Gå til innhold

Trøtthet om morgenen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kaffe!

 

EDIT: Seriøst svar, spis mat som ikke har meget høy forbrenning, men bruker lang tid i fordøyelsessystemet som gir deg energi.

Blodsukkerkurven.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Skyll ansiktet med kjølig vann, lenge.

Te, earl grey, den svarte: https://meny.no/varer/drikke/te/earl-grey-te-8712100619922?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter&utm_term=&utm_content=EAIaIQobChMIocSzr-616gIVltwYCh2vuAFfEAQYCCABEgLJ2_D_BwE&gclid=EAIaIQobChMIocSzr-616gIVltwYCh2vuAFfEAQYCCABEgLJ2_D_BwE

Litt mat og drikk en del vann, helst kokt og avkjølt vann. Kok en kjele før du legger deg og la lokket stå åpent, så er det kjølt om morra'n.

Frisk luft hjelper.

God søvn er viktig. Total mørke og stillhet, ren luft med riktig fuktighet (40-50%). En dusj før søvn. 3 timer ro før søvn.

Lenke til kommentar

Kanskje du må ha jobbet hardt. Mangel på søvn, stor arbeidsmengde og stress er de viktigste årsakene til trøttheten til morgenen. Du kan unngå tretthet å drikke te eller kaffe midlertidig. Men det er ikke permanent. Du trenger fullstendig hvile for både sinn og kropp. Hvis dette varer lenge, kan det hende du trenger medial oppmerksomhet

Lenke til kommentar

Glemte naturligvis å nevne noe av det viktigste. Å ha sterke livsmål og mening med livet. Hvis du hadde visst det lå en kiste med 20 millioner kroner og ventet på deg et sted 1 mil inne i skogen, men som kun var tilgjengelig der mellom kl 9 og 10 på morgenen en bestemt dato, så hadde du kommet deg opp og sørget for at du var klar og våken. Eller andre mål som motiverer veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 5.7.2020 den 12.09):

Skyll ansiktet med kjølig vann, lenge.

Te, earl grey, den svarte: https://meny.no/varer/drikke/te/earl-grey-te-8712100619922?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter&utm_term=&utm_content=EAIaIQobChMIocSzr-616gIVltwYCh2vuAFfEAQYCCABEgLJ2_D_BwE&gclid=EAIaIQobChMIocSzr-616gIVltwYCh2vuAFfEAQYCCABEgLJ2_D_BwE

Litt mat og drikk en del vann, helst kokt og avkjølt vann. Kok en kjele før du legger deg og la lokket stå åpent, så er det kjølt om morra'n.

Frisk luft hjelper.

God søvn er viktig. Total mørke og stillhet, ren luft med riktig fuktighet (40-50%). En dusj før søvn. 3 timer ro før søvn.

Hva er fordelen med å koke vannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 11:05 AM, ColdIce said:

Kaffe!

Helt riktig, den lovlige vidunderkuren mot trøtthet heter koffein. Norge og den morderne verden generelt hadde sett helt annerledes ut uten kaffe. 

For de som ikke liker kaffe kan koffein piller anbefales, det for man kjøpt på de aller fleste sportsbutikker / nettsider. Koffein brukes mye til ekstra energi før trening. I Norge er grensen 100mg pr pille, noe som tilsvarer ca 1 kopp kaffe. Men mange selger med høyere verdier. 

En ting som er verdt å vite er, jo mørkere kaffe - jo mindre koffein. Det er fordi man brenner bort koffein jo mer brent bønnene er. Og her til lands er det veldig populært med lys kaffe. 

Når man inntar rusbrus vil koffein gå fortere inn i kroppen enn ved normal kaffe pga kullsyre. Men koffeininnholdet i rusbrus er som regel mindre enn i normal kaffe. Her vil sukkeret fra brusen hjelpe en del til at man føler at man får mer energi. 

Mange blir også mer fokusert med koffein i kroppen og man kan bli avhengig. Bivirkninger er det også, så det er ikke anbefalt å drikke på kveldstid ettersom det kan bli vanskelig å sove. Koffein har lang halveringstid på rundt 15 timer. Andre bivirkninger er hodepine om man kutter brått ut, og enkelte opplever mer angst.

Koffein er smått undervurdert, og uhyre viktig i et stressende, morderne samfunn der vi omtrent ikke har tid til søvn. Det er med andre ord en stor grunn til at folk trenger den morgen kaffekoppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Debattant skrev (3 timer siden):

Hva er fordelen med å koke vannet?

 

TheKims skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke koke vannet her til lands. Koking fjerner bakterier og annet rusk, men vi har såpass rent vann her at det er ikke noe vits å koke det.

Etterslepet av vedlikehold av vannrør i Norge er på noe sånt som 500 milliarder. Hvem vet hva slags parasittmareritt som finner veien inn i vannet gjennom rustne rør.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

 

Etterslepet av vedlikehold av vannrør i Norge er på noe sånt som 500 milliarder. Hvem vet hva slags parasittmareritt som finner veien inn i vannet gjennom rustne rør.

Da får du kjøpe vann på butikken

Drikker du ubehandlet vann rett fra krana så opparbeider du deg immunitet 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Da får du kjøpe vann på butikken

Drikker du ubehandlet vann rett fra krana så opparbeider du deg immunitet 

Er vannet på butikken så mye bedre?

Det hender jo av og til at man blir anbefalt å koke vannet, men å gjøre det hele tiden er bare tull. 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Da får du kjøpe vann på butikken

Drikker du ubehandlet vann rett fra krana så opparbeider du deg immunitet 

Man blir ikke immún mot parasitter og avføringsbakterier.

grovetussen skrev (1 time siden):

Rustne plastrør? 

Er 100% av alle vannrør i bakken i norge av plast? Dét var nytt for meg.

TheKims skrev (1 time siden):

Er vannet på butikken så mye bedre?

Det hender jo av og til at man blir anbefalt å koke vannet, men å gjøre det hele tiden er bare tull.

Bedre før var enn etter snar ^^ hahaha ^^ Tror jeg kom frem til at det koster meg omtrent 20 øre hver gang jeg koker 1.5 liter vann. Dét har jeg råd til å betale.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Man blir ikke immún mot parasitter og avføringsbakterier.

Er 100% av alle vannrør i bakken i norge av plast? Dét var nytt for meg.

Bedre før var enn etter snar ^^ hahaha ^^ Tror jeg kom frem til at det koster meg omtrent 20 øre hver gang jeg koker 1.5 liter vann. Dét har jeg råd til å betale.

Jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Vi trenger å bli utsatt for bakterier for at immunforsvaret skal fungere. Jeg har drukket vann fra springen i 37 år å jeg har aldri blitt syk av den grunn. Drikker du vann fra toalettet så bør man kanskje koke vannet først ?

Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Vi trenger å bli utsatt for bakterier for at immunforsvaret skal fungere. Jeg har drukket vann fra springen i 37 år å jeg har aldri blitt syk av den grunn. Drikker du vann fra toalettet så bør man kanskje koke vannet først ?

Kanskje du har tatt skade av det uten å vite det ^^ Kanskje du ville vært norges nye Einstein om du hadde kokt det ^^ hehe.

Lenke til kommentar

Stå opp, ta noen push ups, spis egg eller noe som metter (selv om du ikke er sulten) du vil takke deg selv senere på dagen for ar du spiste frokost. 

Selv venter jeg med kaffe til lunsjtider. Kaldt vann vekker meg mye mer og er bedre tidlig på dagen da kaffe vil dehydrere deg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...