Gå til innhold

Er det trolig PSU som gjør min PC ustabil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være PSU men også hovedkortet.
PSU «starter opp» kun etter at alle power/ON og power/OK signaler er i orden og utvekslet mellom den og hovedkort er således verifisert i orden . Kommer det ikke fra hovedkort eller ikke i rett sekvens fra hovedkort når nekter PSU å slå på output volt linjer .
Når du tar ut stikkontakten nullstiller du disse rutinene og resultater i PSU, så det kan være at denne gjør at ihh til ATX spesifikasjoner (ATX12V Design Guide).  

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

PSU kan slå seg av :

Om den er for varm inni 
Om dens vifte feiler
Om utgangene trekker for mye strøm

3.3.7. Reset after Shutdown
If the power supply latches into a shutdown state because of a fault condition on its outputs, the power supply shall return to normal operation only after the fault has been removed and the PS_ON# (or AC input) has been cycled OFF/ON with a minimum OFF time of
1 second.

 

Det jeg sier er  ikke bare kjøp en ny PSU selv om det virker som det er denne som har feilen. Test PC med en annen PSU først. 

 

Lenke til kommentar

Kernel-Power bekrefter at PCen plutselig har mistet strømmen. Det er greit å vite. De andre kritiske feilene ser ut til å ha noe med drivere å gjøre, men som du ser så skjer de ikke samtidig som PCen din skrur seg av, ikke hver gang iallefall. 

Hvor gammel er PCen? Jeg vil anbefale deg å sjekke hvor varmt skjermkortet og prosessoren er. Hvordan ser PCen ut? Er den full av støv inni?

Jeg gjetter at det er enten strømforsyningen, hovedkortet eller et temperatur problem. Jeg holder en knapp på for høye temperaturer, fordi det skjer under spilling.

EDIT: Så at PSUen er åtte år gammel. Er hele systemet så gammelt? Isåfall, sjekk etter støv. 

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Flin skrev (8 minutter siden):

Kernel-Power bekrefter at PCen plutselig har mistet strømmen. Det er greit å vite. De andre kritiske feilene ser ut til å ha noe med drivere å gjøre, men som du ser så skjer de ikke samtidig som PCen din skrur seg av, ikke hver gang iallefall. 

Hvor gammel er PCen? Jeg vil anbefale deg å sjekke hvor varmt skjermkortet og prosessoren er. Hvordan ser PCen ut? Er den full av støv inni?

Jeg gjetter at det er enten strømforsyningen, hovedkortet eller et temperatur problem. Jeg holder en knapp på for høye temperaturer, fordi det skjer under spilling.

EDIT: Så at PSUen er åtte år gammel. Er hele systemet så gammelt? Isåfall, sjekk etter støv. 

PCen er litt over 2 år gammel, og jeg har sjekket temperaturen på GPU/CPU og begge er innenfor normalen, selv under load. Det er lite/ingen støv inni kabinettet. Angående driverproblemene, så er det relatert til mitt Kingston HyperX headset i følge loggen. Får se om det er noen nye drivere som kan potensielt fikse problemet. 

Lenke til kommentar

Corsair AX850 har 10 års produsentgaranti (eventuelt 7 år).
Så at denne er 8år skal ikke bety det samme som for billige og mindre påkostede strømforsyninger.

Har den modellen din 10 år og det er feil på den kontakt Corsair for RMA.

 

Power Supply Units (PSUs)

  • AX Series PSUs:
    • Models with Gold or Platinum efficiency have a 7-year warranty
    • AX850 and AX1000 Titanium-rated PSUs have a 10-year warranty
  • AXi Series PSUs have a 10-year warranty

 

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360033067832-Corsair-Limited-Warranty

 

 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Corsair AX850 har 10 års produsentgaranti (eventuelt 7 år).
Så at denne er 8år skal ikke bety det samme som for billige og mindre påkostede strømforsyninger.

Har den modellen din 10 år og det er feil på den kontakt Corsair for RMA.

 

Power Supply Units (PSUs)

  • AX Series PSUs:
    • Models with Gold or Platinum efficiency have a 7-year warranty
    • AX850 and AX1000 Titanium-rated PSUs have a 10-year warranty
  • AXi Series PSUs have a 10-year warranty

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360033067832-Corsair-Limited-Warranty

Du ser på den nye varianten av AX850 som kom for et par år siden. Trådstarter har garantert varianten sertifisert for 80 PLUS GOLD.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 timer siden):

Du ser på den nye varianten av AX850 som kom for et par år siden. Trådstarter har garantert varianten sertifisert for 80 PLUS GOLD.

Ja , og derfor skrev jeg eventuelt 7 år i parentes ?
Et av poengene var at en premium PSU med 7 eller 10 års garanti vanligvis ikke blir ustabil etter 8 år som man risikerer med ymse PSUer i budget sjiktet. 
Mange reagerer jo med at : uff 8 år , da er den gammel og sikkert ustabil. Hvilket selvsagt er en plausibel oppfatning for PSUer i normal og budget linjene.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
3 hours ago, syar2003 said:

Mange reagerer jo med at : uff 8 år , da er den gammel og sikkert ustabil. Hvilket selvsagt er en plausibel oppfatning for PSUer i normal og budget linjene.

Min Corsair HX520 med 5 års "limited" garanti er nå 12 år gammel. Virker upåklagelig.

Men om det er noe argument i denne sammenhengen, tør jeg ikke si.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til at flere av feilmeldingene som er definert som kritiske henviser til driver, og da til lyd og headset. Etter litt googling viser det seg at flere sliter med at PC kræsjer når de bruker Kingston HyperX headset. Jeg koblet det fra og har de siste dagene benyttet et annet, og ingen PC kræsj foreløpig. Noe som er en stor forbedring enn før da PCen gjerne kræsjet to ganger om dagen. Dermed er det ikke umulig at det var headset, ikke PSU som er skyldig :) 

feillogg_LI.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...