Gå til innhold

Vurderer fiber vs mobilt


Anbefalte innlegg

On 10/17/2020 at 8:53 PM, Helm said:

Hva slags teknisk spesifikasjon spurte du etter? Det var uhøflig å ikke gi deg et svar.

Jeg spurte etter garantert minstehastighet og ping, og viste til hva jeg hadde før ( ADSL 14 Mbit/s målt ned, ca 1.1 Mbit/s opp, typisk 25-30 ms ping) og sa jeg forventet noe som ikke var dårligere enn det.  Det var da de la på røret. Det var ikke bare uhøflig å ikke svare, men å slenge på røret var et signal om at de ikke hadde planer om levere noe som var tilsvarende det jeg hadde, selv om de sa det motsatte, samt at det var et signal om at de var til å stole på: de ville utytte kundene rått. Kommer aldri til å bli telenor kunde igjen.

Siden vi bor avsides i forhold til hovedvei hadde jeg ikke trodd vi skulle få tilbud om fiber, men heldigvis tok jeg fullstendig feil. Løsningen med Altibox / Viken Fiber er jeg veldig fornøyd med, og prisen på ca 1000 kr per måned er helt ok siden vi i praksis betalte det samme for en teknisk mye dårligere løsning før. Hadde Telenor fast-telefon for at de ikke skulle legge ned linja, Nextgentel ADSL + RiksTV, i sum var det vel enda et hakk dyrere enn Altibox. 

Endret av cacb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (1 time siden):

Tja det kan jo diskutere, er problem som jeg vet mange mobilsendere ikke har backup\agregat så hvis det blir strømbrudd vil det slå ut, samme vil nok fiber da det ikke er strøm i fiberen, så de er nok avhenging av forsterkning og strøm. Er vel vel særlig telenor hvis en fiber ryker kan det slå ut over en by eller størrre del av befolkning, muligens altibox og homenet er bedre rustet men alikevell er jo fiber ganske vanskelig å terminere, coax og ethernet er vel lettere for de som har har videregående.

Det må du gjerne diskutere, men det er nå min erfaring både privat og i jobb de siste år av fiber trumfer det meste over tid. Alt av datakom trenger uansett strøm et eller flere steder - koaksnett har en fordel med fjernmating, GPON trenger kun strøm i hver ende, og radiosamband har jo også en åpenbar fordel. Hvis du ønsker å holde deg til koaks fordi det er lettere for andre å terminere, og velger bort Ethernet fordi det trenger strømforsyning så er det opp til deg.

Jeg terminerer hverken telefonlinjer, koaks eller fiber selv, og begrenser meg til å montere internkabling (TP) når jeg har lyst. Strømbrudd kommer nok langt ned på lista over driftsforstyrrelser som har plaget meg som privat bredbåndsbruker her i byen siden slutten av 90-tallet, men hadde jeg bodd der det er stolpetrafoer som ryker i tordenvær ville jeg nok foretrukket å henge på en GPON-splitter fremfor  å være avhengig av en switch utplassert midt i intet som trenger strøm for å funke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bmork skrev (På 25.10.2020 den 20.35):

Telenor hadde et lavpris ADSL produkt med kvote for en evighet siden Se f.eks. omtale her:. https://www.digi.no/artikler/telenor-straffer-ikke-storsurferne/212603

Det var hele tiden mulig å kjøpe fri bruk.  Dette var en måte å prisdifferensiere produktene i en tid der teknikken ikke var god nok til å differensiere på hastighet.  Husk at dette var før ADSL2+.  Du fikk typisk 8Mbps elns ut av en ADSL-linje.  Er  ikke så mange brukbare hastighetskategorier å velge i da.

Disclaimer:  Jeg satt med ansvaret for policy-serverne og dillemikken rundt både kvotetellingen og strupingen, og jobber fremdeles i Telenor.

Takk for innsikt - tror jeg husker noe av dette når jeg tenker tilbake - var aldri ADSL-kunde hos Telenor på den tiden, og hadde abonnement med "best effort" som ga meg 8 Mbps ned frem til ADSL2+ var tilgjengelig og strakk det til 15-16 Mbps. Noe høyere kom vi aldri grunnet "ukjent støy". Get lanserte 26 Mbps som tilsvar på ADSL2+ så fra det tidspunktet ble det koaks noen år - med stadig høyere hastigheter og økende mengde problemer før fiberen endelig kom i hus.

Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

alikevell er jo fiber ganske vanskelig å terminere, coax og ethernet er vel lettere for de som har har videregående.

Pirke: Ethernet kan gå over både koaks og fiber. Vanligste i dag er via trådparkabler eller trådløst. Koaks var vanligst fram til... tja... tidlig/midten av 90-tallet en gang omtrentus....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Pirke: Ethernet kan gå over både koaks og fiber. Vanligste i dag er via trådparkabler eller trådløst. Koaks var vanligst fram til... tja... tidlig/midten av 90-tallet en gang omtrentus....

Vel vet telenor rundt 2005 gikk over til fiber særlig i borettslag mange andre som hadde coax i området fremdeles ble koblet opp med coax hvis det ikke var aktiv konkuranse slik er det vertfall i mitt nabolag. Er vist ikke så høy markedandel på fiber i mitt området så er bare borettslag som har fiber omtrent et stykke unna.

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (2 timer siden):

Det må du gjerne diskutere, men det er nå min erfaring både privat og i jobb de siste år av fiber trumfer det meste over tid. Alt av datakom trenger uansett strøm et eller flere steder - koaksnett har en fordel med fjernmating, GPON trenger kun strøm i hver ende, og radiosamband har jo også en åpenbar fordel. Hvis du ønsker å holde deg til koaks fordi det er lettere for andre å terminere, og velger bort Ethernet fordi det trenger strømforsyning så er det opp til deg.

Hvordan ser ut et fiberrack hos altibox eller homenet for tiden eller telenor

Slik en fiber per kunde? I så fall burde de har mere båndbredde en 500\1 gigabit per kunde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Pirke: Ethernet kan gå over både koaks og fiber. Vanligste i dag er via trådparkabler eller trådløst. Koaks var vanligst fram til... tja... tidlig/midten av 90-tallet en gang omtrentus....

Det morsomste er det finnes ligdene coax plugger SMA 905 906 og d4 men tanken bak forstår jeg ikke synd hvis man tar feil av de?

 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (59 minutter siden):

Hvordan ser ut et fiberrack hos altibox eller homenet for tiden eller telenorSlik en fiber per kunde? I så fall burde de har mere båndbredde en 500\1 gigabit per kunde.

Jeg har beskrevet hva vi har - i detalj - for lenge siden i tidligere tråd for mange år siden så les gjerne dette en gang til for å få svar.

Kunden får ikke mer båndbredde enn det grensesnittet tilbyr - og i tilfellet hos oss er det 1 Gbps per kunde. SM-fiber klarer selvfølgelig fysisk å levere mye mer hvis man bruker grensesnitt som leverer mer - kan bare gjenta nok en gang at det ikke hva som er teknisk mulig som begrenser tilbudet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

LMH1 skrev (1 time siden):

Det morsomste er det finnes ligdene coax plugger SMA 905 906 og d4 men tanken bak forstår jeg ikke synd hvis man tar feil av de?

Dersom man i fullt alvor forsøker koble sammen bajonettkontakter som SMA og BNC, og ikke ser eller forstår forskjellen på fiberoptikk og koaks er man etter min mening i feil yrke og bør holde seg unna datakommunikasjon og realfag generelt. :) Da er det kanskje på tide for vedkommende å revurdere sine valg i livet og kanskje se på yrker som keramiker eller sosionom.

Selv husker jeg jeg en dag med dårlig tid hvor jeg tok en BNC-kortslutningsplugg ment for test av måleutstyr og brukt det i stedet for en 50 Ohms BNC-termineringsplugg i et nettverk med full produksjon, men slikt gjør man forhåpentligvis bare én gang hvis man lærer av sine feil. Klistremerket med "50 Ohm" hadde visst ikke falt av - det var aldri der i utgangspunktet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (29 minutter siden):

Jeg har beskrevet hva vi har - i detalj - for lenge siden i tidligere tråd for mange år siden så les gjerne dette en gang til for å få svar.

Kunden får ikke mer båndbredde enn det grensesnittet tilbyr - og i tilfellet hos oss er det 1 Gbps per kunde. SM-fiber klarer selvfølgelig fysisk å levere mye mer hvis man bruker grensesnitt som leverer mer - kan bare gjenta nok en gang at det ikke hva som er teknisk mulig som begrenser tilbudet. 

så du mener 8 x 100G DWDM EDFAMUX brukes i kjernenettet til levrandørene?

Mellom forskjellig land etc?

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Pirke: Ethernet kan gå over både koaks og fiber. Vanligste i dag er via trådparkabler eller trådløst. Koaks var vanligst fram til... tja... tidlig/midten av 90-tallet en gang omtrentus....

 

Bra presisering at Ethernet er en protokoll som er implementert på toppen av mange underliggende fysiske eller virtuelle lag. Alt for mange snakker om "Ethernetkabler" som om det var en ting som fantes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

så du mener 8 x 100G DWDM EDFAMUX brukes i kjernenettet til levrandørene?

Mellom forskjellig land etc?

Du spurte om hvordan et "fiberrack" ser ut hos Homenet - antok du mente ute hos kunden (oss), og det har jeg svart på før.  :) 

Er det kjernenettet til Globalconnect i Norge du mener så ble det vel bygget ut med noe  Huawei-utstyr for noen år siden: https://e.huawei.com/tr/related-page/products/enterprise-network/routers/ne/ne5000e/brochure/Router_NE5000E. Det er nok ytterligere modernisert og bygget om siden dette - sjappa har jo innfusjonert flere andre selskaper i etterkant som sikkert drar med seg noe teknologivalg derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (24 minutter siden):

Men problemet det viser ikke angående caching det er flaskehalser også med fiber selv om det er vesentlig mindre. Å laste ned fra microsoft eller google disk er vel neppe superrask heller. Mye har serverparken i utlandet og har billige kontrakter.

Jeg velger å melde meg ut her nå så trådstarter kan få tilbake tråden sin og ikke drukner i off topic-prat som ikke har noe med spørsmålet å gjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
LMH1 skrev (På 27.10.2020 den 22.45):

Men problemet det viser ikke angående caching det er flaskehalser også med fiber selv om det er vesentlig mindre. Å laste ned fra microsoft eller google disk er vel neppe superrask heller. Mye har serverparken i utlandet og har billige kontrakter.

Flere større selskaper har serverparkene sine i Danmark, med relativt kvasse forbindelser hitover igjen. Det er ikke for majoriteten av tjenestene som leveres her på berget så dårlig latency at det har noen praktisk betydning for vanlig bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan absolutt forbedre responstiden på enkelte tjenester da den samlede kapasiteten går opp. Forbruket av datatrafikk her til lands går jo ikke akkurat ned heller. 
 

Men jeg tror ikke det utgjør den store forskjellen for en privatbruker. Selv om det virker å være Altibox som eier kabelen så vil tradisjonelt andre kjøpe kapasitet ved behov på slike traseer.
 

Ellers ville det ikke gått noe særlig trafikk ut av landet. Det ville også vært konkurransehemmende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (2 timer siden):

Det kan absolutt forbedre responstiden på enkelte tjenester da den samlede kapasiteten går opp. Forbruket av datatrafikk her til lands går jo ikke akkurat ned heller. 

Men jeg tror ikke det utgjør den store forskjellen for en privatbruker. Selv om det virker å være Altibox som eier kabelen så vil tradisjonelt andre kjøpe kapasitet ved behov på slike traseer.

Tja det kan jo diskuteres, 5g og fiber legger til rette for høyere ytelse, så man får vel høyere trafikk en før, er kun prisene som avgjør om vi får økning i pris eller redusert kostnad på sikt. Slikt kan jo øke kostnadene på sikt, man ser jo med strøm er vel prisen noe økt siden det ble lagt strømnett til tyskland.https://e24.no/olje-og-energi/i/XwXz0W/foreslaar-kullgrep-i-tyskland-kan-oeke-norsk-stroempris

Lenke til kommentar

....og der kom Telia med FWA via 5G.

Hhv, 100/50, 200/50 og 300/50, med cap på 2 TB.

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/
 
"Trådløst bredbånd med 5G fra Telia tilbys med nedlastingshastighetene 100, 200 og 300 Mbps, med 50 Mbps i felles opplastingshastighet. Fast månedspris er henholdsvis 699, 799 og 999 kroner, og installasjonskostnaden er 3 499 kroner for nye og eksisterende kunder. Med produktet følger dedikert utendørs antennemottaker og markedsledende Wi-Fi 6-ruter – begge fra den anerkjente nettverksprodusenten Zyxel."

https://presse.telia.no/pressreleases/telia-foerst-i-norge-med-traadloest-bredbaand-over-5g-3049278?utm_campaign=send_list

 

Endret av inside_446486
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (1 time siden):

....og der kom Telia med FWA via 5G.

Hhv, 100/50, 200/50 og 300/50, med cap på 2 TB.

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/
 
"Trådløst bredbånd med 5G fra Telia tilbys med nedlastingshastighetene 100, 200 og 300 Mbps, med 50 Mbps i felles opplastingshastighet. Fast månedspris er henholdsvis 699, 799 og 999 kroner, og installasjonskostnaden er 3 499 kroner for nye og eksisterende kunder. Med produktet følger dedikert utendørs antennemottaker og markedsledende Wi-Fi 6-ruter – begge fra den anerkjente nettverksprodusenten Zyxel."

ganske dyrt får 500\500 mbit bredbånd + tv pakke for 1100 kr måneden hos vikenfiber men er usikker siden telenor har flere 4k tvkanaler i pakken.

Så syns det er meningsløst man ikke kan ha mobil bredbånd på hytta uten det skal være noe problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...