dolten Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden): Ja, jeg bruker en 0,5m nå som fulgte med Altibox-utstyret jeg fikk i dag. Kommer nok til å bestille en 20cm på sikt neste gang jeg også trenger noe annet. Jaggu fikk jeg med en ny SPF-modul også. Byttet over til den og den fungerte like bra. Kjekt med SPF-analyzer i Unifi Network, kunne se at min gamle sendte med -5.51dBm mens den som jeg fikk i dag sender med -6.03dBm. Ikke store forskjellen. Signalstyrke mottak -8.4dBm på begge to, som økte til -8.7dBm når jeg koblet inn den nye patchkabelen (og altså fikk en skjøt ekstra). Det er omtrent akkurat det ekstra tapet man skal forvente med en ekstra skjøt, morsomt å se at det stemte i praksis. Nå har jeg også en SFP-modul til overs om noen har behov for en og ikke har fått fra sin fiberleverandør. Hjelper meir å vaske for å få mindre demping og refleksjon, kjøp klikkpenn rens for utstyr og sånn rensekasett for pluggene(kan bruke klikkpenn men bedre effekt med kasett). Og er SFP modulen gammel, so er det greit å bytte om du uansett får gratis. Billigt på Aliexpress og er som regel grei kvalitet da det er likt med det grossister i Norge selger uansett. Generelt ein patchesnor med pluggdemping gir rundt 0,4dB så er enig i ditt resonnement der😃
skøtterud Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Noen som vet om unify gateway fiber er kompatibel med fiber fra global connect? Og hvilken sfp og evt. hva annet jeg trenger for å kunne kvitte meg med zyxel boksen til GC for å kjøre fiber rett i gateway'en?
Nimrad Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skøtterud skrev (14 minutter siden): Og hvilken sfp og evt. hva annet jeg trenger for å kunne kvitte meg med zyxel boksen til GC for å kjøre fiber rett i gateway'en? Hva går fiberkabelen inn i på baksiden av Zyxel-boksen din?
skøtterud Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Nimrad skrev (1 time siden): Hva går fiberkabelen inn i på baksiden av Zyxel-boksen din? Jeg er ikke kjent med hva de ulike pluggene heter eller hvilken bølgelengde de opererer innenfor, så håper at noen med kunnskapen kan hjelpe. Dette er sånn pluggene og zyxel ser ut hvertfall Endret 16. juni av skøtterud
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Etter hva jeg kan finne er det antageligvis samme bølgelengde som Altibox bruker. Fant dette: Det ser ut til at den støtter RX både på 1490 og 1550 nm, men jeg tipper at de bruker 1550. Jeg har en ekstra BiDi-SFP liggende for 1310/1550. Mulig du må sette opp VLAN på WAN-porten. Den blå pluggen din, går den inn i en veggkontakt ett eller annet sted? Mulig du trenger en SC/UPC-SC/UPC kabel også.
Nimrad Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni skøtterud skrev (5 timer siden): Jeg er ikke kjent med hva de ulike pluggene heter eller hvilken bølgelengde de opererer innenfor, så håper at noen med kunnskapen kan hjelpe. Dette er sånn pluggene og zyxel ser ut hvertfall Jeg kjøpte disse til altibox: https://www.fs.com/de-en/products/39135.html https://www.fs.com/de-en/products/88540.html?attribute=103081&id=3689618 Den boksen din i andre enden ser prikk lik ut min med altibox, så hvis det er samme bølgelengde som @Jens Kr. Kirkebø sier så burde det fungere.
skøtterud Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (På 16.6.2025 den 18.08): Etter hva jeg kan finne er det antageligvis samme bølgelengde som Altibox bruker. Fant dette: Det ser ut til at den støtter RX både på 1490 og 1550 nm, men jeg tipper at de bruker 1550. Jeg har en ekstra BiDi-SFP liggende for 1310/1550. Mulig du må sette opp VLAN på WAN-porten. Den blå pluggen din, går den inn i en veggkontakt ett eller annet sted? Mulig du trenger en SC/UPC-SC/UPC kabel også. Den blå pluggen er tilsynelatende lik i begge ender og går fra inntaksboksen til fiberen og til bakplaten til zyxel boksen.
Habla Møberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Beklager at dette blir kanskje litt OT, men aner meg at flere kloke hoder på ISP og fiber leser denne tråden: Hvordan er det å gjøre det samme på Telenor sin fiber? Jeg har hatt Altibox siden 2009, og igrunn vært strålende fornøyd med tjenesten, men irritert meg over høy pris og ingen konkurransemulighet (Starlink blir eneste reelle konkurrent). Nå kommer Telenor og sier de vil legge fiber i vårt område om mange nok sier ja. Jeg sa ja og skrev under. Tenker at det er bedre å ha 2 fiber inn i huset, og iallefall 1 av de er åpen for at andre leverandører kan bruke den. Men igrunn flere spørsmål dukker opp: Jeg har fiber-rør nedgravd sammen med flere 50mm rør hvor 1 er ubenyttet helt fra stolpe og inn. Kan Telenor sin fiber ligger i samme fiber-rør som Altibox? Eller må det legges nytt fiberrør hele veien? Kan den i så fall dele rør med 230V inne i et 50mm rør? Jeg prøver å spare det tomme 50mm røret til en evt fremtidig utviding av andre ting på tomten. Men selvsagt, ift denne tråden, det minst OT spørsmålet: Kan Telenor sin fiber / ruter erstattes med UDM-en slik vi gjør i dag med Altibox?
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni (endret) Habla Møberg skrev (1 time siden): Men selvsagt, ift denne tråden, det minst OT spørsmålet: Kan Telenor sin fiber / ruter erstattes med UDM-en slik vi gjør i dag med Altibox? Det går dårlig, Telenor bruker PON (Passive Optical Network) og da må du nesten bruke ONT (Optical Network Terminal) som du får utlevert fra Telenor. Men det går sikkert an å sette den i bridge modus slik at du bruker UDM som router og ONT kun som fiberconverter. Telenor er vel for øvrig langt dyrere enn Altibox? De tar jo 949,- for bare 150Mbit/s, Altibox tar 869,- men der er prutemulighetene gode om du truer med å bytte til en konkurrent. Jeg betaler 609,- for 250Mbit/s med fast IP adresse. Endret 20. juni av Jens Kr. Kirkebø 1
Habla Møberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden): Det går dårlig, Telenor bruker PON (Passive Optical Network) og da må du nesten bruke ONT (Optical Network Terminal) som du får utlevert fra Telenor. Men det går sikkert an å sette den i bridge modus slik at du bruker UDM som router og ONT kun som fiberconverter. Telenor er vel for øvrig langt dyrere enn Altibox? De tar jo 949,- for bare 150Mbit/s, Altibox tar 869,- men der er prutemulighetene gode om du truer med å bytte til en konkurrent. Jeg betaler 609,- for 250Mbit/s med fast IP adresse. Takk for glimrende informasjon! Ja, Telenor er håpløst dyre, men lokker med 1 års binding mot litt bedre pris enn Altibox. Poenget er at etter 1 år kan jeg velge fritt. Enten Altibox på deres fiber, eller flere forskjellige leverandører på Telenor sin fiber. Ergo er tanken å nettopp få reell konkurranse 👌
toralfb Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni skøtterud skrev (På 16.6.2025 den 13.16): Jeg er ikke kjent med hva de ulike pluggene heter eller hvilken bølgelengde de opererer innenfor, så håper at noen med kunnskapen kan hjelpe. Dette er sånn pluggene og zyxel ser ut hvertfall Grønn kontakt er SC/APC Blå kontakt er SC/PC Grønne kontakter er skråskjært. Det må benyttes APC kabel til APC kontakt. Å blande grønne og blå kan skade kontakt og kabel og vil gi dårligere signal. Det kan fungere, det avheng av hvor godt signalet er i utgangspunktet. PC:
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Habla Møberg skrev (56 minutter siden): Takk for glimrende informasjon! Ja, Telenor er håpløst dyre, men lokker med 1 års binding mot litt bedre pris enn Altibox. Poenget er at etter 1 år kan jeg velge fritt. Enten Altibox på deres fiber, eller flere forskjellige leverandører på Telenor sin fiber. Ergo er tanken å nettopp få reell konkurranse 👌 Men har du prøvd å forhandle ny pris hos Altibox med 1 års binding da?
Habla Møberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden): Men har du prøvd å forhandle ny pris hos Altibox med 1 års binding da? Ja, de hadde bare pakkeløsninger med tv. Helt uinteressant. Men med begge fibrene i hus kanskje de er mer interessert 🥰
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Habla Møberg skrev (32 minutter siden): Ja, de hadde bare pakkeløsninger med tv. Helt uinteressant. Men med begge fibrene i hus kanskje de er mer interessert 🥰 Ja, problemet er vel at "Altibox" er forskjellige selskaper landet rundt. Her er det Viken Fiber og de er veldig greie å forhandle med. Andre steder er det kanskje verre. Men det pleier å være enklere hos de fleste etter at oppsigelsen er sendt 1
Habla Møberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Ja, problemet er vel at "Altibox" er forskjellige selskaper landet rundt. Her er det Viken Fiber og de er veldig greie å forhandle med. Andre steder er det kanskje verre. Men det pleier å være enklere hos de fleste etter at oppsigelsen er sendt Jau. Problemet her er at jeg ikke har reelle alternativer. Det vet Altibox/Bergen Fiber veldig godt, så de gidder ikke komme med noen relle tilbud.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Habla Møberg skrev (25 minutter siden): Jau. Problemet her er at jeg ikke har reelle alternativer. Det vet Altibox/Bergen Fiber veldig godt, så de gidder ikke komme med noen relle tilbud. Det er mange som har byttet til Starlink, 399,- per måned for bolig lite er jo ikke galt om man kan leve med CGNAT. Det kan ikke jeg dessverre.
Habla Møberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (20 minutter siden): Det er mange som har byttet til Starlink, 399,- per måned for bolig lite er jo ikke galt om man kan leve med CGNAT. Det kan ikke jeg dessverre. En ting er CGNAT, en annen er respons. Prøvde det litt hos en nabo. Joda, god hastighet, men ting lastet tregt, og spilling funker visstnok ikke så godt? Spiller ikke selv, men har noen ungdommer i hus som ville blitt litt grinete tror jeg 😆
Woff Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Det er mange som har byttet til Starlink, 399,- per måned for bolig lite er jo ikke galt om man kan Da har du ikke lest hva jeg sa om dette tilbudet... Sitat: "Nei, du kan IKKE få pakka til 399,- pr mnd med 0 i etablering i følge siden deres. Skal du ha standard bolig koster dette deg nå 569,- i måneden med 'gratis' antenne ved 12 mnd binding. Alternativt bolig lite koster deg 399,- i måneden med 3.999,- for antenna pluss 277,- for frakt som du betaler med en gang totalt 4.276,- pluss da 399,- i måneden uten binding.. Blir altså feil det du postet."
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Woff skrev (2 timer siden): Da har du ikke lest hva jeg sa om dette tilbudet... Sitat: "Nei, du kan IKKE få pakka til 399,- pr mnd med 0 i etablering i følge siden deres. Skal du ha standard bolig koster dette deg nå 569,- i måneden med 'gratis' antenne ved 12 mnd binding. Alternativt bolig lite koster deg 399,- i måneden med 3.999,- for antenna pluss 277,- for frakt som du betaler med en gang totalt 4.276,- pluss da 399,- i måneden uten binding.. Blir altså feil det du postet." Jeg sa ingenting om etableringskostnad. Men de fleste går vel for 569,- første året med gratis antenne og så bytte til 399,- året etterpå. Det er ikke nødvendigvis gratis med etablering av fiber heller. Mener å huske jeg betalte 3000,- den gangen vi fikk Viken Fiber inn her.
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Habla Møberg skrev (3 timer siden): En ting er CGNAT, en annen er respons. Prøvde det litt hos en nabo. Joda, god hastighet, men ting lastet tregt, og spilling funker visstnok ikke så godt? Spiller ikke selv, men har noen ungdommer i hus som ville blitt litt grinete tror jeg 😆 Absolutt, for de som laster opp mye eller spiller er ikke Starlink optimalt. Ikke mobilt bredbånd heller, før leverandørene får slått på 5G SA. Foreløpig er det bare 5G NSA å få og da er latency mye høyere. Ser jeg ligger på drøye 30ms på hytta (Talkmore). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå