Gå til innhold

Tesla på klar sisteplass i amerikansk kvalitetsrangering


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Det er i høyeste grad relevant. Når VW klarer å lage så mye tull ut av å skalere drivlinjen fra tyngre kjøretøy til lettere kan vi ikke vente at en helt ny drivlinje når modenhet på noen få år?

Hva mener du her?

vw har levert bensinmotorer i over 70 år og diesel motorer til golf siden 1975 har de problemer med å skalere drivlinjer fra lastebiler til personbiler? Hvilken bil tenker du på. MWM motoren i LT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (9 minutter siden):

Hva mener du her?

vw har levert bensinmotorer i over 70 år og diesel motorer til golf siden 1975 har de problemer med å skalere drivlinjer fra lastebiler til personbiler? Hvilken bil tenker du på. MWM motoren i LT?

Jeg tenker selvfølgelig på dieselgate hvor VW skulle gi oss diesemotorer med lavere CO2-utslipp som også fulgte andre utslippsregler. Det 'artige' var at dette var VWs egen ide, det var ingen politikere som hadde tvunget dem til det. Dessuten så hadde VW, som du påpeker, holdt på med diesel ganske lenge allerede. Like fullt klarte de å bæsje så til de grader på leggen. Så nei, drivlinje er ikke 'bare'.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker selvfølgelig på dieselgate hvor VW skulle gi oss diesemotorer med lavere CO2-utslipp som også fulgte andre utslippsregler. Det 'artige' var at dette var VWs egen ide, det var ingen politikere som hadde tvunget dem til det. Dessuten så hadde VW, som du påpeker, holdt på med diesel ganske lenge allerede. Like fullt klarte de å bæsje så til de grader på leggen. Så nei, drivlinje er ikke 'bare'.

Har du oppdatert deg i Dieselgate saken i det siste? BMW, Audi og Daimler er inkludert. Spekulasjoner om at folk helt oppe i regjeringen var med på idiotien er der, uten at man har noe fast ennå. Men Audi's CEO ble jo arrestert så seint som i fjor, så etterforskningene er pågående og på ingen måte lukket ennå. 

Det hele omhandler fortjeneste og ikke det å konkurrere på teknologi i å redusere utslipp, siden det kostet for mye - for dem alle. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Jeg tenker selvfølgelig på dieselgate hvor VW skulle gi oss diesemotorer med lavere CO2-utslipp som også fulgte andre utslippsregler. Det 'artige' var at dette var VWs egen ide, det var ingen politikere som hadde tvunget dem til det. Dessuten så hadde VW, som du påpeker, holdt på med diesel ganske lenge allerede. Like fullt klarte de å bæsje så til de grader på leggen. Så nei, drivlinje er ikke 'bare'.

Det var dette du skrev

Det er i høyeste grad relevant. Når VW klarer å lage så mye tull ut av å skalere drivlinjen fra tyngre kjøretøy til lettere kan vi ikke vente at enhelt ny drivlinje når modenhet på noen få år?

Hva har vw med lastebiler å gjøre?

svindelen gjalt vel en bestemt amerikansk avgass regelverk som de ikke klarte uten å fuske?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Det var dette du skrev

Det er i høyeste grad relevant. Når VW klarer å lage så mye tull ut av å skalere drivlinjen fra tyngre kjøretøy til lettere kan vi ikke vente at enhelt ny drivlinje når modenhet på noen få år?

Hva har vw med lastebiler å gjøre?

svindelen gjalt vel en bestemt amerikansk avgass regelverk som de ikke klarte uten å fuske?

Svindelen gjaldt at europeisk bilbransje tok på seg oppdraget med å gi Europa personbiler med lavere utslipp, metoden de valgte var å bruke dieselmotorer. VW var ikke alene om svindelen men siden de ble tatt først har deres navn blitt klistret til skandalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 timer siden):

Det er i høyeste grad relevant. Når VW klarer å lage så mye tull ut av å skalere drivlinjen fra tyngre kjøretøy til lettere kan vi ikke vente at en helt ny drivlinje når modenhet på noen få år?

Nei, irrelevant all tid tullet du senere påstår(sitert rett nedenfor her) er av nyere årgang og ikke kan sammenlignes med å introdusere en ny drivlinje i et kjøretøy. Igjen EL har den signifikante fordelen at det er betydelig færre feilkilder. Både EL-motoren og bilen er godt utprøvde så det burde ikke være et problem å kombinere disse to. Dessuten, som jeg og først påstod, så virker det ikke som om det er EL-biten på disse bilene som ofte feiler.

Kahuna skrev (13 timer siden):

Jeg tenker selvfølgelig på dieselgate hvor VW skulle gi oss diesemotorer med lavere CO2-utslipp som også fulgte andre utslippsregler. Det 'artige' var at dette var VWs egen ide, det var ingen politikere som hadde tvunget dem til det. Dessuten så hadde VW, som du påpeker, holdt på med diesel ganske lenge allerede. Like fullt klarte de å bæsje så til de grader på leggen. Så nei, drivlinje er ikke 'bare'.

Dieselgate viser bare at VW tok en stygg snarvei for å greie utslippskrav, ikke at VW har hatt mye tull med dieselmotoren når de introduserte den i personbil..

Kahuna skrev (1 time siden):

Svindelen gjaldt at europeisk bilbransje tok på seg oppdraget med å gi Europa personbiler med lavere utslipp, metoden de valgte var å bruke dieselmotorer. VW var ikke alene om svindelen men siden de ble tatt først har deres navn blitt klistret til skandalen. 

Feil, VW ble ikke tatt først, men det var det media fikk med seg ført OG hang seg opp i. Både Volvo, BMW med flere hadde betydelige avvik fra kravene samtidig som VW ble tatt, men mediesirkuset hang seg opp i VW alene dessverre.

  

Kahuna skrev (1 time siden):

Svindelen gjaldt at europeisk bilbransje tok på seg oppdraget med å gi Europa personbiler med lavere utslipp, metoden de valgte var å bruke dieselmotorer. VW var ikke alene om svindelen men siden de ble tatt først har deres navn blitt klistret til skandalen. 

Helt feil. Svindelen handlet ikke om å gi Europa personbiler med lavere utslipp ved å velge dieselmotoren, men å få dieselmotoren til å greie utslippskravene som var satt.

Endret av Hansien
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (20 minutter siden):

Nei, irrelevant all tid tullet du senere påstår(sitert rett nedenfor her) er av nyere årgang og ikke kan sammenlignes med å introdusere en ny drivlinje i et kjøretøy. Igjen EL har den signifikante fordelen at det er betydelig færre feilkilder. Både EL-motoren og bilen er godt utprøvde så det burde ikke være et problem å kombinere disse to. Dessuten, som jeg og først påstod, så virker det ikke som om det er EL-biten på disse bilene som ofte feiler.

Du mener altså at konseptet 'elektrisk drivlinje' er modent kun 12 år etter at den første moderne elbilen ble levert kunder? 

Og det siste der er det jeg har sagt hele tiden, lakk er ikke prioritert, bilene selger bra uansett. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Du mener altså at konseptet 'elektrisk drivlinje' er modent kun 12 år etter at den første moderne elbilen ble levert kunder? 

Ja. Det vil jeg påstå. Jeg ser dog at det og kan utvikle seg uten at det betyr at nåværende teknologi gjør el umodent. Men kan du isåfall forklare meg hvorfor det ikke er modent enda siden du tydeligvis mener dette?

Kahuna skrev (10 minutter siden):

Og det siste der er det jeg har sagt hele tiden, lakk er ikke prioritert, bilene selger bra uansett. 

At biler selges er ikke synonymt med at folk godtar feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrisk drivlinje var modent for 100 år siden. Det er ekstremt mye enklere for et nytt firma å lage en elbil, vs det å lage en fossil bil. Se på eksplosjonen av nye bedrifter i Kina. 

Det er en grunn til at NTNU studenter lager elbiler, vs nye forbrenningsmotorer og plasserer dem i biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 timer siden):

Ja. Det vil jeg påstå. Jeg ser dog at det og kan utvikle seg uten at det betyr at nåværende teknologi gjør el umodent. Men kan du isåfall forklare meg hvorfor det ikke er modent enda siden du tydeligvis mener dette?

Ett ord: Batterier.

Hansien skrev (5 timer siden):

Helt feil. Svindelen handlet ikke om å gi Europa personbiler med lavere utslipp ved å velge dieselmotoren, men å få dieselmotoren til å greie utslippskravene som var satt.

Nei. Diesel var den europeiske bilbransjens svar på hvordan vi kunne senke utslipp fra biler.

https://www.theguardian.com/environment/2015/sep/22/the-rise-diesel-in-europe-impact-on-health-pollution

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

12V elektrisk system er årsaken til mange av feilene. 12V var bra den tiden de eneste elektriske komponentene i bilene var startmotor, lys og sigarettenner.

Dagens biler er smekkfull av elektriske komponenter, og 12V gir derfor en svært høy strømstyrke som medfører behov for tykke kabler og stor fare for krypstrømmer i fuktig vær.

Hadde det elektriske anlegget vært drevet med 48V, ville man spart mye på dette området.

Problemet er selvfølgelig alt av bilutstyr som krever 12V ville vært ubrukbart uten en omformer.

42 eller 48V har vært diskutert for mange år siden uten at noe som helst har skjedd. Det er synd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Xantippe skrev (47 minutter siden):

Dagens biler er smekkfull av elektriske komponenter, og 12V gir derfor en svært høy strømstyrke som medfører behov for tykke kabler og stor fare for krypstrømmer i fuktig vær.

Litt usikker hva du mener med "krypstrøm", men om du mener at man får overslag mellom polene (isolasjonsevnen går ned ved fuktig luft) så øker dette problemet med spenningen. Et 48 V system har høyere risiko for overslag enn et 12 V system. Men det er selvfølgelig mange fordeler med 48 V likevel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...