Gå til innhold

Hotell på "Nav", bedre enn å ha gjester?


Mag ne

Anbefalte innlegg

Bare en liten erfaring fra hotellopphold i Norge for noen uker siden. Kombinasjonen få ledige rom til utleie til tross for nesten tomt hotell, og rompris ca 80% over normalt fikk meg til å lure på om kompensasjonsordningene fra staten er for gode?

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For gode til hva? De hadde jo tydeligvis tilgjengelig rom for alle som ønsket det. Og ifølge deg så var det få gjester der som betyr mindre inntekter.

Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er. La oss si at de har 200 rom hvorav normalt 150 er utleid til 1000 kr stykket de dagene du er der. Det gir 150.000 i inntekter om dagen.

La oss si at de nå hadde begrenset til utleie av 12 rom hvor 10 var uleid til 1800 kr stykket. Det gir en inntekt på 18.000 om dagen som er 132.000 mindre enn normalt. De sparer litt på å ha mange rom avstengt og å ha permittert endel ansatte, men ikke så mye som inntektstapet.

Er ditt problem at du hadde lyst til å bo på et annet hotellrom som de hadde avstengt?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nødvendigvis det var rom til alle som ønsket det. Eventuelt var det priser som går langt over normalt for å kunne vise til ledig.

Jeg og trolig alle forstår at et hotell som velger å redusere driften og sende ansatte hjem får lavere kostnader. Ingen har bedt om en forklaring på det.

Når et hotell velger "Nav" framfor å drive hotellet sitt på vanlig måte så er kanskje kompensasjonsordningene for gode? I betydningen mer lønnsomme enn vanlig drift?

 

 

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Du tror.... Jeg tror ikke hotell vil tjene bedre på å avvise kunder, spesielt ikke om de ta nesten dobbel pris.

La oss fortsette med eksempelet mitt ovenfor. De har leid ut 10 av 12 rom som er i drift. Det møter en kveld opp et reisefølge som ønsker 5 rom i tillegg som er over kapasiteten de da har og klarer ikke klargjøre 3 ekstra rom og må avvise noen kunder.

Skal de øke kapasiteten:

-så må de få vite om økt behov tidlig nok til å planlegge og forberede det. Med redusert besetning kan det bli vanskelig å kaste seg raskt rundt.

-Selv om de hadde fått vite om økt behov i forveien så er det ikke sikkert at det lønner seg å vaske, varme opp og sette i stand en hel etasje om det er for å bruke 3 rom én natt. Det er heller ikke sikkert at det er enkelt å hente inn noen fra pemisjon for én dags jobb. 

Hadde hotell sett av det var økt etterspørsel over en lengere periode bør det være liten tvil om at de derimot faktisk ønsker øke kapasiteten og tjene penger selv som normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...