Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

759 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      57
    • Nei
      612
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      60
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så er det viktig akkurat som med 5g at man var føre var med vaksinene, for å minimere mulige bivirkninger så fikk de fleste to mindre shots.

Føre var igjen, både myndigheter og de private firmaene bryr seg faktisk om oss......

Dette (minimere mulige bivirkninger) og samt immuniteten er faktisk årsaken til at man må ta to shot... På flere ulike vaksiner, ikke kun covid....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Så er det viktig akkurat som med 5g at man var føre var med vaksinene, for å minimere mulige bivirkninger så fikk de fleste to shot.

Føre var igjen, både myndigheter og de private firmaene bryr seg faktisk om oss......

Dette (minimere mulige bivirkninger) og samt immuniteten er faktisk årsaken til at man må ta to shot... På flere vaksiner.

Muligens kom det fra ett laboratorium de eneste som vet sannheten er de som jobber ved dette laboratoriet alt annet er bare spekulasjon er ikke populært om det virkelig lakk ut 

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Muligens kom det fra ett laboratorium de eneste som vet sannheten er de som jobber ved dette laboratoriet alt annet er bare spekulasjon er ikke populært om det virkelig lakk ut 

Ja det kom nok fra et laboratorium, men jeg er ganske sikker på at det var et uhell, for den største smellen negativt gikk til Kina...

Konspirasjonsteorier er som regel noe som kun er på film og serier fordi det gir drama...

Om Kina ville spre Covid19 så var det utrolig dumt og ulogisk..

De tapte helt sinnsykt med folk og penger, akkurat som Italia..

Problemet med vage konspirasjonsteorier er at ingen nasjoner jeg vet om kan se i krystallkula.

Beste hadde selvsagt vært om slike laber ikke eksisterte, men shit happens.

Endret av Gouldfan
Skrevet
12 minutes ago, Gouldfan said:

Ja det kom nok fra et laboratorium

Mange, inkludert meg selv visste dette allerede april 2020. Kina gjorde sitt for å kalle alle som antydet noe slikt for rasister. De hadde en egen kampanje spesifikt for dette. Fordi de visste at de kunne undertrykke vesten med ordet 'rasisme'. Det er som hvitløk på oss i vesten.

15 minutes ago, Gouldfan said:

Konspirasjonsteorier er som regel noe som kun er på film og serier fordi det gir drama...

Ordet 'konspirasjonsteori' er ett svært gammelt begrep som ble effektivt brukt i deler av staten i USA for å undertrykke kritikere. Og så ble det populært over hele vesten hos autoritære instanser, pågrunn av sin effektivitet.

Enkelt sagt er det å kalle noen konspirasjonsteoretikere, effektivt for å sverte de som spør ubehagelige spørsmål, eller de som poengterer beviselige fakta som ikke stemmer med det som blir fortalt av de autoritære som vil beholde sine narrativer av varierende og flere årsaker. Ofte fordi disse genuint stoler på det de har blitt fortalt, og blitt lært opp til å kalle alle som tviler med disse sverteordene.

Det har blitt prøvd nå i flere år å undertrykke det beviselige faktumet at viruset svært sikkert ble laget i ett laboratorium. Det ble slengt konspirasjonsord over alt. Men disse ordslengerne har endelig tapt den kampen. Folk ser at denne forklaringen har vunnet frem, og må ettersigende forandre sine ståsted.

I de siste årene har veldig mange skjønt at hvis noe har blitt kalt en "konspirasjonsteori", så er det som regel likhetstegn til "Det som er sant".

De 5g, og nanobot budskapene du omtaler, som så og si ingen tar seriøst, ble sannsynligvis plantet ut i befolkningen, nettopp slik at de deretter kan bli brukt på alle som har spørsmål. "Tror du på 5g og nanobot og eller?...". La meg forklare med ett eksempel:

Det blir som hvis jeg ikke liker B klassen på skolen fordi de er så flinke, også juger jeg om at Ola i B klassen tissa på seg i gymmen. Og hjelper til med å spre rykter om at andre i B klassen kanskje også driver og tisser på seg. Tilslutt tror hele skolen at denne B klassen tisser på seg hver dag. Det blir samme prinsipp som å plante rare teorier ut i befolkningen, bare i større omfang.

Ryktespredning av de man ikke liker, er vel like gammelt som mennesket. Det jeg antyder over er altså ikke en teori i seg selv, det er noe helt vanlig, bare at det blir litt mer avansert enn eksempelet med ryktet på skolen.

I så måte er det altså personer også her som ubevisst hjelper til med å spre slike meningsløse rykter om andre. Jeg sier 'meningsløs', men for de som vil beholde sine narrativer, så gir det fullstendig mening å spre rykter om folk de ikke liker.

Det er mange vektorer vi folket blir manipulert fra. Vi må være obs på hvilke teknikker som blir brukt på oss. Jeg har selv blitt utnyttet på denne måten, men nå heldigvis langt i fortiden.

• Liker 1
Skrevet
Selfuniverse skrev (13 minutter siden):

Mange, inkludert meg selv visste dette allerede april 2020. Kina gjorde sitt for å kalle alle som antydet noe slikt for rasister. De hadde en egen kampanje spesifikt for dette. Fordi de visste at de kunne undertrykke vesten med ordet 'rasisme'. Det er som hvitløk på oss i vesten.

Ordet 'konspirasjonsteori' er ett svært gammelt begrep som ble effektivt brukt i deler av staten i USA for å undertrykke kritikere. Og så ble det populært over hele vesten hos autoritære instanser, pågrunn av sin effektivitet.

Enkelt sagt er det å kalle noen konspirasjonsteoretikere, effektivt for å sverte de som spør ubehagelige spørsmål, eller de som poengterer beviselige fakta som ikke stemmer med det som blir fortalt av de autoritære som vil beholde sine narrativer av varierende og flere årsaker. Ofte fordi disse genuint stoler på det de har blitt fortalt, og blitt lært opp til å kalle alle som tviler med disse sverteordene.

Det har blitt prøvd nå i flere år å undertrykke det beviselige faktumet at viruset svært sikkert ble laget i ett laboratorium. Det ble slengt konspirasjonsord over alt. Men disse ordslengerne har endelig tapt den kampen. Folk ser at denne forklaringen har vunnet frem, og må ettersigende forandre sine ståsted.

I de siste årene har veldig mange skjønt at hvis noe har blitt kalt en "konspirasjonsteori", så er det som regel likhetstegn til "Det som er sant".

De 5g, og nanobot budskapene du omtaler, som så og si ingen tar seriøst, ble sannsynligvis plantet ut i befolkningen, nettopp slik at de deretter kan bli brukt på alle som har spørsmål. "Tror du på 5g og nanobot og eller?...". La meg forklare med ett eksempel:

Det blir som hvis jeg ikke liker B klassen på skolen fordi de er så flinke, også juger jeg om at Ola i B klassen tissa på seg i gymmen. Og hjelper til med å spre rykter om at andre i B klassen kanskje også driver og tisser på seg. Tilslutt tror hele skolen at denne B klassen tisser på seg hver dag. Det blir samme prinsipp som å plante rare teorier ut i befolkningen, bare i større omfang.

Ryktespredning av de man ikke liker, er vel like gammelt som mennesket. Det jeg antyder over er altså ikke en teori i seg selv, det er noe helt vanlig, bare at det blir litt mer avansert enn eksempelet med ryktet på skolen.

I så måte er det altså personer også her som ubevisst hjelper til med å spre slike meningsløse rykter om andre. Jeg sier 'meningsløs', men for de som vil beholde sine narrativer, så gir det fullstendig mening å spre rykter om folk de ikke liker.

Det er mange vektorer vi folket blir manipulert fra. Vi må være obs på hvilke teknikker som blir brukt på oss. Jeg har selv blitt utnyttet på denne måten, men nå heldigvis langt i fortiden.

Ja folk blir manipulert politisk og i medier, det betyr ikke at det er en verdens elite som forsøker å spre viruset tilsiktet og tjene penger på vaksiner. Kina hadde en dårlig vaksine også samme med Russland som folket ikke turte å ta av.

Om hele verden er en konspirasjon, hva er da målet, og hvem består denne verdens konspirasjonen av? Er det Jødene? Er det bildenberg, eller kommunist nasøzister? Eller Noen andre?

Bare prøver å forstå hvor du kommer fra og hva du mener.

De dyrket virus fra Sars i en lab, men det var ikke en rykende pistol. Usa hadde oppsyn med det sikkert av etteretnings hensyn. Og storeslem var et resultat av gøringen til Kina..

Men det var et uhell som kostet Kina dyrt, og verden.

Skrevet (endret)

Vi Vet ikke med sikkerhet hvor opphavet fra Covid 19 viruset var.

Kina er ikke et transparent samfunn, og det var en virus lab langt ifra, men ikke for langt fra.

Viruset var ogsa veldig likt på mange måter med SARS..

Om Kina var et åpent land,så hadde det vært enklere.

Om det var et Lab utslipp uavhengig av hva forskningen til Kina gikk ut på good or bad, så var det en ulykke og ikke en villet handling for å selge vaksiner.

Det er isåfall så far fetched at den villeste agent filmen blir barnemat.

Det dvs kabalen går ikke opp, mulig du vil det men da blir det juks. Mye kan bli sant fordi du vil det, men det gjør ikke at kabalen går opp.

Om du for konspirasjonsteori kabalen til å gå opp, så forklar dette for meg, opplys oss.

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Sånn jeg ser det så oppstod smitten et sted i Wuhan, Kina prøvde i førsten og dysse det ned, ikke uvanlig i ufrie samfunn..

Som sagt ingen nasjon tjente på det, og ingen har krystallkula, ikke Kina, ikke Russland, ikke Usa, at de omsider klarte å hva het det separere/isolere? Viruset og finne vaksiner var ikke noe man viste, men håpet på. Det var hardt arbeid.

Det gir ingen mening i om det var konspirasjon i Kina. Kina lagde en dårligere vaksine, phizer i Usa lagde en bedre vaksine....

Dette er den krystallkula ingen nasjoner har..

Altså om vi følger en typisk James Bond agent film med en Dr.Evil så har de allerede vaksiner før de slipper viruset, som bare de rike får.

Sånn var det absolutt ikke, Aztra Zenica vaksinen som hadde vært perfekt for feks Norge fordi vi med fondet vårt hadde eierskap var for dårlig og ble trukket....

Endret av Gouldfan
Skrevet
9 minutes ago, Gouldfan said:

det betyr ikke at det er en verdens elite som forsøker å spre viruset tilsiktet og tjene penger på vaksiner.

Å prøve å finne ut av dette er nok svært utfordrende ja. Det vi vet er at dette laboratoriet fikk penger fra visse elementer i USA, og at sikkerheten på laboratoriet var lav.

Det vi også vet, er at tiden når viruset allerede hadde kommet seg ut sannsynligvis via en person som arbeidet på laboratoriet (som ble veldig syk), cirka rundt oktober-november 2019, så var Kina svært tause om dette, selv om de visste hva som skjedde. De sa ikke ifra til FN eller WHO eller noen andre. De holdte dette for seg selv. De var nok også svært klar over hvor farlig det var, men valgte altså å ikke innføre noen karantene i Wuhan. Ja, de begynte å karantene forskjellige byer etterhvert, men de lot kinesere fly ut av landet, til f.eks Italia.

For å forstå dette kan jeg lage ett nytt eksempel.

La oss si at jeg vil eksperimentere med å trene opp en tiger i Norge. Jeg fanger en tiger i Asia. Tar den med til Norge. Lar den gå tur i ett veldig sterkt bånd, slik at andre er trygge. Men dette båndet vet jeg at ikke er helt godt satt fast i tigeren. Og jeg vet innerst inne at det egentlig bare er ett tidspørsmål før tigeren greier å rikke seg løs og utsette befolkningen for stor fare. Jeg er ikke dum, jeg skjønner at det som båndet henger fast i, ikke sitter veldig godt på tigeren. Og så da... en dag, så greier tigeren faktisk å rikke seg løs, selv om det var ganske vanskelig å få til. Er dette da ett uhell?...

Også videre, så ringer jeg ikke til kommunen, eller dyrefangere, eller noen som helst andre. Jeg prøver bare selv på forskjellige måter å sperre den fra å gjøre for mye skade i lokalmiljøet, selv om jeg vet at den har ett potensiale for å løpe langt bort fra de nærliggende områdende, der jeg ikke vil ha noe som helst kontrol på tigeren. Og jeg advarer ikke noen av de andre områdende som er langt vekk. (andre land). Har jeg noen unnskyldning her?... Er jeg uvitende? nei... Vet jeg hvor farlig en tiger er? ja...

Etterhvert som tigeren også selvfølgelig kommer seg til de andre områdene langt bort. (andre land). Så begynner de å merke tigerens herjinger ganske mye, og DA FØRST må jeg  begynne å fortelle litt om den... Virker jeg som en person som 'bare har hatt ett uhell', og 'ikke visste helt hva jeg skulle gjøre når uhellet var ute' ??

Nei, jeg har ikke sagt at Kina slapp løs viruset med vilje. Slikt skjønner alle at blir svært vanskelig å finne ut av. Men det er en del motiver for å slippe ut viruset, som du også nevner. Ett annet motiv kan være å skape en kaotisk verden for en president som er til gjenvalg. En kaotisk verden der man også kanskje trenger "mail in votes" altså stemmesedler sendt i posten, som nå heldigvis blir forbudt pågrunn av det ekstreme potensialet for fusk. Husk at elementer i USA var i kontakt med laboratoriet i Kina som de støttet. Beviser det noe? nei. Dette er bare potensielle motiver.

37 minutes ago, Gouldfan said:

Om hele verden er en konspirasjon

Stråmann. Du er mye mer fornuftig enn som så.

27 minutes ago, Gouldfan said:

Vi Vet ikke med sikkerhet hvor opphavet fra Covid 19 viruset var.

Jo, vi er faktisk svært sikker. Det er ofte fristende for alle fornuftige folk å hele tiden betvile seg selv. Men vi vet veldig mye rundt omstendighetene i Wuhan og laboratoriet, resultatet er at vi er svært sikre. Vi kunne betvilt om planeten vår greide å rotere gjennom hver natt, slik at vi fikk se solen igjen hver morgen også, men vi skjønner at det er bortkastet tid.

• Liker 1
Skrevet
Selfuniverse skrev (8 minutter siden):

Det vi også vet, er at tiden når viruset allerede hadde kommet seg ut sannsynligvis via en person som arbeidet på laboratoriet (som ble veldig syk), cirka rundt oktober-november 2019, så var Kina svært tause om dette, selv om de visste hva som skjedde. De sa ikke ifra til FN eller WHO eller noen andre. De holdte dette for seg selv.

Og det er ikke første gangen det skjer, med land som foretrekker å holde ting skjult. Ta for eksempel Tsjernobyl-ulykken i Sovjetunionen. Det tok flere dager før målinger i Sverige påviste radioaktivitet som ble sporet til Tsjernobyl, og Sovjetunionen måtte innrømme ulykken. Selv da informerte de ikke om omfanget av ulykken, selv om de visste at dette kunne påvirke store deler av Europa. 

At Covid-19 var en lekkasje fra et kinesisk laboratorium, har veldig mange holdt som en mulighet fra første stund, og senere som det mest sannsynlige scenarioet. Også blant mange av oss som ikke er enige i de andre såkalte "konspirasjonsteoriene".

Og Covid-19 kom nok til Europa (og Norge) før det vi tror. Det er påvist Covid-19 i prøver fra desember 2019, og i hvert fall i Norge gikk de ikke lenger tilbake enn til desember i prøver de analyserte, så hvem vet når det spredde seg i Europa. Før Covid-19 ble kjent, kan personer som ble syke av det, ha blitt antatt å ha hatt en sterk forkjølelse eller influensa.

Men om det ble gjort med vilje, og at USA er involvert for å legge til rette for valgfusk, ser jeg på som veldig lite sannsynlig. Som du sier, sikkerheten på laboratoriet var lav, og da er det også størst sannsynlighet for at det var en ulykke.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (12 timer siden):

Å prøve å finne ut av dette er nok svært utfordrende ja. Det vi vet er at dette laboratoriet fikk penger fra visse elementer i USA, og at sikkerheten på laboratoriet var lav.

Det vi også vet, er at tiden når viruset allerede hadde kommet seg ut sannsynligvis via en person som arbeidet på laboratoriet (som ble veldig syk), cirka rundt oktober-november 2019, så var Kina svært tause om dette, selv om de visste hva som skjedde. De sa ikke ifra til FN eller WHO eller noen andre. De holdte dette for seg selv. De var nok også svært klar over hvor farlig det var, men valgte altså å ikke innføre noen karantene i Wuhan. Ja, de begynte å karantene forskjellige byer etterhvert, men de lot kinesere fly ut av landet, til f.eks Italia.

For å forstå dette kan jeg lage ett nytt eksempel.

La oss si at jeg vil eksperimentere med å trene opp en tiger i Norge. Jeg fanger en tiger i Asia. Tar den med til Norge. Lar den gå tur i ett veldig sterkt bånd, slik at andre er trygge. Men dette båndet vet jeg at ikke er helt godt satt fast i tigeren. Og jeg vet innerst inne at det egentlig bare er ett tidspørsmål før tigeren greier å rikke seg løs og utsette befolkningen for stor fare. Jeg er ikke dum, jeg skjønner at det som båndet henger fast i, ikke sitter veldig godt på tigeren. Og så da... en dag, så greier tigeren faktisk å rikke seg løs, selv om det var ganske vanskelig å få til. Er dette da ett uhell?...

Også videre, så ringer jeg ikke til kommunen, eller dyrefangere, eller noen som helst andre. Jeg prøver bare selv på forskjellige måter å sperre den fra å gjøre for mye skade i lokalmiljøet, selv om jeg vet at den har ett potensiale for å løpe langt bort fra de nærliggende områdende, der jeg ikke vil ha noe som helst kontrol på tigeren. Og jeg advarer ikke noen av de andre områdende som er langt vekk. (andre land). Har jeg noen unnskyldning her?... Er jeg uvitende? nei... Vet jeg hvor farlig en tiger er? ja...

Etterhvert som tigeren også selvfølgelig kommer seg til de andre områdene langt bort. (andre land). Så begynner de å merke tigerens herjinger ganske mye, og DA FØRST må jeg  begynne å fortelle litt om den... Virker jeg som en person som 'bare har hatt ett uhell', og 'ikke visste helt hva jeg skulle gjøre når uhellet var ute' ??

Nei, jeg har ikke sagt at Kina slapp løs viruset med vilje. Slikt skjønner alle at blir svært vanskelig å finne ut av. Men det er en del motiver for å slippe ut viruset, som du også nevner. Ett annet motiv kan være å skape en kaotisk verden for en president som er til gjenvalg. En kaotisk verden der man også kanskje trenger "mail in votes" altså stemmesedler sendt i posten, som nå heldigvis blir forbudt pågrunn av det ekstreme potensialet for fusk. Husk at elementer i USA var i kontakt med laboratoriet i Kina som de støttet. Beviser det noe? nei. Dette er bare potensielle motiver.

Stråmann. Du er mye mer fornuftig enn som så.

Jo, vi er faktisk svært sikker. Det er ofte fristende for alle fornuftige folk å hele tiden betvile seg selv. Men vi vet veldig mye rundt omstendighetene i Wuhan og laboratoriet, resultatet er at vi er svært sikre. Vi kunne betvilt om planeten vår greide å rotere gjennom hver natt, slik at vi fikk se solen igjen hver morgen også, men vi skjønner at det er bortkastet tid.

Det du sier er jo typisk for et Diktator samfunn som f.eks. i Tsjernobyl under Sovjet. USA og CIA støttet og hadde litt oppsyn med laben i Wuhan. Men så brøt Kina samarbeidet etter politisk uenighet når det surnet mellom vest og øst. Det er jo bare for at de «prøvde å passe litt på/følge med» men det hender det går galt allikevel…

Vi vet ikke med sikkerhet at det stammer fra en lab, det er sannsynlig men ikke sikkert. Isåfall betyr det at Kina hadde isolert viruset i en lab, og holdt tyst om det.

Altså de/vi hadde kunnet lage en vaksine mye tidligere…..

Endret av Gouldfan
Skrevet
Maskinfører skrev (På 22.8.2025 den 20.49):

Det er jo derfor de vestlige forskerne som har støttet opp om dette laboratoriet med farlig lav sikkerhet febrilsk driver en kampanje for å latterliggjøre de som har rettet kritisk blikk mot det som foregikk på denne Frankenstein-labben, som for eksempel Sigrid Brattlie som de fikk sendt en støttespiller for denne forskningen over til Norge kun for å holde et foredrag som var en dårlig skjult drittkasting mot henne. Det er åpenbart noen som er livredde og det har de god grunn til. Men det er viktig at dette kommer frem i lyset slik at dette ADLRI får skje igjen. Og ja; jeg mener at de vestlige forskerne som har deltatt i dette og bidratt til finansiering av skrekklabben i Wuhan straffeforfølges.

Selfuniverse skrev (På 22.8.2025 den 22.04):

Det rare er jo at det liksom var "rasistisk" å påstå at viruset kom fra et laboratorium men ikke rasistisk å spille på en gammel stereotype om at kinesere spiser flaggermuser. Legger også til at markedet som angivelig viruset kom fra ikke solgte flaggermus engang. Jeg merker at det er en del murring hos selvutnevnte "faktasjekkere" som ikke lenger med samme selvsikkerhet kan kalle det "tinnfoliehat og konspiskrull" like mye som i april 2020 men gjerne ønsker det og ønsker desperat at flaggermusteorien skal være sann. Det er som om verdensbildet deres blir truet av at nye fakta legges på bordet. Gunnar Tjomlid og følgerne hans for eksempel. Jeg ser de tidvis invaderer Facebook-veggen til Sigrid Brattlie og stemmer hverandre opp an masse for å skape inntrykk av at de er i flertall og hun en dum konspinisse. Det er slik de holder på. Men det de i realiteten gjør, selv om de ikke er klar over det er å forsvare en alvorlig forbrytelse som er begått mot menneskeheten. Å drive eksperimenter med viruser i et laboratorium med lav sikkerhet ER livsfarlig selv om lekkasjen var en tabbe. Det skjønner alle med IQ over skonummeret. Og den angivelige hensikten helliger ikke middelet. Uten denne lekkasjen hadde vi ikke hatt denne pandemien og to år med en nedstengt klode til å begynne med så de kan spare meg med våset om at "det er for å forhindre pandemier"; right". Ved å skape en? Krigen som skulle gjøre slutt på alle kriger - hvor har jeg hørt det før?

Kan sammenlignes med misbruk av begreper som "rasist" og "fascist" da de som ukritisk slenger slike merkelapper ikke en gang på stående fot kan fortelle hva disse begrepene betyr. Om laboratorielekkasjen er en konspirasjonsteori? Vel; det er en teori først og fremst da den ikke kan bevises 100%. Konspirasjonsteori er det dog om man mener det er gjort med vilje og at det konspireres for å dekke over det. Og slikt er ikke 100% umulig. Men husk at konspirasjonsteori kun er et ord for å beskrive at noe har blitt gjort i hemmelighold bak ryggen på befolkningen og slikt har blitt gjort helt siden sumerernes tid. Det forveksles ofte med overtro og sære teorier om jordklodens form men det er altså feil. Og av og til viser konspirasjonsteorier seg å stemme. De aller fleste mennesker selv om de ikke vil innrømme det eller er klar over det er på et spektrum av konspirasjonsteoretikere. F.eks Nor Stream-rørledningen som et godt eksempel. Det er ingen tvil om at det var sabotasje og ikke en tilfeldighet. Men hvem stod bak? Noen må ha stått bak og så lenge man har en teori om hvem som stod bak; uansett hvem det var så er man en konspirasjonsteoretiker HELT TIL det blir bevisst hvem som stod bak. Noen tror sikkert at man er konspirasjonsteoretiker om man mener USA stod bak og ikke konspirasjonsteoretiker om man mener Russland stod bak. Men det er feil. Begge teorier er per definisjon konspirasjonsteorer fordi null bevis eksisterer for noe som helst i den saken.

De har nå ikke gitt seg helt. Er bare å se på FB-veggen til Tjomlid og den sekteriske FB-siden "vi som foretrekker fakta" som opprinnelig så ut til å være rettet inn mot å gå etter åpenbart uvitenskapelig tull men mer og mer ser ut til å gå etter alle som utfordrer deres verdensbilde; som Sigrid Bratlie; samt vindkraftmotstandere og kjernekrafttilhengere eller kritikere av ultraprosseser mat. Er vel helst NARRATIVER de foretrekker snarere enn fakta. Og også her er det noen som tviholder på disse narrativene. Er bare noen få uker siden en her inne beskyldte meg for å spre konspirasjonsteorier fordi jeg tror på laboratorielekkasje og ikke på den med flaggermusa. Pluss at jeg også var "narsissist"(for noen må man alltid slenge på ekstra med beskyldninger og skjellsord for å virke overbevisende på noen).

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

I en del tilfeller ja men det er langt fra nytt:

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Skrevet

Vel, det er konspirasjonsteorier om at slike tøyseting som flat jord, 5G, transvestigation(en teori om at alle kjente mennesker i hele verden er hemmelig transkjønnede), Paul er død men Elvis lever, øglemennesker og annet tull er teorier satt ut av etteretningen og andre for å latterligjøre konspirsjonsteorier som faktisk kan være sanne og at all kritikk om at våre perfekte demokratiske myndigheter gjør noe utrivelig på bakrommet bare er tøys på nivå med disse teoriene. Jeg sier ikke at jeg tror det er sånn men det gir jo mening selvfølgelig.

For mange er narrativer ekstremt viktige, for ikke å si hellige for identiteten og deres ønske om å ikke bli utstøtt av flokken; dette gjelder også selverklærte ateister men som samtidig mener at visse narrativer ikke skal røres ved en milimeter og lablekkasjeteorien er et stjerneeksempel på dette. Det er en del; jeg ser det ekstra tydelig i enkelte aktive debattanter på Facebook og X; at du instinktivt "vet" hva de mener om en ting når du ser hvor bestemte de er i synet på en annen og hvilke ekkokammere de vanker i. Det blir ganske forutsigbart. Og det virker som om narrativer er som livsløgner; tar du den fra dem mister de også  lykken som Ibsen sa en gang. Men slike blir egentlig kjedelige å diskutere med i lengden dersom ikke en milimeter av dem er åpen for noensinne å endre mening om noe annet. Det skinner da gjennom at gruppetilhørigheten er viktigere for dem til syvende og sist enn å finne ut av ting. Før noen angriper hva jeg sier her så påpeker jeg at det slett ikke betyr at de skal åpne seg for vås som ikke er bevist eller indikert noe sted men som enkelte trekker ut av egen r*v, som disse 5G-teoriene. Men med laboratorielekkasjen så registrerer jeg hvordan flaggermusa er en livsløgn som de nekter å gi slipp på til tross for komplett fravær av beviser; det handler nok om at de ikke vil havne i bås med folk de mener er tinnfoliehatt-tullinger; noe som er forståelig når man ser hvor mye pepper og dritt Sigrid Brattlie har måttet ta imot for å åpne seg for dette. Da skjønner man fort hvorfor noen heller velge å holde kjeft eller tute med ulvene og rope med hylekoret selv om noen kanskje innerst inne tenker at man kanskje er inne på noe men aldri i livet vil våge å ytre det; så da er det ekstra trygt å rope ut med hylekoret om "konspiskruller" og "ko-ko"; da vet man at man er med i "det gode selskap". Spør du meg er Bratlie en verdig kandidat til Fritt Ord-prisen.

.

Å ja; har du opplevd manipulerende teknikker fra mennesker i det virkelig liv; hvilket jeg har gjenkjenner du det når det kommer fra autoritetspersoner også og hvordan de benytter seg av disse teknikkene. Når man også vet at politikken desverre er en magnet på mennesker med manipulerende personlighetstrekk er det også veldig viktig på å være obs på hva som blir sagt og om de som sier noe selv lever som de prediker.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...