Gå til innhold

Alternativ til Posten?


TMB

Anbefalte innlegg

Finnes det noe alternativ til Posten på brev- og brevpakker?

Jeg selger mye på Finn, og oftest skal det sendes. Jeg har gullstatus i PostNord sitt fordelsprogram som lar meg sende pakker til 97,- (mot Postens 149,-) men på brevpost og små pakker må jeg bruke Posten. Jeg begynner å bli mektig lei av at de sender meg fakturaer på underfrankerte sendinger når jeg vet at jeg har kjøpt riktig porto, og når jeg tar kontakt med de så kan de ikke vise noen dokumentasjon, kun et bilde av sendingen tatt ovenfra. 

Kan de i det hele tatt fakturere uten å kunne dokumentere for eksempel overvekt i form av et bilde av sendingen på en vekt?

Finnes det noe alternativ til Posten på slike små sendinger? De har elendig kundeservice og alt for høye priser.

PostNord er det aldri noe tull med, raske leveringer og topp kundeservice. Men de tilbyr jo ikke noe lavere fraktalternativ.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.finn.no/bap/shipping.html?finnkode=195510984

Det er vel stort sett de som finnes, godt mulig det finnes tjedje part som bruker postnord\posten der de selv ikke kan levere men samme problemet får du nok uansett. Er jo penger å tjene og er ikke mye penger å tjene på små oppdrag.

Lenke til kommentar
TMB skrev (16 minutter siden):

Finnes det noe alternativ til Posten på brev- og brevpakker?

Jeg selger mye på Finn, og oftest skal det sendes. Jeg har gullstatus i PostNord sitt fordelsprogram som lar meg sende pakker til 97,- (mot Postens 149,-) men på brevpost og små pakker må jeg bruke Posten. Jeg begynner å bli mektig lei av at de sender meg fakturaer på underfrankerte sendinger når jeg vet at jeg har kjøpt riktig porto, og når jeg tar kontakt med de så kan de ikke vise noen dokumentasjon, kun et bilde av sendingen tatt ovenfra. 

Kan de i det hele tatt fakturere uten å kunne dokumentere for eksempel overvekt i form av et bilde av sendingen på en vekt?

Finnes det noe alternativ til Posten på slike små sendinger? De har elendig kundeservice og alt for høye priser.

PostNord er det aldri noe tull med, raske leveringer og topp kundeservice. Men de tilbyr jo ikke noe lavere fraktalternativ.

Har du sjekket helthjem? Mulig de kan fungere?
https://helthjem.no/

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/20/2020 at 9:18 PM, TMB said:

Helthjem støtter ikke adressen min, og uansett er jo minstepris der 75,-

Helt Hjem "støtter" ikke hjemmeadressen min heller selv om jeg bor i en stor by (Ålesund) men merkelig nok så støttes den pakkeordningen til 139,- (stor pakke) Du er nok litt urimelig i ditt resonnement når du klandrer HeltHjem for en minstepris på 75,- som er halve prisen av hva man må betale om man bruker Posten. Det er opp til 5KG men ikke all verdens dimensjoner på pakken men fortsatt ern rimeligere ordning enn hva Posten tilbyr innenfor samme størrelsesaspekt. Selger du mye på Finn så vet du godt at HeltHjem er å foretrekke foran Posten (rent kostnadsmessig) Selger selv en del på Finn og har nok gått glipp av et og annet salg fordi jeg ikke kan tilby HeltHjem til kjøperen. Har du et firma du jobber i så kanskje du kan bruke Bring? Vet at enkelte Finn selgere bruker en eller annen ordning til 50,- men det hører nok med til unntaket. HeltHjem kan være en bedre løsning men den kan også være dårligere. Fikk levert en liten pakke med Helt Hjem i natt. Den ble sendt fra Kristiansand 29/10 (via Oslo) og det tok altså 7 dager før den kom frem. Med Posten ville nok ikke denne pakken tatt mer enn maks 4 dager på å komme frem. Et annet eksempel er en liten pakke jeg fikk sendt fra Trondheim til Ålesund med Helt Hjem. Pakken ble hentet mellom 2300 og 2400 og landet oppå postkassa mi før kl.07.00 neste morgen altså en leveringstid på under 8 timer så her varierer Helt Hjem mye. Er det store geografiske avstander så kan det lønne seg å bruke Posten da det ser ut til at de har en bedre innarbeidet rutine logistisk sett og pakken vil dukke opp fortere. Norgespakken er jo kjent for å komme på så lite som 2 dager og da er ikke 149,- all verdens pris å betale.

   

Lenke til kommentar

Jeg har sendt tusenvis av pakker med Posten, å aldri fått faktura på for lite porto, trolig fordi jeg veier og sjekker målene nøye, slik at portoen blir riktig. Har vel mistet 2-3 pakker kanskje.

Har brukt PostNord og HeltHjem også, men jeg er litt avhengig av at ting kommer frem, noe det ikke gjør med de to.

Særlig PostNord har en tendens til å miste ting.
Leverte senest i går inn krav på sending med sporing som nå er borte i PostNord sitt system, sporingen stoppet opp for 4 uker siden, siden har ingen sett den. Det er ikke første gang, det skjer stadig vekk med PostNord, i det minste for meg.

Har du mulighet, så kan du få bedriftsavtale med Bring, som er mye mye billigere for småpakker, men det krever at man sender en del på en gang, ettersom det er et startbeløp pluss vektpris på totalen, samt at det er sonepriser osv.

Pussig nok så er jo Bring nettopp Posten, så det sendes egentlig på samme måte, men bedriftsavtale med Bring er mer gunstig når man sender mye.

Man bør jo også holde tunge rett i munnen, det er en grense (skattemessig) for hvor mye man kan selge på Finn før det ikke lengre er "hobby" men "næring".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...