

Alle CLDO-spenninger genereres fra VSOC, og det er allerede minimalt spenningsfall på VSOC grunnet det svært lave strømtrekket. Du kan sikkert sette LLC på VSOC til 8 om du ønsker å være sikker på at CDLO IOD og CCD er konstant, men det har veldig lite å si.

Ok, takk, da ser jeg om Auto holder på alt, siden jeg ikke sitter med statisk OC på CPU, tweaker kun med RAM.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ExcaliBuR said:

Ah nice. Har hørt at det er de samme driverne som i oktober ugaven fra AMD. Bare litt QA, WHQL osv. fra produsenten osv. som endrer dato og versjonsnummer. Men jeg har ikke sjekket selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (På 27.1.2022 den 21.20):

Oppfølgingsspørsmål, tuner dere også LLC, Switchin frekvenser, PDC etc? ("Tweakers Paradise" som Asus kaller det)

Vær obs på at økt LLC og current genererer veldig økt temperatur på CPU. Og er i de fleste tilfeller helt unødvendig. En høy current eller LLC vil også påvike PBO negativt. Sørg for å ha nok EDC til at CPU er stabil, og finjuster undervolt per core. Så får man en fin boost/oc. Det debatteres hvorvidt man bør bruke 10X scalar. Jeg kjører ihvertfall 10X og for øyeblikket +200mhz. De beste kjernene må ha redusert undervolt, ellers blir 5900X ustabil. Noe redusert EDC fra Motherboard limits, (200 til 155) gir også bedre boost. Men ikke nødvendigvis 100% stabil i tyngre applikasjoner. 

Endret av guttorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...