Gå til innhold

2 maskiner og Bredbånd?


Anbefalte innlegg

Heisann... Jeg er ny her og trenger litt data hjelp, som brukernavnet mitt tillsier...

Det som er problemet er at denne datamaskinen jeg sitter på nå egentlig er min far sin og derfor på soverommet til foreldrene mine. Det er ikke så populært at jeg sitter her med kompisene mine osv, så de ber meg bruke min gammle maskin som står å støver ned på rommet mitt...

Det er en 133 Mhz maskin med 32 MB ram og 3,5 GB hardisk... Hadde org Win 95, men nå har den 98...

Problemet mitt er hvordan skal jeg få den på nett? Før brukte vi et 28K eksternt modem, nå ingenting...

Vi har en Router fra Nextgentel på det ene rommet, kan jeg tyvkoble meg på den på en måte? Er jeg nødt til å ha Nettverkskort osv. Kan noen gi meg en lett forståelig beskrivelse om hva som bør gjøres? Gjerne så billig og enkel som mulig. Vill ha Bredbånd--- :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha eit nettverkskort. Om du må betale for å bruke fleire maskiner på NGT veit eg ikkje, men ellers er det vel bare å koble seg på ruteren. Har aldri satt opp breidband på Win98, men det er vel ikkje verre enn å kjøre eit par trollmenn på internett.

 

1: Skaff nettverkskort

2: Finn ut om du kan ha fleire maskiner på lovlig (Om du ikkje kan det må du nok ringe NGT og be de endre det mot ein ekstra sum pr mnd)

3: Bruk veivisere på Windows.

Lenke til kommentar

Det du trenger er:

1 stk netverkskort >200kr

1 stk hub/swich ca3-400

kabel

tid

 

 

 

Du tar den gule kablen som fulgte med ruteren og plugger den i swichen. (uplink/siste påort viss den ikkje har auto mdi/mdx)

Så plugger du foreldras maskin in i swichen.

Legg kabel fra din maskin til swichen.

Sett i netverkskort og legg i drivere.

Gå inn på netverksegenskap og legg til tp/ip protokoll

gå in på tpc/ip og sett alt til automatisk

restart når du vert spurt.

Fjern det oppringte sambandet fra "ekstern tilkobling, og ifrå IE.

Du er no klar for det store eventyret kalt internet og wannabebredbånd.

(adsl er ikkje bredbånd, men det er ein annan diskusjon)

Lenke til kommentar

Les det Mr.Elendig har skrevet, verre er det faktisk ikke. :)

 

(PS! Internett vil gå skrekkelig sakte på den gamle maskinen din, på grensen til det ulevelige vil jeg påstå, men det er mulig jeg er blitt bortskjemt med rask maskin og raskt internett (selv om NGT sliter akkurat nå dog))

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

jepp, det er fullt lovlig...du kan ha 3 (tror jeg mulig mer) maskiner med ngt...

 

og ja, omtrent slik du sa, koble den kabelen merket 10/100 ethernet til switchen/hub'en og koble maskinene i HUB/Switchen med nyinnkjøpte ethernet kabler, så skal du være kobla riktig...(det er mulig du er nødt til å bruke upload porten (evt. port 1 på switchen/hub'en) til å koble 10/100 ethernet merka kabel)

 

så må du selvsagt konfigurere maskinene i windows...

Lenke til kommentar

Det går helt fint å dele internettilgangen fra NGT.

Det du trenger er:

  • Nettverkskort
  • Hub/switch
  • Ukrysset nettverkskabel (Cat 5 RJ-45) fra hub/switch til din egen PC

Hvis du har Netopia modem trenger du ingen router, det gjør du heller ikke hvis du har Cisqo(?)-modemet.

 

Jeg har satt det opp som følger med Netopia-modem:

  • Fra modem til switch går det en grønn kabel.
  • Fra PC 1 til switch går det en ukrysset kabel (Cat 5 RJ-45) som fulgte med i pakken fra NGT. Kabelen er lys grå.
  • Fra PC 2 til switch går det også en ukrysset kabel. Den fulgte ikke med i pakken fra NGT.

Etter dette må du sette opp maskinene for å få til delt internett. Begge maskinene jeg gjorde det på hadde Windows 98. Først må du sette opp et nettverk mellom de to PCene. Det gjør du fra Kontrollpanel --> Netverk. Inni det vinduet du nå får opp velger du "Klient for Microsoft-nettverket". Klikk "Deling av filer og skrivere", og kryss av for begge valgene her inne.

 

Klikk så på "Legg til", og velg "Protokoll". Velg Microsoft og "NET BEUI". Trykk OK. Gjør det samme på den andre PCen. Du må også gi PCene navn, og du må gi navn til nettverket. For å se at du har satt opp nettverket korrekt kan du trykke på "Andre maskiner" og "Hele nettverket". Da skal du se den andre maskinen. Den må være slått på for at du skal se den.

 

Etter du har gjort dette skal du ha internett på begge maskinene. Du må selvfølgelig også sette opp maskinen slik det står forklart i NGT-heftet. ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

man trenger ikke dele nettverk for og dele internett!!!

 

har nextgentel selv

 

1 pc bruker XP og en bruker 98, eneste man trenger å gjøre i 98 får at den skal på internett er og sette på at den skal motta ip adresse automatisk, restarte og VIPS så er man på internett med 98 også :yes:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Du må ha eit nettverkskort. Om du må betale for å bruke fleire maskiner på NGT veit eg ikkje, men ellers er det vel bare å koble seg på ruteren. Har aldri satt opp breidband på Win98, men det er vel ikkje verre enn å kjøre eit par trollmenn på internett.

 

1: Skaff nettverkskort

2: Finn ut om du kan ha fleire maskiner på lovlig (Om du ikkje kan det må du nok ringe NGT og be de endre det mot ein ekstra sum pr mnd)

3: Bruk veivisere på Windows.

D-Link routeren er vell fine til dette, de router om IP'n til begge PC'ne og når de brukes på nette, har jeg hørt at de router om de IP'ne til EN IP visst noen tar /dns <nick> i mIRC for eksempel, vet ikke om dette er fakta, men har hørt det et sted. :roll:

Lenke til kommentar
Det du trenger er:

1 stk netverkskort >200kr

1 stk hub/swich  ca3-400

kabel 

tid

 

 

 

Du tar den gule kablen som fulgte med ruteren og plugger den i swichen. (uplink/siste påort viss den ikkje har auto mdi/mdx)

Så plugger du foreldras maskin in i swichen.

Legg kabel fra din maskin til swichen.

Sett i netverkskort og legg i drivere.

Gå inn på netverksegenskap og legg til tp/ip protokoll

gå in på tpc/ip og sett alt til automatisk

restart når du vert spurt.

Fjern det oppringte sambandet fra "ekstern tilkobling, og ifrå IE.

Du er no klar for det store eventyret kalt internet og wannabebredbånd.

(adsl er ikkje bredbånd, men det er ein annan diskusjon)

Følg denne bruksanvisningen, jeg har NGT selv. Selv kjøpte jeg en "switch" som heter D-Link DES-1005D. Den kostet 500 kr på Telebutikken og har mulighet for å koble til 5 PC'er. Elkjøp/Expert har sikkert rimeligere varianter. Du kan også bruke en "HUB" som er rimeligere, men SWITCH skal ifølge noen være litt bedre.

Så kjøper du i tillegg det nødvendige antall meter nettverkskabel ferdig med kontakter på, jeg betalte ca 120 kr for 10 meter. Jeg hadde tidligere en 200MHz maskin med 64 RAM og Windows 98. Fungerte helt fint, men bilder tar selvfølgelig litt tid med en slik maskin. Følg brukermanualen som fulgte med NextGenTel, der står ting relativt godt beskrevet.

Endret av olavr
Lenke til kommentar
fungerer dette også med telenor adsl?

Med Telenor må du enten ha en ruter eller en PC med ICS på. Dvs at den andre maskina får internett via den som er kobla til modemet. Det fungerer ikke at begge er på nett samtidig viss du kobler en switch rett i modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...