Gå til innhold

Tips til hvit rom


Anbefalte innlegg

Kjøpte den til høyre, hvit rom:48574324-el-ron-de-cuba-closeup-of-three

 

bare for å prøve noe nytt. Det smakte ikke særlig godt, til min overraskelse. Trodde den skulle være søt og frisk, men den er litt søt og heller mer tja, bitter og syrlig? Har kjøpt captain morgan spiced rum før, og den er god nok til å drikkes bar. Med god så mener jeg søt og tja, krydret nok. Nå er den såvidt jeg har forstått ikke ren rom, men smakstilsatt rom, antageligvis karamellsmak. Var derfor jeg ville kjøpe en "ren" rom nå. Skulle nok ha kjøpt en mørkere ^^

Prøvde å blande med sprite zero, for jeg trodde den skulle være så søt at jeg kunne hoppe over sødmen i sprite med sukker. Men det ble like surt og syrlig.

Bare for moro skyld, prøvde jeg å blande i litt amarula før jeg hadde i sprite zero, men dét anbefaler jeg aldri noen å prøve igjen ^^ det er det rareste jeg har sett ... det bare "kokte over"! ^^ som en rar pasta og ble helt katastrofe. Latterlig. Men litt morsomt ^^

Så hva kan jeg bruke den hvite rommen til? Kanskje til sauser eller dessérter? Tar gjerne drinkforslag også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (3 timer siden):

Jeg synes Havana Club som er lagret i 5 år (Anejo especial) er den beste av de på bilde i første posten, iallefall hvis man skal drikke det bart.  

Er den søtere og "rikere" i smaken? Som jeg antar? Jeg hadde vanskelig for å beskrive den hvite.. etter nærmere ettertanke så er den mer besk og flat, så og si .. som når man smaker noe som er -altfor- aromatisk, sånn at smakssansen overdøves fullstendig. Kanskje det er umami jeg er ute etter. Smaker ikke som tran, men gir den samme sensasjonen som tran. Beskrivelsen stemmer ikke helt, men beste måten jeg kan forklare det på. Sikkert god hvis brukt riktig, da.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg synes den blir det. Det virker som du har samme forhold til blank rom som jeg har til vodka. Jeg synes vodka smaker dårlig zalovann. 

Ok, takk for tips.

Hehe, ja ^^ dårlig vodka er jeg enig i, det er umulig å drikke. Men kjøpte noe som heter russian standard platinum på danskebåten en gang (stena saga, som nå er lagt ned/flyttet til dfds), det smakte så rent og digg, selv uten is synes jeg det var godt. Men den var dyr, ca 350-400 kr for en 70 cl, det var på båten for 15 år siden. På polet koster den mye mer. Er en som heter gold også, som er enda dyrere ^^ Så det er definitivt forskjell på vodka og vodka.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Men kjøpte noe som heter russian standard platinum på danskebåten en gang (stena saga, som nå er lagt ned/flyttet til dfds), det smakte så rent og digg, selv uten is

Jeg tror jeg kjøpte den på Gardermoen for et par år siden men den står fremdeles uåpnet i skapet sammen med svært mye annet sprit som har samlet seg opp. Sånn er det når en er god nordmann og kjøper kvoten hver gang man reiser.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 minutter siden):

Jeg tror jeg kjøpte den på Gardermoen for et par år siden men den står fremdeles uåpnet i skapet sammen med svært mye annet sprit som har samlet seg opp. Sånn er det når en er god nordmann og kjøper kvoten hver gang man reiser.

Sier du det gitt :) Hehe. Hmm. Ville du vært lei å tatt et bilde og lastet opp? Har muligens et forslag hvis det blir aktuelt etter jeg får se bilde. Kunne sendt det på pm hvis du vil og ikke noe stress.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Sprit blir som regel litt "rundere i kantene" når det blir lagret på fat. Her er noen anbefalinger på andre typer sprit: 

Aguavit (begge disse er atypsik til å være aquavit og bærer preg av fatene de er lagret på)

Vodka: 

  • Zubrowka Bison Grass vodka. Denne er farlig god og det er lett å gå på en smell kan nytes temperert eller kalt, da gjerne blandet med eplejuice. 

Rom: 

  • Her liker jeg både Captain Morgan spiced rum  (farlig god i drinken Moscow mule hvor den blandes med ingefærøl.

Annet:

  • Aldeia velha. portugisisk druebrennevin (brandy) som er veldig god

Skal se om jeg kan fikse bilde.

 

edit: la på den portugsisiske spriten på listen. 

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det meste i samlingen. Det er en del ting jeg har "bacupflasker" av som ligger i kjellerboden men her er iallefall bredden av hva jeg har.

Gin:
 

Spoiler

Gin.thumb.JPG.3f940d1dedc6a520e18d6401655bced3.JPG

 

Whiskey:

Spoiler

Whiskey.thumb.JPG.dfa5a9a0fc7d4737b75eb59b62a8b585.JPG

 

Diverse sprit / likør 1: 

Spoiler

810441934_Blandings1.thumb.JPG.9b23cbec3d566c02ddf2f8e5163416b3.JPG

Diverse sprit / likør 2: 

 

Spoiler

1999106507_Blandings2.thumb.JPG.89249a63ce519c599f56d84152cbfb1f.JPG

 

Rom: 

Spoiler

Rom.thumb.JPG.d6b702c8db948d608726be1ddd8c2f76.JPG

 

Aquavit:

Spoiler

Aquavit.thumb.JPG.57faaa46acd07ff9693a3102709f0e64.JPG

 

Vodka: 
 

Spoiler

Vodka.thumb.JPG.eaa076cb4bd9cc11830d9bba1b81cf33.JPG

 

Diverse:
 

Spoiler

Diverse.thumb.JPG.7718e2051de82f7533900c93dbf09fbf.JPG

edit: satt bildene i spoiler

Endret av ilpostino
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg knakk koden ^^

5 dl drikkeglass

Avkjøl all drikke

3-4 Isbiter

Ca 1 dl av den hvite rommen

Ca 3 cl cointreau

Fyll nesten opp med mozell eple og pære (ikke lettversjonen, den må ha sukkeret)

Skvis over litt sitron

Rør lett

 

mNFW5iK.jpg

 

Det ble bra! Som å spise sukkertøy ^^ Den overdøvende tonen jeg skrev om tidligere hjelper nå til med å balansere ut all sødmen fra brusen og cointreauen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (11 timer siden):

Må være bra alkoholprosent i den når 20% av drinken er sprit.

Morsomt å mikse og prøve seg frem til nye drinker.

Er interessant å regne ut prosenten ja. 

13 cl = 40% 

35 cl = 0%

Så man kan nesten dele 40% 3 ganger, så det er omtrent 11-12% alkohol i den. Ganske passe egentlig, kanskje litt høyt, men omtrent det samme som vin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...