Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innreisekarantene - Covid19


Pratmakeren

Anbefalte innlegg

At man pålegges innreisekarantene når man ankommer Norge fra områder som er «røde» er jo en grei sak. 
 

Mitt spørsmål dreier seg om brudd på karantene og bøtelegging. 
 

For å gjøre det enkelt; 

Ola reiser til Sverige for å handle. Han får beskjed om 10 dager karantene når han passerer grensekontrollen. Ola forholder seg til de regler som gjelder for innreisekarantene, og holder seg pent hjemme og går turer i skogen. Etter 7 dager tar han en ny tur til Sverige for å handle, og møter på den samme politidamen som ila ham innreisekarantene sist. Ola får en bot for brudd på karantenereglene. 
Ola har forøvrig brukt egen bil, og han bor snaue 30minutter fra grenseovergangen, altså ingen lengre reise.
 

Men har Ola egentlig brutt karantenereglene? 
I forskriften om smittevern står det såvidt om utreise (personer som forlater landet kan benytte offentlig transport), men ingenting om ny innreise innenfor de opprinnelige 10 dagene.
 

Jeg forstår det slik at når Ola passerer grensen inn til Sverige på nytt opphører karanteneplikten - Sverige har jo ingen karantenekrav for nordmenn.

Når Ola deretter passerer grensen til Norge på nytt, vil det logiske være at han får krav om nye 10 dager innreisekarantene siden karantenereglene strengt tatt ikke er brutt. 
 

Eller leser jeg forskriften slik djevelen leser bibelen? 
 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Figaro skrev (1 time siden):

Ola bryter karantenen ved å ta en utenlandsk reise under karantenen. Derav reiser fra Norge til Sverige før 10 dager har gått bryter karantenen helt klart. 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#karantene

Les under "hvordan gjennomføre karantenen". 

 

Nei, Ola bryter ikke karantenen ved å reise til Sverige (altså ut av Norge). 
 

Teksten i forskriften tillater tilogmed  personer i innreisekarantene å benytte offentlig transport på sin vei ut av landet dersom de forlater landet før de 10 pålagte dagene har gått. 
 

Vegard# skrev (1 time siden):

Helsenorge sine anbefalinger er ordlagt annerledes (og i enkelte tilfeller strengere) enn Covid-19-forskriften. Kan man bøtelegges for brudd som ikke er beskrevet i forskriften?

Det er dette jeg lurer på. Hva loven faktisk sier og hva en eller annen etat sier er jo tidvis ulikt. 
 

Var det ikke et tilfelle i våres der en person hadde vært i Sverige, fikk sine 14 dager innreisekarantene, og ble stanset av politiet og bøtelagt da han var ute og kjørte bil helt alene fordi han kjedet seg?


Jeg har igrunn tenkt på dette helt siden da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...