Gå til innhold

Havner du i nød nå, kan det være et nytt AW101 som kommer som en reddende engel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. September blir en merkedag for norsk luftfart. Det har vært mye venting, men det blir verdt det. Norge er i toppen når det kommer til akutt helikopterberedskap. Vi går fram som gode eksempler for andre land med en bra tjeneste drevet av statlige midler. Dette gjelder både for redningshelikoptrene og luftambulansen! Vel blåst NAWSARH!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treminer NH90 kontrakten og ta tapet, bestill nye AW101 som erstatning. Slutt å tull, bare gjør det.



 

Det krever mer enn bare maling for å få AW101 til å ta NH90 sin tiltenkte rolle i fregattvåpenet, bl.a. andre sensorplattformer og ikke minst tilpasning av våpensystemer. Og det er slett ikke sikkert at det er plass i hangaren på fregattene til AW101 heller.

NH90 er og blir et skandaleprosjekt fra ende til annen, men det har lite for seg å erstatte det med et nytt.

Endret av 3L5Y3RE8
la inn sitat og ryddet etter en rar adferd av editoren
Lenke til kommentar

Jeg er mest nysgjerrig på hva denne anskaffelsen har kostet i form av konsulenter, fast ansatte og advokater siden oppstarten i 2007. Men at håndverket er bedre enn NH90 er i hvertfall sikkert...

Ut fra de som søkte om å bli prekvalifisert var det ikke så mange reelle kandidater heller, så at dette har tatt så lang tid syns jeg er sprøtt.

Lenke til kommentar
14 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

 

Det krever mer enn bare maling for å få AW101 til å ta NH90 sin tiltenkte rolle i fregattvåpenet, bl.a. andre sensorplattformer og ikke minst tilpasning av våpensystemer. Og det er slett ikke sikkert at det er plass i hangaren på fregattene til AW101 heller.

NH90 er og blir et skandaleprosjekt fra ende til annen, men det har lite for seg å erstatte det med et nytt.

Kanskje ikke AW101, men NH90 er så ubrukelig at de får noe slikt som 20% av tiltenkt flytid, til 5 ganger prisen per flytime enn konkurrentene. For alle praktiske formål HAR ikke marinen kamp-operative helikoptre i dag. Det de har er glorifiserte betaprodukter som blør penger bare av å stå på bakken.

Å skrive av tapet, selge de defekte helikoptrene vi har fått til noen stakkars jævler, svarteliste NH Industries fra alle fremtidige anbud, og kjøpe inn nye f.eks SH-60 Seahawk nok til marinen og kystvakten er noe de fleste forstår er det riktige valget. Det er bare ikke det valget som gjør at de ansvarlige ikke mister ansikt. Så da velger man istedet å ignorere det, mens den norske marinen fortsetter å være den internasjonale vitsen den har blitt.

De fregattene vi har igjen som ikke har kollidert og sunket av egen inkompetanse, nærmer seg snart midtlivsoppgradering, uten at de noensinne har hatt operative helikoptre.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
likferd skrev (6 timer siden):

Å skrive av tapet, selge de defekte helikoptrene vi har fått til noen stakkars jævler, svarteliste NH Industries fra alle fremtidige anbud, og kjøpe inn nye f.eks SH-60 Seahawk nok til marinen og kystvakten er noe de fleste forstår er det riktige valget.

SH-60 hadde nok vært mitt førstevalg også, men det betinger at fregattene har plass og kapasitet til å ta imot disse helikoptrene.
 

Det eneste som etter min mening taler imot SH-60 er alderen på designet. Det har også vært et tema rundt de sivile utgavene av maskinen at den er utsatt for kraftige vibrasjoner, og forklaringen har angivelig vært at man har brukt 3-bladers rotorer da dette er billigere. De militære utgavene har visstnok 5-bladers rotorer og er da ikke like utsatt for de samme vibrasjonene. Alt dette skrevet med et lite forbehold om at husken min er korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 25.8.2020 den 12.59):

Sikkert noen størrelseordner mindre enn blind prøving og feiling ville gjort.

Jeg ser at det kanskje kan tolkes som at jeg mente det var et reelt alternativ, men det var nå ikke det jeg mente.

Det var faktisk et genuint spørsmål som jeg lurer på hva svaret er på. For dette har jo tatt skrekkelig lang tid, og ut fra hva som står på nett har selve prosjektgruppa vært 4-5 personer, som i tillegg har leid inn bøttevis med bistand utenfra. Hvor mye vurdering av et helikopter eller to får man i løpet av +10.000 timeverk egentlig. Hvor inngående vurderering av hvert eneste sub-system eller komponent er det egentlig nødvendig å gjøre for en anskaffelse? Jeg er vant med at man holder leverandøren ansvarlig når ting ikke lever opp til hva man evt har lovet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...