Gå til innhold

15k - CPU, HK, RAM, M.2 disk, CPU Kjøler. Kun for gaming m RTX 3080.


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Mumriken said:

Skift minnesettet til viper steel. Merk at z490i unify (m-itx) er egentlig et bedre hk enn det som er standard ATX. 

Edit: 2 dimm boards er helt rå på minne oc

Takk, skal skifte minne! Men er det stor forskjell på mitx og atx HK? Jeg trenger helst ekstra pcie. Men siden jeg nå sparer litt på ram, kanskje jeg heller skal kjøpe asus maximus xii hero istedenfor? (Dog budsjettet hadde likt msi kortet bedre, selv om det også går med asus kortet :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/10/2020 at 3:15 AM, Mumriken said:

Apex og unify z490i er i egen klasse hva minne oc angår.  Vel, apex er suveren i alt som har med oc å gjøre 

Formula og hero er mer påkostede kort enn msi unify, men om du henter så mye ekstra med de er tvilsomt 

Jeg endte til slutt opp med Asus Maximus xii hero hovedkort, og viper steel minnebrikkene, men jeg ser jo nå at på hverken patriot sine sider eller asus sine side så står det at de er kompatible med hverandre, MSI sin side lister dog disse brikkene, selv om patriot ikke gjør det. Burde jeg returnere asus HK og heller kjøpe MSI eller tror vi det fungerer for det? (jeg trenger som sagt ekstra PCIe slot, så jeg kan ikke ha i HK)

Lenke til kommentar
dTd skrev (15 minutter siden):

Jeg endte til slutt opp med Asus Maximus xii hero hovedkort, og viper steel minnebrikkene, men jeg ser jo nå at på hverken patriot sine sider eller asus sine side så står det at de er kompatible med hverandre

Hvis du her tenkte på kompabilitet mellom den spesifikke RAM-en med det spesifikke hovedkortet du har valgt så er det liten fare så lenge Asus lister annen RAM med samme klokkehastighet (Mz).

Står det på Asus-siden at kortet er kombatilbelt med [X produsent] 4400 MHz / PC4-35200 RAM så er det bra nok.

Såklart kan hverken hovedkortprodusentene eller RAM-produsentene teste sine produkter med ALT som finnes av komponenter. :)

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, PaladinNO said:

Hvis du her tenkte på kompabilitet mellom den spesifikke RAM-en med det spesifikke hovedkortet du har valgt så er det liten fare så lenge Asus lister annen RAM med samme klokkehastighet (Mz).

Står det på Asus-siden at kortet er kombatilbelt med [X produsent] 4400 MHz / PC4-35200 RAM så er det bra nok.

Såklart kan hverken hovedkortprodusentene eller RAM-produsentene teste sine produkter med ALT som finnes av komponenter. :)

 

9 minutes ago, Mumriken said:

Gode valg! Nei, det er ingenting å tenke på. Kan love deg med 100% sikkerhet at det vil funke som ei kule 😊 

Så bra takk for all hjelp og betryggende ord begge to :D

 

Takk til alle andre som har bidratt!

For de nyskjerrige endte dette opp med følgende komponenter til slutt:

Intel Core-i9-10900k for 5 529 (komplett kundeklubb rabatt)

NZXT Kraken X63 for 1 699kr

Asus Rog Maximus xii hero for 4 699 kr

A Data XPG SX8200 Pro M2 SSD 1TB for 1608 kr

Patriot Extreme Performance Viper Steel for 1804 kr

Med en nette sum på da:

15.383 kr, så budsjettet sprakk bare bittelitt :)

Edit: Ser at proshop har en rød "x" og teksten behandles ved minnebrikkene i bestillngen, selv om det står de er på fjernlager på produktsiden, håper de dukker opp 😛

Endret av dTd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nizzen said:

Kan også slenge inn at  Arctic Liquid Freezer II 360  er den kjøleren som gir DESIDERT mest for pengene. Om du finner den på lager.

Så ut som en bra deal ja! Men jeg har desverre ikke plass til så stor radiator. 

Ser ut til at multicom har den på lager da om noen andre skulle være interessert.

Endret av dTd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, dTd said:

Så ut som en bra deal ja! Men jeg har desverre ikke plass til så stor radiator. 

Ser ut til at multicom har den på lager da om noen andre skulle være interessert.

Arctic Liquid Freezer II 240/280 finnes også ;)
x63 er også bra, bare sykt overpriset i forhold til 
Arctic Liquid Freezer II :p
 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nizzen said:

Arctic Liquid Freezer II 240/280 finnes også ;)
x63 er også bra, bare sykt overpriset i forhold til 
Arctic Liquid Freezer II :p
 

Jaja, nå er det bestilt og selv om jeg bestilte i helgen, så har den allerede fått status sendt hos komplett, så orker ikke å styre med å bytte 😛

Når jeg får montert sammen alt, skal pcn nytes litt stock før jeg prøver meg på litt OC/Minnetweaking, har jo skjønt at det bare er bortkastet å kjøpe den cpun om jeg ikke skal oc litt i hvert fall :D Og jeg tror uansett at jeg vil være veldig fornøyd med performance etter hoppet opp fra 4770k min 😛

Selv om jeg drev med litt OC for lenge siden, blir det en del nytt å sette seg inn i igjen har jeg skjønt :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, dTd said:

Jaja, nå er det bestilt og selv om jeg bestilte i helgen, så har den allerede fått status sendt hos komplett, så orker ikke å styre med å bytte 😛

Når jeg får montert sammen alt, skal pcn nytes litt stock før jeg prøver meg på litt OC/Minnetweaking, har jo skjønt at det bare er bortkastet å kjøpe den cpun om jeg ikke skal oc litt i hvert fall :D Og jeg tror uansett at jeg vil være veldig fornøyd med performance etter hoppet opp fra 4770k min 😛

Selv om jeg drev med litt OC for lenge siden, blir det en del nytt å sette seg inn i igjen har jeg skjønt :D

 

Gratulerer uansett! Du får ikkje flere fps med noe annet oppsett for den prisen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har maskinen vært i hus en liten stund, og ytelsen vs min gamle CPU er riiiiimelig mye bedre :cool:

Men jeg aktiverte XMP, hvor da minnet skal kjøre på 4400Mhz, 19-19-19-39 @ 1.45V 

Og da sliter jeg med stabilitetsproblemer, har til og med oppgradert strømforsyningen til en Asus Rog Thor 1200w for å være helt sikker på at min gamle corsair 750w ikke var problemet. 

Når jeg kjører alt på stock så fungerer det bra. Men med XMP så tryner ting i ny og ne, og MemTest86 feiler. 

Så spørsmålet mitt er, er minnet rett og slett for raskt for mitt HK? Burde jeg evt prøvd å klokke litt ned fra 4400mhz 19-19-19-39? Eller kan det tyde på andre problemer? 

PS: Ut i fra manualen har jeg plassert minnebrikkene i slot A2 og B2. dvs nr 2 og nr 4 fra CPUn. 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, skal testes, spørs bare om jeg rekker i kveld, må jo game litt også :D

Men når du sier vifte over rammen, tenker du på en dedikert 3 parts vifte? Så nemlig at det fulgte med en liten vifte som kan monteres på selve HK, men den så ut til å være litt bortenfor ram, så antar du mener en helt annen vifte? 

Lenke til kommentar
dTd skrev (1 time siden):

Men når du sier vifte over rammen, tenker du på en dedikert 3 parts vifte?

Jeg antar det refereres til noe slikt:
https://www.proshop.no/Kjoeling-og-vifter/Corsair-Vengeance-Airflow-Fan-Red/2433460

Eller om man vil, hva er det det heter? "Splurge"? Gå for noe slikt:
https://www.multicom.no/corsair-dominator-airflow-platinum-rgb/cat-p/c/p9847668

Lenke til kommentar
On 10/10/2020 at 2:51 AM, Mumriken said:

Skift minnesettet til viper steel. Merk at z490i unify (m-itx) er egentlig et bedre hk enn det som er standard ATX. 

Edit: 2 dimm boards er helt rå på minne oc

Hva har timing å si i dette tilfellet? Legger merke til at 4133 er cl17 mens den 4400 du anbefaler er cl 19

Lenke til kommentar
48 minutes ago, J!nx said:

Hva har timing å si i dette tilfellet? Legger merke til at 4133 er cl17 mens den 4400 du anbefaler er cl 19

Du går etter hastighet først. Du strammer opp timings etter du har funnet hastigheten du ønsker å kjøre. 

Grunnen til jeg anbefaler viper 4400c19 er at de er stort sett veldig godt binnet (høyeste binnen til patriot, mens g.skill 4133 er i så måte en lav bin forhold til hva g.skill leverer)

G.skill har også en tendens til være skikkelig ræva, selv om mine primær g.skill brikker er veldig godt binnet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...