Gå til innhold

Mye gjeld, klarer ikke spare til bolig


Anbefalte innlegg

Samle lånene dine, få kontroll, kutt forbruk og betal aggressivt på lån. En halv million i forbruksgjeld er starten på en krise, men ingen krise i seg selv om du biter i det sure eplet umiddelbart.

Du er ikke i stand til å ta opp enda et lån i din situasjon, boliglån eller ei. Egenkapitalkravet/gjeldsgrad er ikke din fiende. Det er for å hindre at du grøftekjører din egen økonomi og får huset ditt tvangssolgt. Desto billigere du kan bo nå, desto raskere kan du bygge opp egenkapital og realisere boligdrømmen din. Med din lønn og aggressiv sparing så kan du kanskje få til noe i løpet av 5-6 år.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en telefon til alle og forsøk å få dem til å sette renten til 0 fremover, og eventuelt også kutte i renten om du allerede har betalt mye/det ligger mye inne.

Først må du selvfølgelig ha et budsjett og slikt slik at du kan vise til hvor mye du kan betale til kreditorene, og vise dem at du ikke har mulighet til å betale alle rentene til alle kreditorene, og at de således tjener på å la deg betale det du klarer (litt er bedre enn ingenting).

Lenke til kommentar

Får å få ettergitt noe må man vise at man er ute av stand til å gjøre opp for seg på annen måte, slik at det er sannsynlig at kreditor vil måtte ta tap om kravet opprettholdes. OP har nok inntekt til å betjene gjelden sin, så ingen kreditor bør/vil ettergi noe gjeld eller renter her.

Løsningen er gjentatt flere ganger nå. Kutte kostnader til minimum, betal maksimalt tilbake hver måned og aktivt søke om refinansiering til lavere rente.

Første punkt på agendaen bør være å få seg fast bostedsadresse i folkeregisteret. Uten det kan det være utfordrende å få refinansiering. Hyppig endring av adresse i folkeregisteret er også en risikofaktor i bankenes modeller, så optimalt bør man ha et sted (hos foreldre?) hvor man kan være folkeregisterregistrert uten å måtte flytte med det første.

Refinansiering koster også penger, og "spesialbankene" alà Bank2 tar ofte store etabeleringsgebyrer siden de gjør veldig mye manuelt arbeid for kundene sine. Om man har tenkt å betale ned fort, må man ta hensyn til det, selv om nominell rente kanskje er rimeligere hos disse aktørene.

Lenke til kommentar

Utifra de bankene jeg har snakket med så er det ikke mulig og refinansiere over 500 uten kausjonist, har nok ingen som kan stille som kausjonist, men det blir jo enklere om jeg kommer meg kjapt under 500 og får samlet alt i ett. 
Blir nok å satse på mye ekstrajobbing fremover og leve så billig som bare mulig.

Lenke til kommentar
Madixa skrev (13 minutter siden):

Blir nok å satse på mye ekstrajobbing fremover og leve så billig som bare mulig.

Tja. Hvis du klarer å sette av 10-15 tusen per måned til nedbetaling av ett og ett lån, fra verst til best, så skal du fint kunne fikse din økonomiske situasjon uten å gjøre det fullstendig miserabelt. Desto mer miserabelt du gjør det, desto enklere er det å falle tilbake til gamle vaner.

Du må bare stanse unødvendig forbruk. Det betyr ingen utepils, kafé, shopping, elektroniske duppedingser og ørten abonnement på forskjellige tjenester. Avhengig av hvor bra dette går så kan du lette på disse restriksjonene etterhvert som rentene dine blir lavere.

Lenke til kommentar
Gjest 5a982...244

Eg har ikkje vore i situasjonen din, men hatt store spare-mål. Noko som kan samanliknast? Uansett, for meg hjelpte det å utforska ein minimalistisk livsstil. Det er faktisk ganske gøy, så det vil eg ambefale til alle!

Anonymous poster hash: 5a982...244

Lenke til kommentar
Gjest 5a982...244 skrev (2 timer siden):

Eg har ikkje vore i situasjonen din, men hatt store spare-mål. Noko som kan samanliknast? Uansett, for meg hjelpte det å utforska ein minimalistisk livsstil. Det er faktisk ganske gøy, så det vil eg ambefale til alle!

Anonymous poster hash: 5a982...244

Kan så absolutt sammenlignes, har levd på veldig lite i enkelte perioder hvor jeg har hatt lite penger, dessverre har jeg hatt mine tilbakefall.

Selv om det kan være litt kjipt til tider så har det sin sjarm, satte virkelig stor pris på ting som jeg vanligvis tar forgitt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...