Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor bør jeg gå for og finne noen å date?


Gjest Slettet-grkpmGQW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-grkpmGQW

Hei,

Mann på 30 her. Jeg har basis i orden, har venner, men ingen i min krets jeg kunne tenke meg å date.
 

Jeg ønsker å komme i kontakt med noen for å potensielt date, hvor er dette mest sosialt akseptert?
Jeg er svært sjelden på byen og drikker så vil helst ikke dra ut å drikke kun for det. Jeg har ingen problemer med å gå opp til noen jeg møter på gata/senteret og invitere de på en kopp kaffe, men jeg vet at mange norske damer syns dette er veldig kleint og ikke passende.

Bør jeg da gå online type tinder? Vil i utgangspunktet ikke drive med nettdating pga metagamet men kan godta noe simpelt for å avtale et casual møte ganske fort, hva fungerer best?

 

TLDR: Hvor er det beste «stedet» å møte noen for foreslå en enkel date som en kopp kaffe eller disc golf i parken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvor seriøs/villig du er til å gi så anbefaler jeg å skaffe enten tinder eller happn, evt kjøre begge samtidig. Skaff deg bilder som du føler representerer den du er/"vil selge". Dvs 1-3 nærbilder av ansikt, kanskje ett ute i det fri, evt der du er med venner. Legg til en noenlunde dekkende tekst på din profil, evt bare en rad med emojis som viser hvem du er, eks ?️✈️☀️?️? 

Damer får lett tre ganger så mye kontakt (dog mange flere idioter) så fortvil ikke om du ikke når frem med det første. Vær deg selv, samtidig som vær interessant og still interessante spørsmål, svarer ikke dama eller du føler hun ikke er interessert så gå til neste (av og til snakker de med andre og derfor kam du være nedprioritert til de evt tar opp kontakten). Man kan lett tro at man har møtt drømmedama tidlig i chat/treff, så ikke ta det personlig om det ikke klaffer, derfor kanskje noen ganger at en ikke går all in emosjonelt om du forstår, det er uansett en erfaring rikere. 

Gjerne ikke drøy det for lenge med chat før treff, og treff egner seg bra på cafe, gåtur eller restaurant.

Ellers syntes jeg det var bedre å bare vente til damene liker deg og så forholde deg til dem da de ofte tok kontakt av en grunn/allerede har en form for interesse. All erfaring er god, og ta deg god tid!

Endret av nacario
  • Liker 2
Lenke til kommentar
justus skrev (3 timer siden):

Vil i utgangspunktet ikke drive med nettdating pga metagamet

Jeg vil råde deg til å legge fra deg hele den holdningen som gjør at du opererer med et begrep som "metagame" rundt dating. Det er ikke et spill.

Hvilke hobbyer har du? Hvilke fritidsinteresser? Bli med i klubber, foreninger og organisasjoner hvor du kan drive med hobbyer og fritidsinteresser sammen med andre som deler dem. Utvid bekjentskapskretsen din og lev ditt beste liv så vil du tiltrekke deg folk som synes du har en bra greie gående og vil være med på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4

Tinder/Happn fungerer godt, men les gjerne litt om typiske feil menn gjør, som å være for utålmodig, skrive kjedelige/dårlige meldinger osv. Og vær klar over at mange damer får svært mange henvendelser og at samtalen med deg kan drukne. Men får du en del matcher og er en avslappet fyr så blir det nok en del dater også.

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
henrikwl skrev (8 timer siden):

Jeg vil råde deg til å legge fra deg hele den holdningen som gjør at du opererer med et begrep som "metagame" rundt dating. Det er ikke et spill.

Hvilke hobbyer har du? Hvilke fritidsinteresser? Bli med i klubber, foreninger og organisasjoner hvor du kan drive med hobbyer og fritidsinteresser sammen med andre som deler dem. Utvid bekjentskapskretsen din og lev ditt beste liv så vil du tiltrekke deg folk som synes du har en bra greie gående og vil være med på det.

 

Hei,

Takk for svar.

Ser at og bruke begrepet metagame kanskje var litt flåsete. Det jeg ikke liker med nettdating er at det nesten utelukkende handler om bilder og at damer drukner i meldinger... Av interesser driver jeg med løping på mosjonist nivå, trener aktivt og deltar på løp 5-10 ganger i året, jeg driver også med sjakk, gaming og leser en hel del gode bøker. Bortsett i fra gaming og at det prates over discord osv så er ingen av mine hobbyer spesielt sosiale - og jeg ville uansett funnet det helt feil å begynne på noe/bli med i organisasjoner kun for å møte noen gjennom det. Jeg får som regel dekt de sosiale behovene mine som lærer og er derfor ikke spesielt intressert i å dra ut på byen - kun for å dra ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
6 hours ago, Corp Por said:

Mange bruker dating som et spill og de gamer. Du velger selv om du vil bruke det på samme måte eller ikke. Ikke hopp på alle og enhver.

Selv har jeg møtt de fleste via online dating. Det fungerer veldig godt for meg, men du må bruke det rett. 

 

Kan du utdype hva du mener med å bruke det rett?

Lenke til kommentar
justus skrev (1 time siden):

 

Kan du utdype hva du mener med å bruke det rett?

Være ærlig, direkte og åpen. Ikke være defensiv og unnvikende.

Ut ifra hva jeg ser så er de fleste redde for å utlevere seg. Det er "flaut" å offentlig legge seg ut som singel og på søk etter partner. Det er ingenting flaut med å ønske kjærlighet. Vi vil alle ha det samme.

Denne frykten er grunnen til at de fleste profiler har kun én setning i introduksjonen, eller er full av svada. Denne frykten er også grunnen til at folk ikke er direkte.

Mange oppfører seg også som om alle skal vinnes over. Det er ikke poenget. Poenget med online plattformer er at man har råd til å være ærlig. Man kan eksponeres for så mange at man ikke trenger å konkurrere om den ene dama i bygda og vinne henne over med gaming og overfladisk beiling.

Hvis du er direkte i en melding, sier hva du vil og vedkommende avviser deg av hvilken som helst grunn så er målet ditt oppnådd. Målet ditt er å sile bort jenter som ikke passer deg, ikke å overtale alle til å tro at de passer.

Når du er direkte, åpen og ærlig så vil du raskt filtrere bort de som ikke passer sånn at du får mer tid til å bruke på noen andre. Poenget er å ikke kaste bort tid på timewasters.

Det er mange timewasters på sånne plattformer. Menn som er der for å pule og damer som er der for bekreftelse, uten egentlig å søke etter en partner. Man vil unngå å bruke tid på disse.

Hvis man bruker masse tid på flåsete tekster frem og tilbake med disse så mister man tid man kunne brukt på å finne noen som gjør deg glad og ikke sårer deg.

 

Man skal heller ikke sende tekster frem og tilbake i det uendelige. Til tross for hva mange kvinnfolk velger å tro så er ikke dating plattformer et sted å bli kjent. Online dating handler om introduksjon og eksponering; ved å "chatte" bygger man bare falske forhåpninger og falske inntrykk. Naturen har allerede utstyrt oss med en veldig god evne til å avgjøre om vi liker noen eller ikke - men da må man møtes. De fleste av oss vet innenfor de første minuttene av et face to face møte om det er kjemi slik at den andre personen er noen man vil møte igjen. Vi skal bli kjent med de virkelige personene i virkeligheten. Ikke en virtuell selvvalgt representasjon av seg selv.

En annen ting er tema for date. Du skal ikke prøve å overtale noen til å like deg på en date. Du skal ikke velge et tema fordi du tror dén spesielle aktiviteten vil imponere eller øke dine sjanser. Hvis kafé ikke er din greie så er ikke dét du skal ta daten med på. Hvis det ér din greie skal du gjøre det.

Husk også på at første møte bør være kort og uforpliktende. Man skal unngå pressede situasjoner der man føler på anstrengte stillhet og problemer med å finne noe å snakke om. Da har man enten vært på date for lenge, eller man har dårlig kjemi. Glem romantiske komedier og overveldende romantikk. Det leder til utroskap og skilsmisse i beste fall. Følg kroppen og la naturen velge.

Jeg inviterer alltid mine dates på en spasertur. Jeg velger en tursti der jeg har to veier å velge. Føler jeg daten går dårlig velger jeg den korte ruten så går vi en liten tur på en halvtimes tid. Føler jeg daten går bra velger jeg den lange ruten på en times tid med mulighet for mer.

Det viktigste å huske på er at avvisninger er bra. Selv om det kan føles vondt eller urettferdig så har vi lov til å være så forhåndsdømmende som vi vil.  Jeg avviser selv kvinner på overfladiske ting. Kanskje er hun for tjukk, kanskje indikerer bildene at hun er for selvgod, kanskje har hun unger med flere fedre. Uansett hva du føler er en deal breaker så er det helt greit. Og det er helt greit at andre forhåndsdømmer deg på samme måte. Dere er fremmede og dere vil unngå å involvere dere i et forhold som sannsynligvis vil ryke på sikt dersom en av partene "overtales" til å like den andre. Og da gjør det mye mer vondt.

Endret av Corp Por
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4
Taurean skrev (14 minutter siden):

Kan prøve nettdating men vær klar over at 99% kun er ute etter status og penger.

Vås.

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4 skrev (4 minutter siden):

Vås.

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

99% er vel overdrevet ja.

80% er vel mer realistisk. Men ja jeg har samme inntrykk av at det som vektlegges absolutt høyest av damer på tinder er status/penger.

...og så lurer folk på hvorfor jaget etter penger og status er så stort? Og hvorfor menn i snitt har høyere lønnede stillinger enn kvinner? ?

Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4
OC-Freak skrev (17 minutter siden):

99% er vel overdrevet ja.

80% er vel mer realistisk. Men ja jeg har samme inntrykk av at det som vektlegges absolutt høyest av damer på tinder er status/penger.

...og så lurer folk på hvorfor jaget etter penger og status er så stort? Og hvorfor menn i snitt har høyere lønnede stillinger enn kvinner? ?

Fremdeles bare tull. Hvor i all verden har dere dette fra?

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4 skrev (43 minutter siden):

Fremdeles bare tull. Hvor i all verden har dere dette fra?

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Kvinner søker nok i stor grad sosial status. Det kommer nok fra naturens side, akkurat som vi menn går etter det mer visuelle. 

En gang ga dette nye mening da det vi som oftest anser som attraktivt enten er tegn på at en person er frisk, vil øke avkoms immunitet eller styrke - samt at kvinner, som den selektive part, også må ta hensyn til risikoen forbundet med et svangerskap. For menn er den risikoen ikke eksisterende, fra naturens side.

Denne evolusjonære seleksjonen har da fått en bi-effekt siden "sosial status" ikke lenger gir samme mening med tanke på overlevelse, og vi har nå kunstige midler som kompenserer for mange av de naturlige målestokken Vi er programmert til å gå etter.

Tema er selvfølgelig mye mer komplekst og det er mange faktorer som påvirker hverandre, men vårt vi har en naturlig preferans én vei som "de fleste" er født med så vil det slå ganske kraftig ut i den store helheten.

Samfunnet er bygget rundt kuk og fitte :) vi liker å tro noe annet, men i bunn og grunn har vi alle samme source code som vi styres av om man vil eller ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (43 minutter siden):

Kvinner søker nok i stor grad sosial status. Det kommer nok fra naturens side, akkurat som vi menn går etter det mer visuelle. 

En gang ga dette nye mening da det vi som oftest anser som attraktivt enten er tegn på at en person er frisk, vil øke avkoms immunitet eller styrke - samt at kvinner, som den selektive part, også må ta hensyn til risikoen forbundet med et svangerskap. For menn er den risikoen ikke eksisterende, fra naturens side.

Denne evolusjonære seleksjonen har da fått en bi-effekt siden "sosial status" ikke lenger gir samme mening med tanke på overlevelse, og vi har nå kunstige midler som kompenserer for mange av de naturlige målestokken Vi er programmert til å gå etter.

Tema er selvfølgelig mye mer komplekst og det er mange faktorer som påvirker hverandre, men vårt vi har en naturlig preferans én vei som "de fleste" er født med så vil det slå ganske kraftig ut i den store helheten.

Samfunnet er bygget rundt kuk og fitte :) vi liker å tro noe annet, men i bunn og grunn har vi alle samme source code som vi styres av om man vil eller ikke :)

Mye av det du skriver om nettdating stemmer ganske bra. Har lest en del av hva du har skrevet tidligere, og synes du alltid kommer med bra innspill rundt temaet. Er det én jeg ville tatt i mot råd fra, så er det uten tvil deg.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4
Taurean skrev (1 time siden):

Det var min erfaring. Så det kan godt være vås for deg, men ikke for meg.

Du tror manglende status/penger var årsaken, dersom du ble avvist?

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Lenke til kommentar
Sorten skrev (1 time siden):

Mye av det du skriver om nettdating stemmer ganske bra. Har lest en del av hva du har skrevet tidligere, og synes du alltid kommer med bra innspill rundt temaet. Er det én jeg ville tatt i mot råd fra, så er det uten tvil deg.:)

Takk. :)

Jeg begynner jo å bli gammel og jeg begynte med nettdating "før det var kult" så jeg føler at jeg har en del innsikt på tema.  Jeg opplever selv at jeg har stort sett hatt hell på disse arenaene så jeg må gjøre noe rett.

Jeg må innrømme at jeg er noe utdatert når det kommer til tinder. Det slår meg som litt trist at "dating" plattformer har blitt casual. Terskelen til å registrere seg på "datingsider" virker nå til å være så lav at det er blitt særdeles vanskelig å skille de seriøse fra de useriøse.  I mitt hode er ikke tinder en god plattform for "dating" da det egentlig er en ren puleapp, men man må ta realiteten som den er og bare spille med så godt man kan. 

Men nøtten jeg føler at jeg har knekt er å forstå at vi mennesker er langt simplere enn hva vi liker å tro. Jeg vet at jeg er simpel. Jeg vet hva som trigger meg og jeg skammer meg ikke over det. Jeg tror dermed jeg har et fortrinn her. De fleste er sånn som meg innerst inne, tror jeg, men de projiserer en pen og pyntelig fasade der de skal være usårbare. Noen er så indoktrinert i rollen sin at de tror på sine egne løgner, men jeg opplever at ganske mange åpner seg veldig opp hvis du først gjør det for dem.

Du blir mottagelig for å latterliggjøres av andre, men sånn er det bare. Når det kommer til kjærlighet er bare en selv som taper på å være både falsk og fiendtlig. En god person liker en åpen person.

 

Lenke til kommentar
Gjest 4455a...3b4 skrev (3 timer siden):

Du tror manglende status/penger var årsaken, dersom du ble avvist?

Anonymous poster hash: 4455a...3b4

Jeg var ikke så fremgående, for jeg var egentlig ikke helt klar for å finne et fast forhold. Men hvis noen hadde vist genuint interesse når jeg viste det, så hadde jeg gått med på et møte. Skrev kanskje med noen litt generelt, ga litt komplimenter, men det ble i hvert fall ikke gjengjeldt ^^ Av én person kanskje, men ikke direkte. Jeg følte mest at det var min livssituasjon og sosiale status som telte mest. Men jeg lar ikke dét stoppe meg da, for å si det sånn. Et år til så kanskje jeg er mer klar. Man må jo være klar.

Så ok, 20% kan jeg gå med på var min egen innstilling og tilbakeholdenhet... men jeg føler likevel 80% at det dreier seg om status og de verdiene der. Mange kvinner er redde for hvordan det skal "se ut" over tid. Ikke hvor genuint og ekte det er. Man skal helst være mr perfect som har alt på stell og null problemer.

Opplevde også å bli blokkert av 3 personer bare fordi jeg -besøkte og likte- profilen deres!! Dét sier mye om dem.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (3 timer siden):

Men nøtten jeg føler at jeg har knekt er å forstå at vi mennesker er langt simplere enn hva vi liker å tro. Jeg vet at jeg er simpel. Jeg vet hva som trigger meg og jeg skammer meg ikke over det. Jeg tror dermed jeg har et fortrinn her. De fleste er sånn som meg innerst inne, tror jeg, men de projiserer en pen og pyntelig fasade der de skal være usårbare. Noen er så indoktrinert i rollen sin at de tror på sine egne løgner, men jeg opplever at ganske mange åpner seg veldig opp hvis du først gjør det for dem

Jeg var også ærlig, positiv og direkte, skrev dét i en annen tråd, men da fikk jeg huden full av kjeft fordi jeg liksom ikke skulle være det.

Men hva mener du med at du "ikke skammer deg" over at du vet hva som trigger deg? Mener du at du skriver direkte til damer om komplimenter og slike ting? For jeg fikk nemlig huden full av kjeft for dét også. Både på forumet her og av noen av de jeg skrev til. Så om det er et så stort fortrinn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...