Gå til innhold

15k - CPU, HK, RAM, M.2 disk, CPU Kjøler. Kun for gaming m RTX 3080.


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Mumriken said:

Du går etter hastighet først. Du strammer opp timings etter du har funnet hastigheten du ønsker å kjøre. 

Grunnen til jeg anbefaler viper 4400c19 er at de er stort sett veldig godt binnet (høyeste binnen til patriot, mens g.skill 4133 er i så måte en lav bin forhold til hva g.skill leverer)

G.skill har også en tendens til være skikkelig ræva, selv om mine primær g.skill brikker er veldig godt binnet 

Ja riktig, men sett at en noob som ikke har tenkt å fikle for mye med det foreløpig skal ha en av de, cl17 eller cl19 brikkene raskest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg oppdatert Bios, tweaka og testa litt og måtte sette sa og io til 1,27 før XMP var (tilsynelatende) stabilt. Det er vel fortsatt greit innenfor såvidt jeg har forstått. 


Kastet også inn en tilfeldig vifte jeg hadde liggende, som atm står på skjermkortet vinklet opp mot brikkene og hviler på AIO vannledningene. Dersom jeg ikke skal overklokke noe særlig mer på minnet, og så lenge det er stabilt, er det behov for den viften? Jeg har jo uansett som sagt et lukket kabinett, så det er jo ingen innsyn, så kan jo egentlig fint stå slik. Må evt bare stripse den fast i noe eller slik, så den ikke velter om jeg skulle dunke til maskinen.  

Inntil  videre skal i hvert fall pcn nytes slik den kjører nå, men skal definitivt innom overklokking på både CPU og RAM litt senere :D

Er jo ganske artig å få ting stabilt og skvise ut litt mer ytelse!

Og i hvert fall siden jeg nå endte opp med en ny strømforsyning som såvidt jeg har forstått også skal være veldig bra (Asus ROG Thor 1200, power hadde heldigvis en på lager, så jeg ikke måtte vente i evigheter & det var DnB kampanje -20% :fun:), så har jeg mer enn nok headrom på den siden. Litt artig at den har et lite display som viser antall W som trekkes, selv om det kanskje ikke er det mest nøyaktige, så så jeg at den spika opp mot 680, og da var det antagelig like greit at min 10 år gamle corsair 750w gold 80 ble byttet ut, selv om jeg antagelig hadde kommet unna med noe billigere :D 

Endret av dTd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, dTd said:

Da har jeg oppdatert Bios, tweaka og testa litt og måtte sette sa og io til 1,27 før XMP var (tilsynelatende) stabilt. Det er vel fortsatt greit innenfor såvidt jeg har forstått. 


Kastet også inn en tilfeldig vifte jeg hadde liggende, som atm står på skjermkortet vinklet opp mot brikkene og hviler på AIO vannledningene. Dersom jeg ikke skal overklokke noe særlig mer på minnet, og så lenge det er stabilt, er det behov for den viften? Jeg har jo uansett som sagt et lukket kabinett, så det er jo ingen innsyn, så kan jo egentlig fint stå slik. Må evt bare stripse den fast i noe eller slik, så den ikke velter om jeg skulle dunke til maskinen.  

Inntil  videre skal i hvert fall pcn nytes slik den kjører nå, men skal definitivt innom overklokking på både CPU og RAM litt senere :D

Er jo ganske artig å få ting stabilt og skvise ut litt mer ytelse!

Og i hvert fall siden jeg nå endte opp med en ny strømforsyning som såvidt jeg har forstått også skal være veldig bra (Asus ROG Thor 1200, power hadde heldigvis en på lager, så jeg ikke måtte vente i evigheter & det var DnB kampanje -20% :fun:), så har jeg mer enn nok headrom på den siden. Litt artig at den har et lite display som viser antall W som trekkes, selv om det kanskje ikke er det mest nøyaktige, så så jeg at den spika opp mot 680, og da var det antagelig like greit at min 10 år gamle corsair 750w gold 80 ble byttet ut, selv om jeg antagelig hadde kommet unna med noe billigere :D 

Helt topp! Da får du nyte maskinen kjempemye så kan du komme tilbake her når du ønsker å skvise ut litt mer 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/25/2020 at 11:35 AM, Mumriken said:

Helt topp! Da får du nyte maskinen kjempemye så kan du komme tilbake her når du ønsker å skvise ut litt mer 😁

Fikk aldri XMP profilen til å være helt stabil av like vel, så har lekt en del med rambrikkene og endte til slutt opp med å sette ned hastigheten til 4226 men med CL16:
 

image.png.fa9cd914392ca53bc9bb25f4cdd8abc2.png

Etter å ha kjørt memtest86 i noen timer så virker ting stabilt.

Med XMP profilen, som da var 4400mhz cl19, klarte jeg å få en CPU score på 14702 i timespy i 3dmark, men maskinen var da ikke 100% stabil, selv om den fint klarte å kjøre 3dmark.

Med de nye instillingene endte jeg opp med 15079 poeng i cpu score i timespy (har da foreløpig ikke OC CPU, kun lekt med minnet).

Slik ser AIDA65 ut:

image.png.340d384500cc534222894263ffe4b72f.png

image.png.15646505531339aeba852c31e68c026b.png

image.png.e2f758bbf9da22c60bb79ff2aeaa0e39.png

 

Men jeg er rimelig fersk i ram OC, så lurer på hva dere tror ang dette? Er det bare helt OK? Kunne jeg presset meg mer? Er det en plass man kan se benchmarks for andre med lignende minnebrikker slik at man vet ca hvordan man ligger an?

 

 

Endret av dTd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Mumriken said:

Er ikke så halvgalt det der, men rom for forbedringer helt klart. Post en screen av asrock timing config. Har du kjørt memtest på det du har nå? 

Skal se om jeg får tatt en screenshot senere :) Jepp, kjørte memtest i noen timer på dette her, tror den akkurat rakk 3 runs, eller så var den like før tredje runnet ble ferdig, uten noen feil

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...