Gå til innhold

Hydrogen­korridor skal betjene 1000 lastebiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkerhetsaspektet her er totalt undervurdert

Dette er livsfarlig med et enormt skadepotensiale.

Kjørboulykken var bare en kinaputt i forhold...

Kjøring på flytende hydrogen evt høytrykkshydrogen på et sivilt veinett , infrastrukturelementer som broer, tunneller og ferger, terminaler og garasjeanlegg i tillegg til bymessige områder må forbys for en hver pris

Helt uansvarlig...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan de har regnet ut at dette skal spare CO2.. 'Grønt' hydrogen avhenger av et overskudd av fornybar energi vi ellers ikke har noen gode bruksområder for og vi er ikke der på flere tiår ennå. Så da blir vel hydrogenet produsert på kullkraft eller kjernekraft.

*Om* det lages ved elektrolyse da og jeg ser egentlig ingen grunn til å anta annet enn at hydrogen til dette subsidiesluket produseres på vanlig måte, altså ved dampreformering av fossilt brennstoff.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt 30 stikkprøver i google maps på strekninga Rotterdam-Genova og finner jernbane med kjøreledninger over alt. Dette løser seg altså uten hydrogen og uten batterier. Godstog kan gå når på døgnet det måtte lønne seg best. Skal man planlegge for framtida så bør man ta med i betraktningen at energimiksen blir stadig grønnere. Detaljer:

Spoiler

 

Relevant for den Nederlandske delen: Nederland har vedtatt å stenge alle sine 5 kullkraftverk innen 2030.

Relevant for den Belgiske delen: Belgia la ned sitt siste kullkraftverk i 2016.

Relevant for den tyske delen av jernbanestrekninga: Kull utkonkurreres av fornybart.

199375008_Tyskenergimiks.thumb.png.52aa740abe4481003f53572fc5142a64.png

Relevant for den Sveitsiske delen: De er allerede nede på 2,5% fossil kraftproduksjon

Relevant for den Italienske delen: Solceller har allerede tatt et godt jafs av elektrisitetsproduksjonen. Link

1862118024_Italiafornybart.thumb.png.b4a10dc34673a21d32d48eb45143bd02.png

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strekningen Rotterdam-Basel er sjøfartsmessig med sine "kun" 700-800km ganske kort. Strekningen passer jo således perfekt for batteridrift. Det kan lades i sluser uten å miste tid, ett par stopp underveis, pluss selvsagt på endestoppene. Denne strekningen burde jo være den siste som ble brukt til Hydrogen. Det er mange strekninger hvor batteri er umulig, eksempelvis mellom Finnland og Sverige, Rotterdam-England eller Nord-Spania til England. Slike steder burde jo passe mye bedre til Hydrogen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Nå har jeg tatt 30 stikkprøver i google maps på strekninga Rotterdam-Genova og finner jernbane med kjøreledninger over alt. Dette løser seg altså uten hydrogen og uten batterier. Godstog kan gå når på døgnet det måtte lønne seg best. Skal man planlegge for framtida så bør man ta med i betraktningen at energimiksen blir stadig grønnere. Detaljer:

 

Problemet igjen er at lastebiler kan kjøres med billig arbeidskraft som knapt betaler for infrastrukturen, mens med tog må en dekke svært mye av kostnadene selv. I tillegg har blårussen blitt veldig glad i korte kontrakter, tog vil kreve langsiktighet og store investeringer kreves for å gi fleksibilitet. Mange har latt seg lure av næringen til å tro at lastebilene redder verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (11 timer siden):

Problemet igjen er at lastebiler kan kjøres med billig arbeidskraft som knapt betaler for infrastrukturen, mens med tog må en dekke svært mye av kostnadene selv. I tillegg har blårussen blitt veldig glad i korte kontrakter, tog vil kreve langsiktighet og store investeringer kreves for å gi fleksibilitet. Mange har latt seg lure av næringen til å tro at lastebilene redder verden.

Jeg fikk riktignok ikke sjekket fraktpriser på google maps, men er det virkelig så mye dyrere å bestille plass til en 40-fot container på en lastevogn enn det er å ha den på en trailer? Og er virkelig étt tog så mye mer lønnskrevende enn ørten trailere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Jeg fikk riktignok ikke sjekket fraktpriser på google maps, men er det virkelig så mye dyrere å bestille plass til en 40-fot container på en lastevogn enn det er å ha den på en trailer? Og er virkelig étt tog så mye mer lønnskrevende enn ørten trailere?

Allerede nå ha Sveits og Tyskland og andre land ordninger hvor trailere går på tog om kvelden (se f.eks. https://www1.deutschebahn.com/ecm2-duss/terminals_uebersicht/rola_freiburg-714300 )

Egentlig en god ordning: bruk tog for det meste og så trailere for den siste biten om nødvendig.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (13 timer siden):

Allerede nå ha Sveits og Tyskland og andre land ordninger hvor trailere går på tog om kvelden (se f.eks. https://www1.deutschebahn.com/ecm2-duss/terminals_uebersicht/rola_freiburg-714300 )

Egentlig en god ordning: bruk tog for det meste og så trailere for den siste biten om nødvendig.

Det ser jo ut til å løse omlastingsproblematikken. Trailer har jo den fordelen at du kan kjøre dør til dør uten omlasting mens for tog har du minst 1, kanskje 2 omlastinger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...