Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Misvisende opplysninger om støy ved boligkjøp - noen vits å klage?


solomson

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig min første leilighet brukt, i et nyere bygg fra 2016.

Jeg spurte selger ganske detaljert om støy da det er viktig for min del, spesielt når jeg skal til å sove. Har kjøpt et godt stykke fra sentrum for å bo i et rolig nabolag. Stilte spm om støy, fra naboleilighetene da selger holdte visningen selv. Selger svarte enten "Har nesten aldri lagt merke til dem (naboene)" eller "Legger nesten ikke merke til dem". Skal ikke påstå at det er så vanvittig til støynivå jeg hører, men det er spesielt trinnlyd fra naboene som irriterer meg.

Er vegg-mot-vegg soverom og kan høre alle trinnene nabo-soverommet gjør, i tillegg til alt av "romstering" - åpne skapdører, trille kontorstol osv. Hører vel også noe til naboen over uten at det er alltid like lett å skille hvilke lyder som kommer fra hvor."Litt støy" som i vaskemaskiner, støvsuging og høylytt musikk hadde jeg ventet å høre i ny og ne, men fra disse type lydene hører jeg faktisk et lavere lydnivå fra enn trinnlydene.

Bør også nevne at det er nye naboer i "nabo-soverommet" etter at selger ga opplysningene rundt støy. Jeg tror likevel ikke de er spesielt mer bråkete enn tidligere nabo.

Er det noe vits å gå videre og be om prisavslag her? Jeg ville sannsynligvis ikke ha kjøpt leiligheten i det hele tatt, i hvert fall ikke til denne prisen om selger hadde nevnt noe om trinnlyd, noe jeg syns han burde ha gjort gitt spørsmålene mine. Vet ikke om jeg orker å bo her i lengden pga. dette.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på du har en sak mot selger, men kanskje du har en sak mot utbygger? Da må du i tilfelle få det dokumentert vha. en måling. Dette koster nok 10-20.000,- avhengig av hvem som gjør det, men blir ofte dekket av utbygger dersom resultatet er for dårlig. Det kan også hende utbygger har dokumentasjon på at slik måling er gjort, som du muligens får om du spør pent.

Det gjøres stadig feil i utførelse, ofte mht. trinnlyd. Du må også regne med å høre naboene dine. Dersom et boligbygg er bygget "akkurat godt nok" iht. dagens byggeforskrifter må du regne med å:

  • Høre trinnlyd svakt
  • Så vidt høre radio/tv som står på på "normalt volum"

 

Så noen tips til deg:

  • Se om du kan sette sengen slik at hodeenden ikke er helt inntil skilleveggen
  • Prøv å guffe opp ventilasjonen et hakk for å se om det maskerer lyden fra naboene.
  • Puter, tepper, tunge gardiner, polstrede møbler etc. er med på å redusere klangen i rommet, og dermed indirekte reduserer lydnivået tilsvarende.
  • Prøv å allier deg med naboen, da kan dere sammen teste ut hvor lyden kommer fra. Dersom det er trinnlyd sidelengs eller luftlyd (lyd fra et rom til et annet, f.eks. tale/tv/radio etc.), tipper jeg at naboen også er plaget.
  • Til slutt, så finnes det tiltak som kan gjøres, og prisen varierer fra lite til mye. Om du er handy, trenger det ikke bli veldig dyrt, men det avhenger av hva som er problemet.
Endret av ovstebo
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger og råd.

Snakket med vara i sameiet her forleden som ikke visste om noen som hadde klaget på støy annet enn naboen som brukte å ha barnebarna springende på besøk i blant. Utbygger har måtte fikse en del ting etter bygget var ferdig pga. mangler. Bygget jeg bor i var visst det siste som var ferdigstilt og hvor det hadde vært gjort sløvest arbeid visstnok.

Jeg husker at naboen over hadde bursdagsfest her for et par helger siden, og at støyen fra sang (som var rett over meg, og jeg antar var for full hals) hørtes svakere enn  normal trinnlyd fra naboen vegg i vegg. Tror de eneste gangene jeg har hørt snakking er når noen har vært ute på felles plen og lyden kommer gjennom vinduet. Lydisolasjon er nok på plass - syns det bare er rart at det fungerer vesentlig dårligere på trinnlyder enn alt annet.

Er det noen desibelverdier og forskrifter jeg bør forholde meg til angående slike målinger? 

Utbygger har forøvrig vært i tvist med sameiet i fire år nå for et støygjerde som var med i reguleringsplanen, som de enda ikke har bygget. Jeg bor heldigvis ikke nærmest veien av byggene så det er ikke noe jeg legger særlig merke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om bygget er fra 2016 og prosjektert etter Tek10, skal etter husken lydforholdene tilfredsstille:

  • Luftlydisolasjon minst R'w=55dB
  • Trinnlydnivå maks L'n,w=53dB

Sistnevnte måles med et apparat som "tramper" med standardiserte lodd, slik at nivået skal være uavhengig av hvem som måler etc. De fleste større rådgivende ingeniører gjennomfører slike målinger. Søk etter akustiker/rådgivende ingeniør akustikk på google. Det er også de som må avklare nøyaktig hvilke grenser som gjelder for ditt bygg, ut fra når det ble bygget. Anbefaler deg uansett å etterspørre dokumentasjon på prosjektering og evt. lydprosjektering (om det eksisterer) for bygget. Da har du trolig spart noen lapper ift. om de du evt hyrer skal måtte lete etter dokumentasjon i ettertid.

Men nå må du også huske at du ikke har reklamasjonsrett for evig mot utbygger. Noen andre som vet hva reklamasjonstiden er på bolig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (På 18.9.2020 den 20.48):

Om bygget er fra 2016 og prosjektert etter Tek10, skal etter husken lydforholdene tilfredsstille:

  • Luftlydisolasjon minst R'w=55dB
  • Trinnlydnivå maks L'n,w=53dB

Sistnevnte måles med et apparat som "tramper" med standardiserte lodd, slik at nivået skal være uavhengig av hvem som måler etc. De fleste større rådgivende ingeniører gjennomfører slike målinger. Søk etter akustiker/rådgivende ingeniør akustikk på google. Det er også de som må avklare nøyaktig hvilke grenser som gjelder for ditt bygg, ut fra når det ble bygget. Anbefaler deg uansett å etterspørre dokumentasjon på prosjektering og evt. lydprosjektering (om det eksisterer) for bygget. Da har du trolig spart noen lapper ift. om de du evt hyrer skal måtte lete etter dokumentasjon i ettertid.

Men nå må du også huske at du ikke har reklamasjonsrett for evig mot utbygger. Noen andre som vet hva reklamasjonstiden er på bolig?

Er ikke det 5 år?

Lenke til kommentar
On 9/17/2020 at 10:53 PM, solomson said:

Jeg kjøpte nylig min første leilighet brukt, i et nyere bygg fra 2016.

Jeg spurte selger ganske detaljert om støy da det er viktig for min del, spesielt når jeg skal til å sove. Har kjøpt et godt stykke fra sentrum for å bo i et rolig nabolag. Stilte spm om støy, fra naboleilighetene da selger holdte visningen selv. Selger svarte enten "Har nesten aldri lagt merke til dem (naboene)" eller "Legger nesten ikke merke til dem". Skal ikke påstå at det er så vanvittig til støynivå jeg hører, men det er spesielt trinnlyd fra naboene som irriterer meg.

Er vegg-mot-vegg soverom og kan høre alle trinnene nabo-soverommet gjør, i tillegg til alt av "romstering" - åpne skapdører, trille kontorstol osv. Hører vel også noe til naboen over uten at det er alltid like lett å skille hvilke lyder som kommer fra hvor."Litt støy" som i vaskemaskiner, støvsuging og høylytt musikk hadde jeg ventet å høre i ny og ne, men fra disse type lydene hører jeg faktisk et lavere lydnivå fra enn trinnlydene.

Bør også nevne at det er nye naboer i "nabo-soverommet" etter at selger ga opplysningene rundt støy. Jeg tror likevel ikke de er spesielt mer bråkete enn tidligere nabo.

Er det noe vits å gå videre og be om prisavslag her? Jeg ville sannsynligvis ikke ha kjøpt leiligheten i det hele tatt, i hvert fall ikke til denne prisen om selger hadde nevnt noe om trinnlyd, noe jeg syns han burde ha gjort gitt spørsmålene mine. Vet ikke om jeg orker å bo her i lengden pga. dette.

 

Jeg bor selv i rekkehus, og det virker som om lyd er veldig subjektivt. Jeg bor midt i mellom 2 personer og den ene har aldri noensinne klaget på lyd, og når jeg spør dem sier de at de ikke hører noe utenom når man feks støvsuger eller driver på med verktøy. Selv bor jeg i midten, og jeg hører heller ingen ting. Lekker ikke merke til noe som helst utenom av og til med feks støvsuging.

 

Den tredje naboen min har derimot kommet på døren til meg flere ganger og klager over lyd når jeg driver på med helt vanlige aktiviteter som feks pisse i toalettet og trekke ned etter meg nattestid. Eller å se på tv med lavt volum.

 

Så hvis jeg hadde solgt leiligheten og noen hadde spurt meg så hadde mitt svar vert at "Jeg merker stort sett ingen ting, men naboen har klaget flere ganger over veldig lave lyder. Jeg er usikker på hva problemet er, om det er noe feil med hans leilighet som gjør at det er lytt der inne, eller om han bare er ekstremt sensitiv.

 

Men jeg nevnet situasjonen fordi det er ekstremt stor forskjell på hvordan folk oppfatter lydnivåer.

 

Så det jeg vil si er vel egentlig bare at du må finne ut om det er faktisk er dårlig lydisolering, eller om det bare er du som er ekstremt sensitiv for lyd. Og hvis det er du som er sensitiv, finn deg en fuckings enebolig.. :p

Endret av Black-March
Lenke til kommentar
Black-March skrev (6 timer siden):

Den tredje naboen min har derimot kommet på døren til meg flere ganger og klager over lyd når jeg driver på med helt vanlige aktiviteter som feks pisse i toalettet og trekke ned etter meg nattestid. Eller å se på tv med lavt volum.

Kan være flere grunner til at naboen din plages med dette og ikke dere andre. Vannet skal jo gå et sted, og lyden kan like gjerne komme fra rørene. Dersom det er strukturbåren lyd kan det fint være verre hos han enn hos deg (når han flusher etc.). F.eks. må typen rør, avstand til veggplater, plassering av bend, type bend etc. velges mht. lyd, og det hender rett som det er at én av boenhetene får en litt annen løsning fordi utførende fikk en god idé, eller måtte løse en utfordring der og da.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, ovstebo said:

Kan være flere grunner til at naboen din plages med dette og ikke dere andre. Vannet skal jo gå et sted, og lyden kan like gjerne komme fra rørene. Dersom det er strukturbåren lyd kan det fint være verre hos han enn hos deg (når han flusher etc.). F.eks. må typen rør, avstand til veggplater, plassering av bend, type bend etc. velges mht. lyd, og det hender rett som det er at én av boenhetene får en litt annen løsning fordi utførende fikk en god idé, eller måtte løse en utfordring der og da.

Det kan hende at det er det, men da får han nesten bare gjøre tekniske undersøkelser selv.

Jeg har gitt opp og gitt klar beskjed om at han kan slutte å komme på døren min for å klage. Og heller ringe politiet hvis det er for ille. To år senere har jeg ikke hørt en ord til, og han har heller ikke ringt politiet en eneste gang.

 

Jeg mistenker at han rett og slett hadde blitt bortskjemt av å ikke ha naboer, leiligheten min stod tom i ca 2 år etter at han flyttet inn fordi forrige eier hadde flyttet ut før han flyttet inn. Så han ble vel vant til at det ikke var noen som helst lyder i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...