Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av bruktbil


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter vi har fått vite at vårt første barn er påvei er det påtide å gå bort fra vår trofaste 2-seter vw caddy. Mitt problem jeg aner egentlig hvilken drivmåte bilen burde ha. Vi bor forsåvidt i en liten by nordpå. Er ikke plaget med lange køer eller bompenger. Men jeg mistenker det blir mere småkjøring fremover så lurer litt på valg av diesel, bensin eller hybrid. Alt virker så usikkert. Tror ikke ren elektrisk blir aktuelt da svigers bor 10t unna. Jeg tenker vi burde gå for en bil med god plass. Jeg har alltid likt å skru men tror at dette blir vanskeligere å få til på en nyere bil.

Er det noen som har tips til en god familiebil? Har forsåvidt snuset litt på Outlander, div skodamodeller sånn som octave, superb. Har forsåvidt ikke satt en prislapp men kan velge alt mellom 80-300 000,-

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Labelle said:

Kom over denne på finn. Virker jo som et veldig fornuftig kjøp. Litt redd for motoren blir i det minste laget.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188084643&showContactInfo=true

Vet ikke om kansje 2012 modellen er bedre enn de tidligere, men de franske PSA 1.6 liters motorene er vel kjent for å være forferdelige. Er en oljesil til turboen som går tett (om du ikke bytter olje hele tiden) og når den går tett ryker turboen. Bytter man turboen varer den ikke lenge siden oljesilen fortsatt er tett så man må plukke motoren i småbiter å bytte den sila også..

Er vel og en del andre kostbare finueligheter med de motorene. 

Ville iallefall googla litt før jeg kjøpte en sånn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kan godt komme med forslag på den familiebilen jeg ville kjøpt nå om jeg skulle ha diesel. Snusfornuftig og lite kred.

Honda Civic Tourer. Har undersøkt litt og det skal være veldig lite problemer med disse. Finner fine, velutstyrte 2014-2016-modeller som har gått veldig kort til rundt 150 000,-. Kan fint velge en som har kjørt litt lenger og betale rundt 100 000,-. Utrolig dieselgjerrige og generelt lite problemer. Dieselvarianten har riktignok ikke automat og pass på å velge en med utstyrsnivå "lifestyle" eller liknende. Bensinvarianten med automat er sikkert også fin (bensinmotorene til Honda er også veldig driftsikre), men den er mer tørst.

Utseendet enten liker man eller ikke, men jeg synes den er fin. Og med en skiboks på taket (som den også kler) svelger bilen uhorvelig mye greier. Bor dere langt nordpå - eller kanskje uansett - ville jeg ha skaffet en bra, appstyrt motor- og kupevarmer.

 

Endret av SecoY
Lenke til kommentar
2 hours ago, Labelle said:

Klarer ikke å se annet enn mye skryt fra 1.6l drive motoren. Tja 270 000,- for en bil som er gått 160 000km syntes jeg er mye. Sikkert mye bil igjen. Mye mulig slik prisen blir med stor motor + 4x4 +++ Mulig jeg er mere av den fornuftige karen :)

Beklager det var en dårlig link og bilen er egentlig litt utenfor budsjettet ditt så beklager igjen. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191107971

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Ville tatt en titt på Skoda Octavia. God bagasjeplass og jeg tror bakseteplassen skal være god nok ift. bakovervendt barnesete. Med mye småkjøring ville jeg styrt unna diesel, men om det jevnlig blir lengre turer går det fint. Dette er også populære biler som er lette å selge igjen. Til 200' får du f.eks. en 180 hk bensin med 4x4, automat/DSG og fornuftig km-stand. Ellers er 140hk bensin også en fin motor, evt. 150 hk diesel om du går for det.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189181526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Labelle skrev (14 timer siden):

Kan denne være et alternativ?

Bor du i nord? 

Kjøper dere så gammel og billig bil går det mer på hvordan den er vedlikeholdt. Så sjekk den ordentlig med noen som kan bil.

Den Octaviaen kan jo være ok, men har sine oppgitte feil som burde reflekteres i prisen. Den 1,6 FSI-motoren har jo også sine feil, men det kan du jo google deg fram til selv. Selv ville jeg vært kritisk til en bil som har såpass med småskader og skavanker utvending, så vel som innvendig. Ikke er bilen vasket før salgsbildene og det ser ut på lakken som den knapt er vasket tidligere heller. Da mistenker jeg at den ikke har blitt satt pris på og kun fått det nødvendigste for å holdes på veien. Den er jo også produsert siste året før den modellen fikk en facelift (for de som bryr seg om sånt).

Har du/dere mer eller mindre bestemt dere for Octavia? 

Lenke til kommentar
On 10/5/2020 at 7:25 PM, Labelle said:

Kan denne være et alternativ? Relativt lav pris men syntes den virket veldig rimelig? Lav km

En 12 år gammel bil med div. skavanker ville jeg holdt meg unna. Den motoren er også veldig sløv. Du skrev budsjett 80' - 300'? Jeg ville definitivt gått for modellen som kom i 2013-2014, en langt bedre bil. Jeg tror (burde selvsagt vite) den forrige modellen hadde noe mer problemer ift. rust også. 

Bensin og DSG/automat: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192582138

Diesel og 4x4: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192310773

180hk bensin, 4x4 og DSG/automat: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191421978

Lenke til kommentar
SecoY skrev (På 6.10.2020 den 10.32):

Bor du i nord? 

Kjøper dere så gammel og billig bil går det mer på hvordan den er vedlikeholdt. Så sjekk den ordentlig med noen som kan bil.

 

Hei,

Ja jeg bor i Nordland. Såklart et det sikkert en del feil med den octaviaen. Som sagt er jeg åpen for det meste egentlig. Sålenge prisen er fornuftig iforhold til det man får. Har mere og mer bestemt meg for at vi går for bensinbil. Syntes alt virker så usikkert for tiden og diesel blir ukurant da samboeren min småkjører  unødvendig mye til jobb. Prøver å få henne på sykkel men er man en frysepinne så er man en frysepinne.

liehen skrev (På 7.10.2020 den 10.11):

En 12 år gammel bil med div. skavanker ville jeg holdt meg unna. Den motoren er også veldig sløv. Du skrev budsjett 80' - 300'? Jeg ville definitivt gått for modellen som kom i 2013-2014, en langt bedre bil. Jeg tror (burde selvsagt vite) den forrige modellen hadde noe mer problemer ift. rust også. 

 

Hei, ja såklart. Min caddy er 12 år og har byttet mye deler på den. Er forsåvidt en grei bil å skru på selv om det er Vag. Det må ikke være en octavia. Grunnen til vi har sett mye på de er pga svigers har en slik og er meget fornøyd. 4x4 hadde ikke skadet. Jeg har alltid hatt lyst på det men samtidig har jeg jobbet som yrkessjåfør og klarer meg godt med forhjulsdrift. Samboeren min er også vandt til kjøring på vinterveier så det er ikke et must. Finnes jo folk som står fast med firhjulstrekk også. Har egentlig aldri kjent behovet for at ''nå må vi ha 4x4 for å komme oss opp her.''

Er det generelt høyere utgifter med automatgir? Eller var det tidligere slikt var dyrere? Liker egentlig manuel giring best.

 

Dette er en bil som er aktuell. Kanskje ikke akkurat den. Sikkert vært brukt til trekking av campingvogn men en liggende kanskje.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193365296

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
20 hours ago, Labelle said:

Er det generelt høyere utgifter med automatgir? Eller var det tidligere slikt var dyrere? Liker egentlig manuel giring best.

Det skal gjerne byttes olje på automatkassen. Tror det er 60.000 km intervall på VAG sine. 

Fin den Octavia'en der. Fin motor også, riktignok ikke den mest gjerrige.

Lenke til kommentar

Har man først kjørt litt med en moderne automatkasse vil man ikke ha manuell igjen.

Jeg var skikkelig manuellfrelst og ikke snakk om å eie noe annet. Men så flytta jeg til en by (Tromsø) og ble raskt irritert over all clutchingen når man sto i kø.. Ble fysisk sliten i venstrefoten til tider (ganske hard clutchpedal). Så da beit jeg det i meg og gikk for Automat i neste bil, og i dag kunne det ikke falt meg inn å kjøpe bil med manuellgir igjen. Var en Ford jeg kjøpte da og den hadde "vedlikeholdsfri" girkasse. Det er bare bullshit og de kassene må flushes innimellom de og for å ikke havarere.  Kosta meg dog bare 4000kr inkludert olje å flushe den på verksted (krever spesielt utstyr) så billigere enn å bytte clutch\svinghjul på manuell. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
20 hours ago, Labelle said:

Vurderer nå denne. Såfremst jeg får prutet den godt ned. Synspunkter? 

Ser ut som en fin bil med det riktige utstyret og fin km-stand. Men den ligger for  høyt i pris ja. Skal nok ned til rundt 320' ut fra hva tilsvarende ligger ut for hos forhandlere, justert ift. km og at prisen skal være lavere ved privatsalg. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Ser ut som en fin bil med det riktige utstyret og fin km-stand. Men den ligger for  høyt i pris ja. Skal nok ned til rundt 320' ut fra hva tilsvarende ligger ut for hos forhandlere, justert ift. km og at prisen skal være lavere ved privatsalg. 

Hei, 

Vet du hva nøyaktig samme bil kostet ny i 2018?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...