Gå til innhold

Kan butikken gi penger tilbake istedenfor en ny vare?


Anbefalte innlegg

Hei.

En venn av meg kjøpte en monitor for 2900 et par år siden, også reklamerte han og fikk penger tilbake uten at de ga han noe mulighet til annet.

Tar jeg helt feil her, eller har han krav på en ny omtrent lik vare hvis de ikke har den samme på lager?

En lignende skjerm koster rundt 1500 kr mer nå, så han ender opp med å måtte betale mer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom feilen ikke kan rettes har du krav på enten et prisavslag, ny vare eller å tilbakelevere varen og få pengene tilbake. Butikken kan gi pengene tilbake dersom produktet ikke er å oppdrive lenger. Man kan ikke kreve ny tilsvarende vare, det er kun dersom butikken ikke ønsker å gi ut penger.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
8 minutes ago, NoTrace said:

Dersom feilen ikke kan rettes har du krav på enten et prisavslag, ny vare eller å tilbakelevere varen og få pengene tilbake. Butikken kan gi pengene tilbake dersom produktet ikke er å oppdrive lenger. Man kan ikke kreve ny tilsvarende vare, det er kun dersom butikken ikke ønsker å gi ut penger.

Ikke alt du sier her er riktig.

Butikken har rett til å prøve å reparere feilen et antall ganger, men de har ikke rett til å ensidig kreve heving av kjøpet når varen først er betalt. Den retten er det kun kunden som har.

Kunden har rett til å kreve reparasjon eller omlevering. Omlevering kan være tilsvarende produkt dersom samme produkt ikke er tilgjengelig.

Lovens hovedregel er at en avtale skal holdes når den først er inngått, dersom ikke partene kommer frem til en ny avtale som endrer eller erstatter den første.

EDIT:
Jeg har en ca tilsvarende sak mot CDON som er til behandling i Forbrukeklageutvalget nå. Her kan du lese mer om den.

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (4 timer siden):

Man kan kreve omlevering så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for bedriften. Å pådrive en kost som er 50% høyere enn produktet ble kjøpt for vil jeg påstå er en vesentlig ulempe. Så vidt jeg vet er det ikke satt noen spesifikk verdi som regnes som vesentlig ulempe.

Sikker på at du husker Forbrukerkjøpsloven rett? Du tok feil i forrige post om at kjøper ikke kan kreve dekningskjøp hvis selger vil heve kjøpet,  og loven sier at det ikke skal være "urimelig",  som er noe helt annet enn "vesentlig ulempe"

 Og jeg er rimelig sikker på at Forbrukertvistutvalget ikke vil anse disse tallene som urimelige, ut fra tidligere tolkning av loven.

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...