Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av fritidseiendom innenfor familien


Gjest acb0c...506

Anbefalte innlegg

Gjest acb0c...506

Per og Pål er brødre. Deres mor, Pia, skal selge hytten sin. Per har ikke råd til å kjøpe den, men det har Pål. Han kjøper den derfor til markedspris, 3MNOK.

5 år senere dør Pia. Hun etterlater seg 3MNOK i arv. Per og Pål arver dette 50/50, 1,5 MNOK til hver.

Pål får i prinsippet da tilbakebetalt 1,5 MNOK av de 3 MNOK han betalte Pia for hytta.

Pål arver like mye som Per, men i tillegg har han fått en ganske så billig hytte.

Er dette riktig? Normalt? Lovregulert? Hvordan kunne dette evt blitt gjort mer rettferdig?

Anonymous poster hash: acb0c...506

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Guest acb0c...506 said:

Per og Pål er brødre. Deres mor, Pia, skal selge hytten sin. Per har ikke råd til å kjøpe den, men det har Pål. Han kjøper den derfor til markedspris, 3MNOK.

Pål arver like mye som Per, men i tillegg har han fått en ganske så billig hytte.

 

Anonymous poster hash: acb0c...506

En hytte kjøpt til markedspris kan vel pr definisjon ikke være "ganske så billig" ? Er hytta kjøpt til markedspris er det rett og rimelig at han arver 50% etter mora, likt som broren. Klarer ikke å se det urettferdige her...(Dessuten kunne mora så lenge hun var ved sine fulle fem gi gaver til hvert av barna etter eget forgodtbefinnende, uavhengig av hva partene menter var "rettferdig").

Endret av Geirr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo allerede påpekt, men om man skal velge å si at hytten i praksis kun kostet 1,5 mill. for Pål, så må man ikke glemme at Per arvet 1,5 mill. mens Pål arvet 0, for man kan ikke la de 1,5 mill. til Pål telle to ganger. Altså, ja, det er rettferdig slik det skisseres.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest acb0c...506

Mulig jeg som får fullstendig brain-fart her altså, men Pål betaler jo for hytten med penger han i stor grad får igjen 5 år senere (fordi han kjøper av en person han har arverett til)

Det bare høres ikke riktig/rettferdig ut. Mye mulig jeg tenker feil

Anonymous poster hash: acb0c...506

Lenke til kommentar
Gjest acb0c...506 skrev (10 minutter siden):

Mulig jeg som får fullstendig brain-fart her altså, men Pål betaler jo for hytten med penger han i stor grad får igjen 5 år senere (fordi han kjøper av en person han har arverett til)

Det bare høres ikke riktig/rettferdig ut. Mye mulig jeg tenker feil

Anonymous poster hash: acb0c...506

Hvorfor er det ikke riktig/rettferdig? Hvorfor mener du Pål skal gjøres arveløs? Om hans arv er en halv hytte til verdi 1,5 mill. og Pers arv er 1,5 mill. i cash, hvorfor er det urettferdig?

Lenke til kommentar

Pia har verdier for 3 millioner.
Per og Pål arver 50% hver.

Om dette er kontanter eller hytten, og hvem som evt. har kjøpt hva til markedspris er jo irrelevant, verdiene til Pia er like og arven er lik.
Hadde ikke Pål kjøpt hytta hadde jo Per og Pål arvet 50% av hytten verdt 3 millioner. Pål kunne da kjøpt ut Per for 1,5 millioner.

Ja, Pål "får tilbake" 50% av kjøpesummen, men Per for også 50% av kjøpesummen.

Hvordan blir dette feil?

Hadde Pål kjøpt hytta til under markedsverdi kunne man jo muligens regnet det under markedsverdi som forskudd på arven.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest acb0c...506

Jeg skjønner nå at dere har rett.

 

Men hva er det med dette regnestykket som gjør at det for meg "kjennes feil ut" at vedkommende som kjøper hytta, "får tilbake" halvparten av pengene sine når moren dør?

Anonymous poster hash: acb0c...506

Lenke til kommentar
Gjest acb0c...506 skrev (7 minutter siden):

Men hva er det med dette regnestykket som gjør at det for meg "kjennes feil ut" at vedkommende som kjøper hytta, "får tilbake" halvparten av pengene sine når moren dør?

Fordi du regner arven dobbelt.
Du regner at han både fikk kjøpt en hytte til 1,5 millioner OG fikk 1,5 millioner cash, altså totalt 3 millioner..

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest acb0c...506 skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner nå at dere har rett.

 

Men hva er det med dette regnestykket som gjør at det for meg "kjennes feil ut" at vedkommende som kjøper hytta, "får tilbake" halvparten av pengene sine når moren dør?

Anonymous poster hash: acb0c...506

Følelser.

Du er Per og du føler at Pål får mer enn deg, derfor legger du opp regnestykket deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...