Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerkjede hoppet av BMW 320i


Einar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en BMW 320i 2007 modell hvor registerkjede har hoppet av. Bilen har gått litt over 122000km

Jeg kjøpte bilen for under 2 måneder siden av en bruktbilforhandler, bilannonsen var på finn.

I kjøpskontrakten står det at bilen selges som outlet, og derfor er det ikke garanti.

Finn.no skriver at man alltid har reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/214371225-Reklamasjonsrett-ved-kj%C3%B8p-og-salg-av-bil

Er dette noe som jeg kan reklamere for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt reklamere. Men om du får medhold er en annen sak. Alltid litt kronglete det der.

Selv om bilen er solgt "som den er" (som vel slike outlet-konsepter går ut på) kan den ha en kjøprettslig mangel om den er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente ut i fra alder, kjørte kilometer og prisen på bilen.

Så først: hva ga du for bilen? Hvor langt har den gått? Hvor gammel er den? Og hvilke opplysninger om bilen ga selger deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den lå ute til 60000, prutet den ned noen tusen ettersom det er rust på front dørene og veldig stygge vinterfelger. 

Står allerede i innlegget hvor langt den har gått og hvilken årsmodell. 

Selger sa at den var godt vedlikeholdt med oppfølgte servicer

Lenke til kommentar

Tror regreim skal byttes hver 160 tusen om jeg ikke husker feil, men det er vel forskjellig fra bilmodell til bilmodell. Sjekk i serviceheftet, i bøkene som fulgte med bilen, google etc, ville prøvd å reklamere i hvert fall. Det som er kjedelig med å kjøpe bil til 60’tusen, er at det kan være enten et røverkjøp eller et vrak med masse feil.

Lenke til kommentar

Er det kjede eller reim?

For at du skal kunna reklamera må det vera ein feil som seljaren visste om, eller burde visst om. At «kjedet hopper ut» høyrest ut som ein plutseleg hending som kanskje ikkje er så lett å vita om før det skjer (om ikkje bilen hadde kraftige ulydar, men slikt bør ein merka under prøvekøyring; kjøpar har undersøkingsplikt). Om seljaren har sagt at service er fulgt opp, og regeisterreima ryk fordi ho ikkje er bytta på korrekte intervall, ville eg ha reklamert på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Før man gir "rår" til noen her eller i noe forum...
Please!!
Ta ett lite søk først... f.eks. "bmw n43 timing chain replacement" eller "bmw n43 models"...
Så kanskje man kan gi trådstarter noe relevante råd annet enn at det alltid kan reklameres på ett kjøp..om det er privat eller forhandler.
Fra en forhandler så er det vel i teorien bedre mulighet for reklamasjon, men nå vil jeg si at det ikke er så stor forskjell mellom handel mellom private vs handel med en "profesjonell" aktør (forhandler-kjøp).
Om det fører fram er en annen sak.
Er selger konkursrytter/"skurk" som bevisst selger potensielle "vrak" så har man jo brukt (i dette tilfellet) nær 60k på spiker. :(

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (4 timer siden):

Før man gir "rår" til noen her eller i noe forum...
Please!!
Ta ett lite søk først..

Hvem er det som har gitt råd?

Jeg regner med at trådstarter googlet litt selv. Er det et kjent problem med havari pga kjedene i disse motorene burde det være en smal sak å finne ut av. Generelle kjøpsrettslige regler kan man da alltid nevne.

Er det motorbytte som gjelder når kjedet på disse hopper av forresten? 

Lenke til kommentar

Beklager for sent svar. Det er en 2 liters i4 N46B20  motor i bilen.

Jeg har sjekket litt forskjellige steder at registerkjedet bør byttes en plass mellom 120000km og 200000km.

Har fått noen som er kyndige på bil til å se på den, og de regner med at det er strammeren til kjedet som er årsaken. Fjæren i strammeren på N46 motoren er litt kjent for å bli dårlig.

Burde ikke dette være noe som selger opplyser om ved salg?

Pr nå har jeg noen forskjellige alternativer til reparasjon.

Jeg kan bytte registerkjedet + ventilene i motoren (som nesten helt sikkert er dårlige) til ca 15-20k på et verksted.

Jeg kan bytte kjedet, ventiler og time motoren selv. Noe som vil ta en del tid. Og jeg må kjøpe spesialverktøy.

Eller så kan jeg overhale motoren totalt, noe som jeg tenker er lurest i dette tilfellet. Det vil koste mellom 30-40k.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke man trenger demontere radiator eller noe. Det er veldig god plass mellom front av motor og radiator. Jeg har bokstavlig talt stått i mellom der for å fikse ting i bakkant på motoren. Samme bilen kommer jo også med 6-sylindret motor og det er samme chassis.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg det er lurere å overhale motoren. 

Da vil de demontere hele motoren, bytte alle slitedeler, slipe ned aksling etc.

Da vil jeg også få motorgaranti.

Kjedet er forran på n46 motoren, så man må ikke demontere fryktelig mye. Man må feks ikke ut med radiator ettersom at motoren er ganske kort.

Jeg har også sett på noen byttemotorer, men det vil antageligvis ikke være aktuelt for meg da det er billigere å overhale motoren.

Lenke til kommentar

Har du snakket med forhandler om han kan være med å dekke noe av dette? Ikke sikkert han visste noe om det, men et visst ansvar har han uansett når han videreselger biler. Man kan ikke avtale seg helt bort fra rettigheter. Gå i dialog ville jeg hvertfall gjort, om nødvendig med advokat som støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...