Gå til innhold

Helseregioner vil ha mer testing av nytt redningshelikopter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den norske versjonen aw101 er vel litt ekstra også? I forhold til SeaKing; mer enn 50% høyere vekt og mer enn dobbel motorkraft, så blåser det vel litt ekstra ja!

Skrevet

Og dette ble tatt med da man kjørte konsekvensanalysene forut for kontraktsinngåelse? At AW 101 var 50% tyngre enn Sea king var jo godt kjent, og alle hellipads som var dimensjonert for maks seaking, S-92 eller den gamle arbeidshesten S-62 er med andre ord ikke dimensjonert for vårt nye redningshelikopter... På Stavanger Universitetssykehus kan man ikke lande AW 101 da den er for tung til paden på taket til Luftambulansen. Videre, de aller fleste helikopterdekkene på leterigger og på Norsk sokkel er dimensjonert til 9,9 tonn. Har AW 101 (10500 kg) disepnsasjon til å lande på disse riggene? Legger man aktuell vekt til bruk for hver planlagte landing offshore? Regner man med aktuell vekt i landingsøyeblikket og legger man begrensninger for hvor mye man kan fylle "ute i havet" på de lokasjoner som har JetA1? Mener man at fordelene med AW 101 sin rekkevidde og kapasitet er så viktig at man tilsidesatte landingsproblemene? Eller stiller dette i samme kategori som at vi SKULLE ha F-35, så får heller utgiftene til påkrevd militær infrastruktur som shelters til maskinene komme som et "uforutsett problem" senere.

Skrevet

Tipper de sykehusene som mister sine kjærkomne helikopterlandinsplasser blir kjempeimponert over utviklingen.

Jeg vet i allefall ett...

Her har man virkelig "tenkt på alt"...

 

Skrevet

"På Stavanger Universitetssykehus kan man ikke lande AW 101 da den er for tung til paden på taket til Luftambulansen."

Det bygges nytt sykehus, så dette er bare et forbigående problem. Rart at sykehuset i Trondheim ikke er bedre tilpasset når man har hatt så god tid til å forberede seg.

Skrevet

Platformen i Trondheim er allerede forsterket slik at den tåler vekta. Problemet kommer vel heller i at downwash er mye sterkere enn det som var antatt. Dette fører til problemer ved innflygning da man plutselig må sperre av alt av område rundt bygget ved landing........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...