Gå til innhold

Microsoft er trolig ikke ferdige med oppkjøp av store spillutviklere


Anbefalte innlegg

Croc Man skrev (19 minutter siden):

Mer relevant å sammenligne markedsverdi og overskudd på de respektive spillavdelingene, Xbox og Playstation. Det er jo ikke slik at de andre avdelingene av Microsoft ønsker å subsidiere Xbox.

Si ikke det. Det er slettes ikke en uvanlig at konserner gjør nettopp dette. Kan være at de ser at gamingavdelingen har en oppside som krever investering først og profitt senere. ROI er det noe som heter - man må bruke penger for tjene penger etc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, ludobadger said:

Si ikke det. Det er slettes ikke en uvanlig at konserner gjør nettopp dette. Kan være at de ser at gamingavdelingen har en oppside som krever investering først og profitt senere. ROI er det noe som heter - man må bruke penger for tjene penger etc. 

Case in point, oppkjøpet av Zenimax. Aldri i verden om Xbox avdelingen alene kunne gjort et sånt oppkjøp. Men man må anta at dette er penger som satses på Game Pass, ikke på Xbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (1 time siden):

Er dette ment seriøst eller som en slags satire? 

Hehe ønsketenkning kanskje - motivert av en aversjon mot å ha flere dingser som stort sett gjør samme jobben. Men jeg ser jo at andre også er inne på tanken om at kanskje ikke dette nødvendigvis vil bety at alt som kommer utav Zenimax automatisk vil bli Xbox eksklusiver. Her er det feks en artikkel hvor forfatteren argumenterer for at eksklusiver kanskje ikke er MS sin motivasjon. Personlig tviler jeg men som alltid er det jo viktig å se på en sak fra så mange vinkler som mulig: https://www.gamesradar.com/what-the-xbox-acquisition-of-zenimax-could-mean-for-games-like-the-elder-scrolls-6-starfield-and-deathloop/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (2 timer siden):

Outer Worlds var ingen flopp, men det var heller ingen stor suksess. Obsidian er jo en legendarisk utvikler. Grounded tenkte jeg ikke på.

 

Ninja Theory har aldri vært noen AAA-utvikler, og Bleeding Edge gir ikke akkurat store fremtidsforhåpninger for det studioet.

Når det gjelder mottakelse er TOW (85 på Metacritic) på høyde med Obsidian's øvrige spill. Personlig smak varierer selvfølgelig, men det gjør det alltid. Nå som grunnlaget er lagt, ligger i hvert fall mye til rette for at det kan bli en enda bedre serie fremover. Avowed blir utviklet av en et annet team internt hos Obsidian, så det blir også spennende å se hva som skjer der.

Nei, Ninja Theory er ingen AAA utvikler. Eller, de har ikke vært det siden Heavenly Sword, Enslaved og DmC. Heldigvis så trenger ikke alle studioene å være AAA utviklere. Det er plass til utviklere med mindre/mellomstore budsjett.

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ludobadger said:

Hehe ønsketenkning kanskje - motivert av en aversjon mot å ha flere dingser som stort sett gjør samme jobben. Men jeg ser jo at andre også er inne på tanken om at kanskje ikke dette nødvendigvis vil bety at alt som kommer utav Zenimax automatisk vil bli Xbox eksklusiver. Her er det feks en artikkel hvor forfatteren argumenterer for at eksklusiver kanskje ikke er MS sin motivasjon. Personlig tviler jeg men som alltid er det jo viktig å se på en sak fra så mange vinkler som mulig: https://www.gamesradar.com/what-the-xbox-acquisition-of-zenimax-could-mean-for-games-like-the-elder-scrolls-6-starfield-and-deathloop/

 

Det vil være en merkelig helomvending dersom Microsoft plutselig nå gikk for eksklusivitet over hele linja etter å ha pratet varmt over hvor mye de bryr seg om spillerne og ikke konsollene.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (7 minutter siden):

Det vil være en merkelig helomvending dersom Microsoft plutselig nå gikk for eksklusivitet over hele linja etter å ha pratet varmt over hvor mye de bryr seg om spillerne og ikke konsollene.

Nja. De har hele tiden vært veldig beskyttende ovenfor sine egne spill når de gjelder å gi dem ut på andre platformer enn Xbox og Windows. Minecraft og Ori er de eneste unntakene, og i begge tilfellene var det spesielle grunner til at det skjedde. De har derimot snakket varmt om ulike måter å spille på (konsoll, pc, mobil/streaming).

Jeg kan absolutt se argumentene for at de fortsetter å gi ut spillene på andre platformer, men jeg kommer ikke til å se på det som en helomvending dersom det ikke skjer.

Lenke til kommentar

Nå er det jo Nadella, sjefen for det hele, som snakker om videre oppkjøp. Jeg vil anta at han ønsker spilldelen av selskapet skal mangedoble seg og at de ikke er fornøyd med å henge etter Sony og Nintendo i salgstall.  Det viktigste med dette kjøpet er at Microsoft virkelig vil satse videre på spill og at det ikke lenger kan sees på som en liten avdeling i selskapet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...