Jump to content
Gavekort

Førsteinntrykk av Honda e

Recommended Posts

3 hours ago, Gavekort said:

Er det forresten noen som vet hvorfor e-208 har raskere akselerasjon med 18 færre hestekrefter og bare 7kg mindre vekt? Toppfart kan jeg skjønne, siden elbiler alltid er sperret.

Man skulle tro at Honda E også hadde lavere drag koeffisient med sitt speilløse design og runde former. Det kan neppe utligne 13% flere hestekrefter i hvert fall.

Må nesten teste sjøl for å verifisere "fabrikk-tall". 
Skal teste Honda E når jeg får den :)

Edit:
Det er ikke traction som evt er forklaring til at Peugeot skal akselere bedre.. noe jeg betviler.
Peugeot e-208 og alle forhjulsdrevne biler uansett motor vil ha mye større utfordringer med å få dreiemoment/effekt til framdrift.

På Honda e skal det jo gå an å deaktivisere TRC. Så det må jo testes ut ved akstest. :D

Jeg noterte meg også ved prøvekjøring at den gikk veldig bra fra 0-60, men så var det heller "slapt" :D

Edited by TL1000S

Share this post


Link to post
3 hours ago, Gavekort said:

Ja. Mulig anti-spin jobber litt hardere på Hondaen.

Niks.. Den jobber slik den skal.
Følger med på Dragtimes (Youtube) som ikke gjør annet enn å teste 0-402, 0-100, 0-200 og elbilene er *totalt* overlegne når det gjelder TRC og "launch" (eneste som matcher er vel Porsche egentlig.. der kan ingeniørene TRC).
Tesla med 4WD og samme med Taycan er utrolig raske på 60foot.. med eller uten "preppet strip".
Vil ikke ha nubbesjans med min 200hk Z H2  ved "launch" (men fra 100 til 200 blir det "bye-bye" ) :D

Edited by TL1000S

Share this post


Link to post
Annonse
8 minutes ago, TL1000S said:

Niks.. Den jobber slik den skal.
Følger med på Dragtimes (Youtube) som ikke gjør annet enn å teste 0-402, 0-100, 0-200 og elbilene er *totalt* overlegne når det gjelder TRC og "launch" (eneste som matcher er vel Porsche egentlig.. der kan ingeniørene TRC).
Tesla med 4WD og samme med Taycan er utrolig raske på 60foot.. med eller uten "preppet strip".
Vil ikke ha nubbesjans med min 200hk Z H2  ved "launch" (men fra 100 til 200 blir det "bye-bye" ) :D

Når man er oppi toppfart på en Tesla Model 3 (260km/t) så har vel motorene 18000 RPM, så det blir litt begrensninger på biler uten gir.

Porsche har jo 2trinns girkasse bak på Taycan så den gjør det nok bedre sånsett.

Men denne Hondan er jo ikke akkurat en bil man drar på stripa med 😂

Share this post


Link to post

Det er nok overlegent på elbiler når de har total kontroll på hvor mye hjulet spinner ja. Prøvde bånn gass på grus med Hondaen, og det var ikke rare knitringen i grusen. Jeg vet at Model 3 også er slik.

Men om du ikke har grep eller godt nok hjuloppheng, så blir det hverken spinn om man får ned 40% kraft eller 100% kraft. Hvordan Honda e klarer seg der vet jeg ikke. Man skulle tro det er bedre siden det er en bil designet med jevn vektdistribusjon, bakhjulsdrift og uavhengig multilink-oppheng på alle fire hjulene bak, og MacPherson fremme. e-208 mener jeg har MacPherson fremme og Panhardstag bak, noe som er veldig lite sportslig.

Har ikke planer om å kjøre fort med den, men det er jo litt viktig å ha ting på stell om Peugeot-fanboysa ruller opp til meg og ypper seg. 😎

Edited by Gavekort
  • Like 1

Share this post


Link to post

Tesla bjørn er ikke fornøyd med lade farten til Honda E tapper ned på 65 prosent til 30kw men holder 30 lenge mot slutten.

søt liten bil så synd med rekke vidden men er drit kul retro EV 

Share this post


Link to post

Den lader vel 10% til 80% på 30 minutter med CCS2. Om det er bra skal jeg ikke uttale meg om, men det er ikke noe som plager meg. Jeg kommer neppe til å hurtiglade den noe særlig uansett. Det blir trolig 10A hjemme inntil jeg flytter, og kanskje 30A på jobb og nytt hus.

Hvis man livnærer den på 10A så er det effektiviteten som er avgjørende. Man får omtrent 12km per time med lading, så da har jeg dekket jobbreisen på ca. 6,5 timer med lading.

Edited by Gavekort
  • Like 1

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Den lader vel 10% til 80% på 30 minutter med CCS2. Jeg kommer neppe til å hurtiglade den noe særlig uansett. Det blir trolig 10A hjemme inntil jeg flytter, og kanskje 30A på jobb og nytt hus.

Hvis man livnærer den på 10A så er det effektiviteten som er avgjørende. Man får omtrent 12km per time med lading, så da har jeg dekket jobbreisen på ca. 6,5 timer med lading.

Kommer langt på 10ah stikk over natta er bare de plutselige turene som dukker opp 10ah blir litt for lang tid til å vente på.

har en 16ah uoriginal lade kladd som jeg bruker litt på turer og slikt den er det mere fart i mot orginal 10ah 

Share this post


Link to post
Charging Point Max. Power Power    Time   Rate
Wall Plug (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW    16h30m   12 km/h
1-phase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW    10h15m   20 km/h
1-phase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW †    5h45m   35 km/h
3-phase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW †    10h15m   20 km/h
3-phase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW †    5h45m   35 km/h

CCS er opp til 60 kW

Charging Point Max. Power Avg. Power Time Rate
CCS (50 kW DC) 50 kW 35 kW † 40 min 210 km/h
CCS (100 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/h
CCS (150 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/h

https://ev-database.org/car/1233/Honda-e-Advance

Edited by Gavekort
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Takker Gavekort.
Jeg har foreløpig ikke "giddet" å sette meg inn i lading og alle (u)mulihgeter. :D
Ser hvorfor Honda får litt kritikk her...
Det er jo bilen som setter en del begrensinger, ref tabellen du cut-and-paste'ed inn.

Så da ser det ut til at jeg kan nøye meg med en 16A kurs fra kontakt ved garasje (separat fra huset).

Ikke vits i å "investere" i en dyr boks når bilen maxer ut ved 6.6kw (AC). Det er jo faktisk litt dårlig, men holder for ett så lite batteri.
Så da sparer jeg litt der også..

Share this post


Link to post

6.6 kW er ikke imponerende nei, men nøkkeltallet er vel at man kan lade opp bilen til 80% på 5 timer og 45 minutter, siden batteriet også er lite. Hjemmeladere er vel vanligvis begrenset til 20A (4,6 kW) uansett, med mindre man søker om å få 32A.

edit: 20A tre-fas var det.

Edited by Gavekort

Share this post


Link to post
23 minutes ago, Gavekort said:

6.6 kW er ikke imponerende nei, men nøkkeltallet er vel at man kan lade opp bilen til 80% på 5 timer og 45 minutter, siden batteriet også er lite. Hjemmeladere er vel vanligvis begrenset til 20A (4,6 kW) uansett, med mindre man søker om å få 32A.

edit: 20A tre-fas var det.

Kommer vel litt ann på. Har en 22kW Tesla wallcharger på jobb. Går unna da om bilen støtter det.

6.6kW er vel helt OK med tanke på batteristørrelsen.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Men da hadde også bilen vært dyrere, for å se på det slik. Jeg tror lading blir lite problem.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Gavekort said:

Men da hadde også bilen vært dyrere, for å se på det slik. Jeg tror lading blir lite problem.

Tror ikke selve laderen er spesielt dyr å produsere. Er 11kW på min Model 3 og det får jeg faktisk med den portable laderen om jeg bruker adapter til 3fase. og om noen skal spare kroner så er det vel Tesla 😛 men 6.6kW er OK på ett 35kW batteri. Føler til tider at 11kW er litt slapt på mitt 75kWh siden det tar noen timer, men det er veldig etter bruk. Og de som kjøper Honda E bor vel ikke på bygda som meg. 

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Heller ikke denne bilen viser ladehastighet når man lader. Når man kobler til en hurtiglader aner man ikke hva slags hastighet man får og det kan være noe galt med laderen som at man blir stående mye lenger enn nødvendig. Også problematisk på vinteren da det blir vanskeligere å lære bilen å kjenne.

Share this post


Link to post

Ganske lett å regne ut fra skjermen på laderen. kWh/minutter ladet X 60. Eller kWh ladet etter 6 minutter ganger 10. Eller 10 minutter ganger 6. Eller 15 ganger 4. 20 ganger 3. Kan også se ladekurve på www.Fastned.nl for din bil.

Share this post


Link to post

Det er et godt poeng. Jeg fikk aldri testet lading, så har ikke erfaring med det.

Jeg håper at mobilappen som kommer skal kunne gi en god oversikt over lading i hvert fall.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (21 timer siden):

Er det forresten noen som vet hvorfor e-208 har raskere akselerasjon med 18 færre hestekrefter og bare 7kg mindre vekt? Toppfart kan jeg skjønne, siden elbiler alltid er sperret.

Man skulle tro at Honda E også hadde lavere drag koeffisient med sitt speilløse design og runde former. Det kan neppe utligne 13% flere hestekrefter i hvert fall.

Toppfarten er ikke elektronisk sperret, den er begrenset av batteriets spenning og hvor raskt motoren kan spinne pr volt (Kv). Man kan overkomme dette med flere gir men da blir det straks problemer med strømstyrken og varme. Samt teknisk mer komplisert.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...