Baltusmaltus Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Kjøpte en pc i april som jeg nå ønsker å oppgradere strømforsyning på nå (om jeg tør). Er den noemn som kan si noe om dette er en enkel eller komplisert affære? Strømforsyninga som står i Enermax Maxpro power 600w. Har tenkt å bytte den i en 750watt eller høyere. Må jeg ha ingenørutdanning og demontere pcen helt eller det enklere enn det. Har ikke gjort så mye med pcer før annet enn å sette inn rambrikker og ssd.
geir__hk Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Bytte av strømforsyning er enkelt - hvis man kan det og har gjort det tidligere. Det er naturligvis enkelte fallgruver, slik som å forsikre seg at strømforsyninga faktisk har en 8-pins kontakt dersom hovedkortet krever det. MEN - om du selv mener at utskiftinga er mer komplisert enn du føler deg komfortabel med, så er det ingen skam å ta pc'en til et verksted som kan gjøre jobben for deg. Det er iallefall min mening.
LMH1 Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Baltusmaltus skrev (13 minutter siden): Må jeg ha ingenørutdanning og demontere pcen helt eller det enklere enn det. Har ikke gjort så mye med pcer før annet enn å sette inn rambrikker og ssd. Hvis de som bygde pcen hadde hatt ingenørutdanning ville du ikke trengt å oppgradere psu i heletatt, nå er det litt mere fallgruve på ferdige kjøpte pcer, spessielt fra hp og dell og acer etc. Men burde ikke være vanskelig hvis de det er ITX eller ATX standarden.
Svein M Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 (endret) Det er en standard ATX strømforsyning. Tilkoblingene er i følge standarden. Den har 14 cm dybde, så om du kjøper en med større dybde så sjekk at kabinettet har plass til det. Det er bare å skru den ut, og koble nye ledninger dit de gamle gikk så det skulle være enkelt. Endret 3. september 2020 av Svein M
Baltusmaltus Skrevet 3. september 2020 Forfatter Skrevet 3. september 2020 Svein M skrev (Akkurat nå): Det er en standard ATX strømforsyning. Tilkoblingene er i følge standarden. Den har 14 cm dybde, så om du kjøper en med større dybde så sjekk at kabinettet har plass til det. Det er bare å skru ut og koble nye ledninger dit de gamle gikk så det skulle være enkelt. slik at de bare skal vippes ut av en "kontakt" på eksisterende strømforsyning og plugges i en "kontakt" på ny strømforsyning? Trenger ikke å trekke nye kabler rundt i kabinettet eller misforstår jeg?
Svein M Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Baltusmaltus skrev (2 minutter siden): slik at de bare skal vippes ut av en "kontakt" på eksisterende strømforsyning og plugges i en "kontakt" på ny strømforsyning? Trenger ikke å trekke nye kabler rundt i kabinettet eller misforstår jeg? Nei de må nok heller vippes ut der de er koblet, f.eks i hovedkortet. De gamle ledningene sitter fast i strømforsyningen.
Svein M Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Du kan se han sette inn strømforsyning fra tidspunkt 32:19 i denne filmen: Spoiler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå