Gå til innhold

Kjøpe ekstra hus


crazydevill

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har fått ny samboer for en stund siden, jeg eier et stort hus med utleiedel, og hun har en leilighet som hun nå leier ut siden hun bor her med meg.

Det jeg lurer på er om det er mulig at vi kan kjøpe nytt hus sammen og jeg samtidig leier ut hele mitt hus? (hun vil nok selge leiligheten sin)

Er det vanskelig å få lån pågrunn av regler og krav ifra bankene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det kjem sjølvsagt ann på kor mykje du må låne. 

Reglane er at du kan låne opp til 5x inntekt, eller opptil 85% av kjøpesummen (65% på sekundærbustad). Resten må du/dere kunne stille som eigenkapital. 

I tillegg er det no i boliglånforskriften opna opp for at banken kan avvike frå hovudregelen i enkelte tilfeller og kan få låne opp til 20% meir forutsatt at du kan overbevise banken om at du er i stand til å betene eit slikt lån. 

Så start med å få oversikt over kor mykje du eventuelt må låne. 

Lenke til kommentar

Selg hus og leilighet og kjøp et enda større hus med enda bedre utleieinntekter. Alltid fordelaktig skattemessig med utleie i primærbolig, oppgrader dere heller på den måten. Kvm pris er også lavere jo større boligen er. Med stort nok hus kan dere ha fire hybelleiligheter eller et helt "hybelhus" i underetasjen med skattefrie inntekter.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (På 9.10.2020 den 4.20):

Selg hus og leilighet og kjøp et enda større hus med enda bedre utleieinntekter. Alltid fordelaktig skattemessig med utleie i primærbolig, oppgrader dere heller på den måten. Kvm pris er også lavere jo større boligen er. Med stort nok hus kan dere ha fire hybelleiligheter eller et helt "hybelhus" i underetasjen med skattefrie inntekter.

Enig. Det er også ideelt med tanke på formuesskatt. Drømmen min er noe ala det du skisserer. Et slikt hus på riktig sted i lande kan fort gi en årslønn i skattefrie leieinntekter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Avatar skrev (På 5.10.2020 den 22.23):

Det kjem sjølvsagt ann på kor mykje du må låne. 

Reglane er at du kan låne opp til 5x inntekt, eller opptil 85% av kjøpesummen (65% på sekundærbustad). Resten må du/dere kunne stille som eigenkapital. 

I tillegg er det no i boliglånforskriften opna opp for at banken kan avvike frå hovudregelen i enkelte tilfeller og kan få låne opp til 20% meir forutsatt at du kan overbevise banken om at du er i stand til å betene eit slikt lån. 

Så start med å få oversikt over kor mykje du eventuelt må låne. 

Du kan fint låne 100%, men banken vil kreve sikkerhet for de øvrigr 15%, som man da kan ta på eksisterende hus gitt at det er 15% plass å ta sikkerhet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...